عصر خودرو

کیش اینوکس ۲۰۱۷ ( ۲۴ )

پتروشیمی مروارید بورسی و پتروفرهنگ فرابورسی می شوند

عصر بازار- معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ می گوید با ورود شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس شفافیت ایجاد می شود و با این شفافیت فرهنگیان می توانند به اطلاعات واقعی دسترسی داشته باشند و شایعات در روند کاری تاثیر نمی گذارد، او معتقد است علاوه بر شفافیت و تامین مالی از طریق بورس نقد شوندگی دارایی فرهنگیان افزایش می یابد که این موضوع باعث منتفع شدن فرهنگیان و استفاده بهینه در سرمایه گذاری بیشتر شود.

پتروشیمی مروارید بورسی و پتروفرهنگ فرابورسی می شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،سید احمد عظیمی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بانک، بورس و بیمه کیش برگزار شد، گفت: در طول چند سال گذشته که در تدارکات برنامه وسیعی برای توسعه
    پروژه های پتروفرهنگ بودیم به این نتیجه رسیدیم که وارد بورس شویم چرا که با ورود به بازار سرمایه دو چیز برای ما مهم است یکی ضمانت های بانکی و دیگری نقدینگی. از دیدگاه ما این دو ویژگی از طریق بورس برای ما فراهم می شود.
    وی ادامه داد: زمانی که برای کیمیای پارس خاور میانه L/C باز کردیم اکثر سهام صندوق را به ضمانت گذاشتیم و شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان هر حرکتی که بخواهد انجام دهد تمام سهامش درگیر است در صورتی که اگر پتروفرهنگ  وارد بورس شده بود می شد که مقداری از سهام را درگیر باز کردن L/C می کردیم و چون سهام آزاد نداشتیم مجبور به استفاده از آنها شدیم. .
    معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ ادامه داد: مثلا در مورد پتروشیمی مروارید ما اگر بخواهیم برای طرحهای جدید گشایش اعتبار کنیم و بانک عامل برای ما L/C همه باز کند باید تضمین کافی داشته باشیم. اگر در بورس نباشیم اموال مان باید برآورد شود و سهامداران همه راضی باشند و هزینه نقل و انتقالات بسیار بالا می شود ولی اگر آن ضمانت ما در بورس بود نه اجازه سهامدار را می خواستیم  و با سهامش می توانستیم در بانک براحتی برای ضمانت و پشتوانه استفاده کنیم.
    وی تاکید کرد: با ورود به بورس ما به راحتی می توانیم به نقدینگی و ضمانت دست پیدا کنیم که این موضوعات برای ما خیلی مهم است. ما در صورت ورود به بورس می توانیم در مقابل سرمایه گذاران خارجی بگویم که هم ساورین گارانتی داریم و هم  Corporate  Guarantee این گارانتی ها از حیاتی ترین ضمانت نامه هاست
    عظیمی ادامه داد: گاهی دولت به دلیل محدودتی که دارد ساورین گارانتی نمی دهد و باید از کارانتی اعتباری شرکتی استفاده کنیم که اگر شرکت بورسی باشد سرمایه گذار خارجی قیمت روز سهام را در نظر می گیرد و به نقدینگی سهام توجه می کند و راحت اعتبارسنجی می کند. در نتیجه انگیزه ما Corporate Guarantee گارانتی، نقدینگی و ضمانت ال سی ها از مهمترین اهداف ما برای ورود به بورس است.
    وی با بیان اینکه به زودی پتروشیمی مروارید وارد بورس و پتروفرهنگ وارد فرابورس می شود گفت:
    مدیرعامل پتروفرهنک با اشاره به مزایای ورود شرکت ها به بورس گفت: اگر شرکتی به بورس نرود تخمین زدن مقدار دارایی اش سخت است و نمی شود به درستی برآورد کرد. از اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان برای ورود به بورس این است که هر فرهنگی بداند که اموالش در بورس چقدر است در نتیجه شایعات اصلا نمی تواند تاثیر بگذارد. وقتی شرکتی به بورس می رود حتما آن شرکت سود آور بوده و معلم ها می دانند اموالشان امن است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد خودشان هم در صندوق سرمایه گذاری خواهند کرد و این شایعاتی که درباره صندوق در طی سال های گذشته شکل گرفت شفاف سازی و از بین می رود و دیگر نمی توانند بی دلیل سیاه نمایی کنند.
