عصر خودرو

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک عنوان کرد:

شبکه پرداخت ایران آماده اتصال به سیستم بین المللی شد

عصر بازار- مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با اعلام آمادگی های فنی ایران برای اتصال به شبکه پرداخت جهانی گفت: در صورت فراهم نشدن اتصال به شبکه بین المللی، شبکه ای منطقه ای ایجاد خواهد شد.

شبکه پرداخت ایران آماده اتصال به سیستم بین المللی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، شرکت خدمات انفورماتیک اواخر هفته گذشته ، به نمایندگی از بانک مرکزی در خصوص فراهم کردن امکان اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت در قالب یکی از پروژه های استراتژیک نقشه راه بانک مرکزی، با  شرکت BPC روسیه قرارداد همکاری امضا کرد.

    همچنین اوایل سال جاری رییس کل بانک مرکزی در سفر خود به مسکو از اتصال سوئیچ کارت‌های بانکی دو کشور سامانه"شتاب" و سامانه "میر" خبر داد و افزود: با نهایی شدن طرح، گردشگران دو کشور از خدمات این کارت ها و استفاده از دستگاه های خودپرداز و پایانه‌های فروش بهره‌مند خواهند شد.

    حال با انعقاد این قرارداد و ایجاد زیر ساخت های لازم برای اتصال به سوئیچ های منطقه ای مانند میر روسیه می توان برای اتصال به شبکه شتاب بین المللی امیدوار بود.

    در همین راستا سید ابوطالب نجفی در این باره گفت: پس از برجام، بحث اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت از جمله ویزا کارت، مستر،  UPAچین و GCB ژاپن مطرح بود.

    وی ادامه داد: این اتصال و ورود کارت های بانکی خارجی به ایران، نیازمند این است که بانک های ما هم توان صدور و پذیرش کارت های بین المللی را داشته باشند.

    مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک تصریح کرد: برهمین اساس یکی از مهمترین پیش نیازهای این اتصال وجود شبکه ای به روز و ایمن متناسب با استانداردهای روز دنیا مثل EMV است و بانک مرکزی برای حرکت به این سمت، اجرای این طرح را در دستور کار خود قرارداد زیرا در زیرساخت های فعلی این امکان وجود ندارد.

    نجفی افزود: در همین راستا شرکت خدمات انفورماتیک طی یک سال گذشته با برگزاری مناقصه و رایزنی های لازم، در نهایت به شرکت BPC روسیه رسید نتیجه آن قراردادی یک ساله برای ایجاد این سرویس و پشتیبانی 5 ساله است.

    اتصال به شبکه بین المللی

    وی درباره اتصال ایران به شبکه های پرداخت بین المللی گفت: البته ایران پیش از این با  UPAچین و GCB ژاپن مذاکراتی انجام داده اما تاکنون نهایی نشده است. این شرکت های بزرگ برای همکاری با ایران به دلیل تحریم ها و واکنش آمریکا نگرانی هایی دارند.

    میر روسیه در راه ایران

    نجفی با اشاره به توافق منعقده میان بانک مرکزی ایران و روسیه و امکان پذیر شدن اتصال شبکه ملی دو کشور به یکدیگر ، گفت:با این تفاهم نامه کارت های بانکی دو کشور در ایران و روسیه قابل استفاده خواهد بود. اما به دلیل اینکه در حال حاضر شبکه پرداخت کشور ما از کارت های هوشمند با استاندارد EMV پشتیبانی نمی شود، در فاز اول کارت های اعتباری در دو کشور تنها در دستگاه های ATM قابلیت استفاده دارد.

    مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اظهار امیدواری کرد در آینده ای نزدیک دستگاه های کارتخوان در دو کشور نیز قابلیت پشتیبانی داشته باشد.

    ایجاد شبکه پرداخت منطقه ای

    نجفی اظهار داشت: ایران تمام تلاش خود را برای اتصال به شبکه جهانی به کار خواهد گرفت اما در صورت عدم موفقیت در این زمینه، بانک مرکزی ایجاد شبکه شتاب منطقه ای را در برنامه های خود دارد که به جای پوشش جهانی، پوشش کارت های منطقه ای را خواهیم داشت.

    وی در پایان در واکنش به خبر اخیر درباره برجام و تاثیر آن بر اتصال ایران و ارتباط با دنیا گفت: ایران با ایجاد زیرساخت های لازم آمادگی های فنی را دارد اما بقیه موارد به سیاست های بین المللی ارتباط دارد.

    برچسب ها