عصر خودرو

با سهام عادی در بازار سرمایه آشنا شوید

عصر بازار- سهام عادی یک نوع ورقه بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت و ادعای دارنده آن بر بخشی از یک شرکت و درآمدها و دارایی های آن است.

با سهام عادی در بازار سرمایه آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه  خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، دارندگان سهام عادی می‌توانند در مجامع و جلسات سالیانه شرکت کنند، حق رأی دارند و می‌توانند در رأی‌گیری‌ها و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره شرکت کنند و اگر سود بین سهامداران تقسیم شود، آن‌ها هم بخشی از آن سود را دریافت خواهند کرد.

    در واقع سهامداران عادی با انتخاب هیئت مدیره و حق رأی در مجامع، سیاست شرکت را تعیین و بر شرکت خود کنترل دارند.

    در تعریفی دیگر هر سهمی که سهام ممتاز نباشد و هیچ مقدار سود سهام از پیش تعیین شده‌ای نداشته باشد، سهام عادی خوانده می‌شود. این نوع سهام مالکیت در شرکت را نشان می دهد و به صاحب سهم به نسبت درصد مالکیتش، حق رای در مسائل مهم شرکت را اعطا می‌کند.

    سهام عادی شامل آن دسته از سهامی می‌شود که چه به صورت خصوصی و چه در انواع متعدد در بازار بورس معامله می‌شوند. سهام عادی یک «ارزش اسمی» دارد، اما این ارزش بیشتر یک اصطلاح فنی است و در عمل و با توجه به قانون تجارت 1000 ریال ارزش دارد.

    اما ارزش واقعی سهام  بر اساس قیمت به دست آمده از طریق نیروی عرضه و تقاضا در بازار، مؤلفه های بنیادی شرکت و احساس سرمایه گذار نسبت به آن محاسبه می‌شود.

    سهامداران عادی در پایین‌ترین اولویت در ساختار مالکیت قرار دارند.

    اگر شرکت ورشکست شود، سهامداران عادی تا زمانی که طلبکاران و سهامداران ممتاز پولشان را از باقی‌مانده اموال شرکت دریافت نکرده‌اند، حقشان را دریافت نخواهند کرد. این امر سهام عادی را ریسکی تر از اوراق قرضه و مشارکت یا سهام ممتاز می‌کند. نکته مثبت این نوع سهام این است که این نوع سهام معمولاً در بلندمدت عملکرد بهتری از اوراق قرضه (مشارکت) و سهام ممتاز دارند.

    برچسب ها