عصر خودرو

مدیرعامل شستا:

بیش از ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پسابرجام جذب شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) از جذب سه میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دوره پس از برجام خبر داد و رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه ششم را در گرو افزایش ۱۰.۱ درصدی سرمایه‌گذاری دانست

بیش از ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی در پسابرجام جذب شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، 'مرتضی لطفی' شامگاه شنبه در سومین همایش ملی «کارآفرینی، استقامت ملی و توسعه پایدار» گفت: رشد اقتصادی کشورها در گرو افزایش موجودی سرمایه و ارتقای بهره‌وری است.

    لطفی گفت: سال های گذشته ترکیه، امارات و عربستان در رتبه‌های اول تا سوم منطقه از لحاظ جذب سرمایه خارجی قرار داشتند.
    مدیرعامل شستا جذب سرمایه‌های خارجی را عامل اصلی دستیابی کشورهای شرق آسیا به رشد قابل توجه دانست که به 'ببرهای اقتصادی' شهرت یافته اند.

    وی با بیان اینکه 30 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی است، تصریح کرد: تامین منابع به صورت سرمایه های داخلی و خارجی از کارهای اصلی دولت است و جذب سرمایه خارجی می‌توانند ارتقای فناوری و در پی آن ارتقای ظرفیت‌های بهره‌وری را به دنبال داشته باشد.

    وی اضافه کرد: اگر بناست مطابق برنامه ششم به رشد اقتصادی هشت درصدی دست یابیم، این مهم جز با رشد سرمایه‌گذاری 10.1 درصدی محقق نمی‌شود اما فقط در برنامه سوم توسعه کشور توانستیم به رشد سرمایه‌گذاری 10 درصدی دست یابیم.

    لزوم تضمین سرمایه‌گذاری

    لطفی گفت: دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور تضمین سرمایه‌گذاری است، اما هنوز نتوانستیم در جذب سرمایه های خارجی موفق عمل کنیم.

    وی ادامه داد: موسسه تجارت و توسعه سازمان ملل هر ساله در ماه ژوئن (تیر - خرداد) ارزیابی از تمایل به سرمایه‌گذاری در همه کشورها ارائه می‌کند که بر مبنای آن بیشترین جذب سرمایه ایران به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2012 اعلام شده است اما در سایر سالها به دلیل تحریم‌ها و شرایط خاص دولت‌های نهم و دهم موفق به جذب سرمایه مناسب خارجی نشدیم یا در برخی سال ها اسباب خروج برخی سرمایه ها را فراهم کردیم.

    عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: امروز یکی از مهمترین مشکلات کشور فقدان تعریف راهبرد لازم برای حضور جدی ایران در اقتصاد جهان است.

    لطفی بیان داشت: جذب سرمایه گذاری خارجی با قیمت نفت وابستگی مستقیم دارد و در سالهای 92 تا 94 که افت قیمت نفت را شاهد بودیم، سهم سرمایه‌گذاری خارجی کشور به حداقل رسید.

    وی همچنین از امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از توسعه کسب و کارهای فناورانه و استفاده از صنایع دانش بنیان خبر داد و گفت: بزودی مجموعه 'پردیس 2' در جاده مخصوص کرج با همکاری این معاونت ایجاد می شود .

    برچسب ها