    عظیمی در پاسخ به اینکه بحث شفافیت چقدر برای مجموعه برای حضور در بازار سرمایه مهم است، گفت: شفافیت یکی از اهداف اصلی ما برای حضور در بورس است ما می خواهیم با ورود به بورس و ایجاد شفافیت کامل بگوییم که نه تنها اموال فرهنگیان دست نخورده بلکه آن اموال شفاف تر و چند برابر شده است . این موضوع برای توسعه پتروفرهنگ اهمیت دارد.
    وی در پاسخ به اینکه چند درصد از سهام شرکت در بورس و فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: احتمالا 10 الی 20 درصد پتروشیمی مروارید قابل ارائه در بورس و حدود 5 درصد از پتروفرهنگ عرضه خواهد شد.
    این مقام مسئول درباره مقدار سوداوری شرکت نیز گفت: سال گذشته پتروشیمی مروارید حدودا 450 میلیارد تومان سود داده است و امسال امید است بتوانم به سود بیشتری دست پیدا کنیم.
    وی در پاسخ به سوالی درباره برجام و تاثیر ان روی سود آوری شرکت گفت: برجام روی طرحهای جدید و نیمه تمام تاثیر دارد که فاینانس می خواهد و با بیمه و بانک های خارج از کشور ارتباط  دارد. طرح پتروشیمی مروارید قبل از برجام  تمام شد و فاز دوم اش وارد بهره برداری شد و حتی این شرکت بدون حضور کارشناس خارجی راه اندازی شد و البته برای سایر طرحها برجام تأثیر به سزائی دارد ، بسیاری از خارجیها که حاضر برای مذاکره و واگذاری لیسانس و تکنولوژی نبودند پس از برجام وارد مذاکره و تا مرحله عقد قرارداد رسیده اند و بسیاری از پیمانکاران اروپائی و غیره برای EPCF مذاکره و برای عقد قرارداد اعلام آمادگی کرده اند.
    لیکن مشکلات بانکهای خارجی اکنون باعث تأخیر شده است که امید است پس از رفع مشکل بتوان اکثر پروژه را عقد قرارداد و وارد عملیات اجرائی گردد. برجام تأثیر بسزائی روی ورود شرکت های خارجی به مذاکرات و آمادگی آنان جهت فروش تکنولوژی و عقد قرارداد اجرائی گذاشت.
    عظیمی –معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ- نیز در ادامه این نشست درباره مزایای ورود به بورس گفت: با ورود به بورس ما قدرت نقد شوندگی خودمان را بالا می بریم و نیازهای مالی مان با نقد شوندگی ای که به وجود می آید تا حدود زیادی مرتفع می شود. ریسکی در بازار سرمایه گذاری وجود دارد که ما ریسک خود را می خواهیم از بین ببریم مثلا ما در پرتفوی پترو فرهنگ اتیلن و کود داریم اگر هولدینگ بخواهد کاری کند که گرفتار نوسانات بازار نشود باید پرتفوی خودش را گستره تر کند و ما در بازار بورس می تواینم این تنوع را برای خود ایجاد کنیم علاوه بر این بورسی شدن به شفافیت کمک می کند.
    وی ادامه داد: از طرفی وقتی معلم بازنشسته میشود سرمایه ای که در اینجا اندوخته کرده به علاوه سهم دولت و سودی که برایش به وجود آمده را دریافت کند در حالت عادی محاسبه دقیق این ها غیر ممکن است ولی اگر بورسی باشیم همه چیز شفاف است چرا که ارزش کنونی صندوق محاسبه می شود و می توان بر اساس آن سهام آن معلم را محاسبه و به او اختصاص داد و در نتیجه هیچ حقی از کسی ضایع نمی شود.
    معاون سرمایه گذاری و توسعه پتروفرهنگ  درباره طرح توسعه و افزایش سرمایه نیز اظهار کرد: حرکت هایی که ما برای پیشبرد زیر مجموعه ها انجام میدهیم ما را الزام می کند که افزایش سرمایه دهیم و این باعث می شود که سهم ارزش مند تر شود و سهامداران منتفع شوند. ارزش گذاری که برای کیمیای پارس خاورمیانه کردیم 500 میلیارد تومان است و االان حدود 1400 میلیرد تومان ارزش گذاری شده است یعنی تقریبا سه برابر. وقتی بورسی شویم و این سرمایه در بورس تبدیل به سهام  شود همه ازش دارایی خود را دقیق می دانند.
