عصر خودرو

خریداران سهام برندگان واقعی رالی شوک ترامپ هستند

عصر بازار- با وارد شدن شوک ناشی از احتمال تحریم بیشتر از سوی آمریکا و تردیدها از نحوه اعمال آنها ، برای علاقه مندان بحضور در بازار سرمایه و بورس این سوال پیش می آید که تاثیر این رویداد نه چندان ناآشنا برروی بورس چیست ؟

خریداران سهام برندگان واقعی رالی شوک ترامپ هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،باید توجه داشت ضمن اینکه این مساله میتواند به نوعی تهدید سرمایه گذاری محسوب شود ، از ابعاد دیگر برای برخی صنایع و شرکتهای بورسی فرصتی خواهد بود که بدلایل زیر میتواند موجب بهبودی وضعیت سودآوری و درنتیجه افزایش ارزش قیمت سهام شرکت محسوب گردد:
    1- با اعمال برخی تحریمهای جدید ، چون این موضوع افزایش نرخ ارزها را در پی خواهد داشت درنتیجه مبنای نرخ  مواد اولیه تولید محصولات ساخته شده براین اساس تعیین خواهد شد و چون حاشیه سود با افزایش قدر مطلق این دو فاکتور نرخ فروش و قیمت تمام شده ثابت است ، بنابراین درمجموع سود آن صعت و شرکت افزایش خواهد یافت .
    2- عموما در عرصه رقابت و بخصوص برای مصرف کنندگان ، مقیاس ارزشگذاری قیمت محصولات برخی صنایع و شرکتها نوع مشابه خارجی است  و به دلیل احتمال افزایش نرخ ارزها به دلیل ذکر شده در بالا سود آندسته از صنایع و شرکتها و در نتیجه قیمت سهام آنها افزایش خواهد یافت .
    3- به جهت حرکت منفی ارزش پول ملی ، تبدیل وجوه نقد با انواع داراییها بیشتر تئجیه خواهد داشت و در جهت حفظ و نگهداشت ارزش پول یکی از راههای حل این موضوع تبدیل وجوه نقد به سهام خواهد بود.
    4- شوک وارده به بازار  در برخی مقاطع که با ورود اطلاعات هیجانی مانند ابهامات مربوط به تحریمها ، موجب از دست دادن تعادل قیمت سهام بدلیل احتمال افزایش عرضه خواهد بود و این موضوع میتواند موقعیت مناسبی را برای خریداران آگاه سهام ایجاد نماید.
    درمجموع بدلیل هماهنگی و آشنایی ساختار اقتصاد ما با انواع تحریمها و موانع تولید و تجارت طی سالیان پیشین ، به نظر میرسد عملا بجز احتمال ورود شوک مقطعی به بورس ، وضعیت نگران کننده ای برای سهامداران خرد بازار وجود نخواهد داشت .و امیدوارم فعالان بازار بخصوص حقوقیها برای حفظ و حراست از پرتفوی موجود خود در بورس پیش بینیهای لازم را برای گذر از این دوره هیجانی اندیشیده و واکنش لازم را در بازار نشان دهند .

     

    فردین آقابزرگی – کارشناس بازار سرمایه

    برچسب ها