عصر خودرو

آشنایی گام به گام با نحوه خرید سهام در بورس اوراق بهادار

عصر بازار- سرمایه‌گذاران برای خرید سهام در بورس تهران باید به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار تهران مراجعه کنند. مهمترین وظیفه کارگزاران دریافت سفارش خرید و فروش از سرمایه‌ گذاران و انجام معامله برای آنان است.

آشنایی گام به گام با نحوه خرید سهام در بورس اوراق بهادار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بر اساس مقررات، انجام معامله سهام شرکت­ های پذیرفته شده در بورس در خارج از سیستم معاملات بورس ممنوع است. بنابراین در حال حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، مسیر اصلی سرمایه‌گذاری از طریق کارگزاران است.

    روش­های ارتباط سرمایه‌ گذاران با شرکت­ های کارگزاری برحسب موقعیت آنها عبارت­ند از:

    *  مراجعه حضوری به دفاتر شرکت­ های کارگزاری یا شعبه های آنها در نقاط مختلف کشور

    *  مراجعه به سایت شرکت کارگزاری

    *  سیستم پیام کوتاه شرکت­ های کارگزاری

    سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند از روش اینترنتی یا از طریق ارسال پیام کوتاه در بورس سرمایه‌گذاری کنند می­توانند به سایت اینترنتی شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند.

    چگونگی خرید سهام

    همه کارگزاران ملزم به انجام وظایف خود در چهارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌ گذار می‌تواند برای خرید اوراق بهادار، کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و ارائه خدمات جانبی انتخاب کند. سرمایه‌گذاران در شرکت‌های کارگزاری باید اقدامات زیر را انجام دهند:

     

    · افتتاح حساب یا دریافت کد معاملاتی

    از آن‌جا که دادوستد اوراق بهادار با استفاده از سامانه معاملات الکترونیکی انجام می‌شود، لازم است همه خریداران و فروشند‌گان دارای کد منحصر به خود باشند تا کارگزار بتواند براساس آن به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد.

    بنابراین هر سرمایه‌گذار باید یک بار اقدام به دریافت کد سهامداری کند. کد معاملاتی، شناسه‌ای 8 کاراکتری است که براساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه‌گذار – از جمله کد ملی وی – و به صورت ترکیبی از حرف و عدد تعیین می‌شود. این کد در واقع از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عددی تصادفی پنج رقمی، تشکیل شده است. کد معاملاتی سرمایه‌گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه‌گذار یک کد معاملاتی دارد.

    دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزار و با ارائه مدارک شناسایی(کپی شناسنامه و شماره ملی) امکان پذیر است. دریافت کد سهامداری یک بار بصورت رایگان و حداکثر ظرف 48 ساعت توسط کارگزار صورت می گیرد.

    · واریز وجه به حساب کارگزار

    پس از آنکه کارگزار برای سرمایه‌گذار کد سهامداری ایجاد کرد سرمایه‌گذار باید وجهی را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارد به حساب بانکی شرکت کارگزاری واریز کند.

     

    · تکمیل فرم سفارش خرید سهام

    فرآیند خرید سهام بعد از انتخاب و مراجعه به کارگزار با تکمیل فرم درخواست خرید اوراق بهادار شروع می‌شود. در این فرم اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار و نام شرکتی که سرمایه‌ گذار می‌خواهد سهام آن را خریداری کند، قید می‌شود.

    برچسب ها