    وی در پاسخ به اینکه نوسانات قیمت دلار و برجام تا چه حد می تواند در سودآوری شرکت تاثیر گذار باشد گفت: برجام اساسا به ما کمک کرده و کمک می کند. شرکت هایی که حاضر نبودند به ما لایسنس دهند با برجام این لایسنس را به ما می دهند اما مشکل عمده ما مربوط به مسایل بانکی است که مربوط به تحریم های آمریکاست . تمام بانک های برای مبادلات مالی با ما مشکل دارند و این مشکل باید حل شود. اما در کل برحام برای ما خوب بوده و مزیت هایی برایمان ایجاد کرده است.
    عظیمی ادامه داد: کشور های مختلف سال هاست که به این نتیجه رسیدند که تمام درآمد کارمند ها را از طریق حقوق تامین نکنند ما نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که درآمد های فرهنگیانمان فقط از طریق حقوق ماهانه نباشد بلکه از طریق سرمایه گذاری هایی آن درآمد ها را افزایش دهیم آن ها خود می توانند در این سرمایه گذاری ها دخیل باشند.
    عظیمی ادامه داد: در مورد نوسانات قیمت دلار باید بگویم که ما محصولاتمان را به داخل کشور نمی فروشیم که بخواهیم مشکلات افزایش نرخ دلار را داشته باشیم بازار هدف پتروشیمی ایران صادرات است و گران شدن دلارمی توند به نفع ما باشد.
    عظیمی توضیح داد: اقتصاد کشور وقتی جان می گیرد و شکوفا میشود که پتروشیمی و وزارت صنایع در توسعه صنایع پائین دستی تلاش چند برابری نمایند زیرا اشتغال در صنایع پایین دستی ایجاد شود و این موضوع تولید ناخالص ملی و اشتغال را افزایش دهد در نتیجه اگر بخواهیم در جمع حساب می کنیم گران شدن ارز به ضرر توسعه صنایع پائین دستی در کشور است ولی برای پتروشیمی های در حال تولید که صادرات دارند به صورت مقطعی سود آور خواهد بود و وی در پاسخ به اینکه عمده صادرات شما به کدام کشور است گفت: چین در رده اول است بعد هند و کره و اروپا خیلی کم. زمانی گفته می شد که ژاپن چیزی ندارد فقط مواد اولیه را وارد و به صورت مصنوعات خارج میکند و با ارزش افزوده آن و ایجاد اشتغال ژاپن ، ژاپن شد ولی در حال حاضر شرایطش با سال های قبل متفاوت شده است در حال حاضر نیز چین این نقش را دارد و هند نیز پتانسیل خوبی دارد که این نقش را در آینده نزدیکی بموازات چین ایجاد خواهد نمود و اینکه چرا ما خام فروشی پتروشیمی می کنیم ، بعلت توسعه نیافتگی در صنایع پایین دستی پتروشیمی است که نیاز به یک اراده ملی و حرکت جهشی مخصوصاً در وزارت صنعت و معدن است.
    مدیر عامل پتروفرهنگ درباره مزایای بورسی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان برای معلم ها گفت: فرصت خوبی است که از سودهایی که در حال حاضر داریم و مبالغی که خودشان به صندوق می ریزند استفاده کنند. در حال حاضر مزایای برجام باعث شده در جاهای مختلف کشور مجتمع هایی را برای فرهنگیان برنامه ریزی کنیم در حال حاضر در منطقه آزاد ماکو و چابهار و منطقه پارسیان (در نزدیکی عسلویه) این سه قطب منتظر فاینانس خارجی است. اکنون در صنایع پتروشیمی هیچ تکنولوژی غیرقابل دسترسی وجود ندارد و تنها مشکل ما در حال حاضر مشکل بانک ها و بیمه است اگر این مشکل حل شود بسیار خوب می توانیم برای این سه قطب توسعه ایجاد کنیم . البته داخل عسلویه
    مجتمع را برای فرهنگیان در تدارکات تأسیس و سرمایه گذاری هستیم . همچنین در عسلویه در حال ایجاد تاسیساتی برای فرهنگیان به عنوان شرکت کیمیای خاورمیانه هستیم.
    عظیمی افزود: با حضور در بازار سرمایه و بورس و جلو بردن پروژه هایمان فرهنگی  که کار خوبی برای ان ها در حال انجام است. وقتی که فرهنگیان اثرات ورود به بورس را ببینند رفتن را بچشند به طرح های آینده ما حتما کمک می دهند. از دولت انتظار داریم که وقتی پای فرهنگیان در میان  است در گارانتی های مختلف ما را کمک کند.
     

    برچسب ها