عصر خودرو

کلید خرید موفق در بورس

عصر بازار- چه سهمی را بخریم؟ این سوال اولین موضوعی است که احتمالا ذهن سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس مشغول می‌کند. این سوال در عین سادگی مباحث بسیار پیچیده‌ای را شامل می‌شود.

کلید خرید موفق در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    گام به گام تا پیش‌بینی آینده یک سهم
    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, برای به دست آوردن زمان مناسب ورود یا خروج از یک سهم باید به روند تعادلی و عواملی که می‌تواند این تعادل را بر هم زند، توجه ویژه داشت. در ابتدا باید فرض شود قیمت یک سهم در سطوح کنونی (هر زمان قصد ورود یا خروج از یک سهم وجود دارد) در حالت تعادلی قرار دارد. در نتیجه آنچه برای شما در افق‌های مختلف سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود عواملی است که می‌تواند این تعادل را برهم زند. خروج یک سهم از مسیر تعادل قیمتی می‌تواند به سمت بالا یا پایین باشد. عوامل مختلفی می‌توانند در تغییر مسیر از قیمت تعادل قیمت سهم (فرض نخست) موثر باشند؛ مواردی مانند روند سودآوری سهم، رفتار معامله‌گران، ریسک و فرصت‌های موجود در فضای کلان، اخبار و قدرت نقدینگی بورس‌بازان و سایر متغیری که برای صنایع و شرکت‌های مختلف متفاوت هستند.  برای داشتن خرید موفق باید ابتدا این عوامل برای هر شرکت به درستی تشخیص داده شود و در مرحله بعد احتمال تغییر آن رصد شود تا به‌واسطه آن بتوان روند قیمتی تعادلی را بررسی کرد. غفلت از هر کدام از متغیرهای اثرگذار بر روند تعادلی یک سهم می‌تواند زیان یا عدم نفع (ناشی از جاماندن از مسیر صعودی) را برای سرمایه‌گذار به دنبال داشته باشد. در گام دوم و مهم‌تر از مرحله نخست شاید به چالش کشیدن فرض نخست باشد. برای مثال سهمی که در شرایط کنونی قیمت آن به 500 تومان رسیده است چرا و با چه پشتوانه‌ای در این سطح قرار دارد. برای بسیاری که در شرایط کنونی و پس از رشدهای ماه‌های اخیر قصد خرید سهام را دارند شاید قیمت کنونی مفهوم خاصی نداشته باشد. بدون آگاهی از آنچه توانسته قیمت سهم را به سطوح کنونی بکشاند، نمی‌توان روند آتی قیمت را پیش‌بینی کرد. بررسی این مرحله می‌تواند دشواری‌های خاص خود را داشته باشد و حتی سرمایه‌گذاران بلندمدت را از ورود نقدینگی پشیمان کند. بر این اساس در ابتدا با یک فرض اولیه روند قیمتی کوتاه‌مدت می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد و در ادامه برای سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت‌تر این فرض به چالش کشیده شود.

    روز گذشته معاملات سهام با استقبال از نمادهای خودرویی به‌خصوص نمادهایی مانند «خپارس» و «خودرو» دنبال شد. «دنیای بورس» در تحلیل‌های پیشین خود به انتظار برای بهبود وضعیت بنیادی این نمادها اشاره کرده بود (به صفحه مختص به این نمادها مراجعه کنید). از زمان ارائه این تحلیل‌ در اوایل آذر تاکنون سهام ایران خودرو رشد بیش از 19 درصدی را تجربه کرده است. اما آیا انتظار برای بهبود عامل بنیادی باعث رشد قیمتی نماد این شرکت و به نوعی خروج از روند تعادلی قیمت بوده است؟ سایر موارد مانند احتمال معافیت مالیاتی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، احتمال تامین مالی خودرو یا افزایش احتمالی تعرفه واردات خودرو نیز در این میان مطرح هستند. زمانی می‌شود روند قیمتی در بازه کوتاه‌مدت یا بلندمدت را پیش‌بینی کرد که بتوان وزن هر یک از این عوامل را در برهم زدن تعادل قیمتی پیشین نمادهای خودرویی تشخیص داد و در نتیجه برای پایداری تعادل قیمتی جدید «خودرو» تصمیم‌گیری کرد. بررسی عواملی که برهم‌زننده تعادل قیمتی (فرض نخست برای ارزیابی از ارزندگی سهام) یک سهم هستند و درادامه به چالش کشیدن این فرض (تعادل) نیازمند دنبال کردن متغیرهای مختلف بنیادی و تکنیکال است که در حجم اطلاعات موجود نظرات جامع از یک تحلیل و همچنین نظرات دیگر صاحب‌نظران بازار را می‌طلبد. گروه بورس روزنامه «دنیای اقتصاد» تیم تحلیلی سایت دنیای بورس را تشکیل داده است.این تیم طی یک سال فعالیت تمام تلاش خود را با استفاده از مکانیزم بالا برای تشخیص عوامل اثرگذار بر روند قیمتی یک سهم به‌کار می‌برد.  متقاضیان با مراجعه به آدرس  WWW.DONYAYEBOURSE.COM می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از نقشه راه مطمئن برای سرمایه‌گذاری خود با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت‌نام کنند.

    برچسب ها