عصر خودرو

بازار مونوپسونی را بیشتر بشناسید

عصر بازار- مونوپسونی یا Monopsony بازاری شبیه به مونوپولیMonopoly (یا بازار در انحصار فروشنده) است با این تفاوت که انحصار در دست خریدار است و این خریدار است که با حجم و قدرت بالای خود در خرید بازار را کنترل کرده و بر عکس شرایط انحصار فروش، قیمت‌ها را کاهش می ‌دهد.

بازار مونوپسونی را بیشتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، برای مثال شرکت وال‌ مارت توانسته است به عنوان بزرگترین شرکت خرده‌فروشی در دنیا این شرایط را برای خود فراهم کند و تمام تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان را تحت فرمانروایی خود قرار دهد.

    وال مارت، یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای مواد غذایی، سوپرمارکت ‌ها و هایپرمارکت‌ ها در جهان است. این شرکت در سال 2012 پس از شرکت‌های رویال داچ شل و اکسان‌موبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. در سال مالی 2013 شرکت وال مارت با درآمدی معادل 469 میلیارد دلار، به‌عنوان بزرگترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد، شناخته شد.

    در سال 2011 در رتبه‌بندی انجام شده، توسط مجله فورچون، شرکت وال مارت در فهرست فورچون جهانی 500 رتبه اول از بزرگترین شرکت‌های عمومی جهان را به خود اختصاص داد.

    این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان به‌شمار می رود.

    جوان رابینسون مفهوم "مونوپسونی" را ایجاد کرد که به نوعی برعکسِ "مونوپلی" است، که در آن به جای اینکه یک فروشنده و خریداران بسیار داشته باشیم، یک خریدار و فروشندگان بسیار داریم.

    این مفهوم در اقتصادهای کارگری، اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی که یک خریدار کار را خریداری می‌کند و افراد بسیاری خواستار فروش کارشان هستند، بر اساس این نظریه کارفرما کنترل فراوانی بر میزان دستمزدها خواهد یافت.

    شرکت خریداری که از شرایط مونوپسونی بهره می ‌برد در مواردی حتی شرایط قرارداد را برای تولید‌کنندگان دیکته می‌ کند .

    برچسب ها