عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

افزایش تولید مواد اولیه پلیمری به ۱۲ میلیون تن تا پایان برنامه ششم

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود ۷.۵ میلیون تن در سال است، اظهار کرد: این رقم با برنامه ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

افزایش تولید مواد اولیه پلیمری به ۱۲ میلیون تن تا پایان برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مرضیه شاهدایی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری – معاون اول ریاست جمهوری – برگزار شد، در مورد این نمایشگاه گفت: یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضور بیش از 530 شرکت از 23 کشور خارجی (16 کشور اروپایی و هفت کشور آسیایی) و بیش از 600 شرکت داخلی در 20 سالن برگزار می‌شود.

    وی افزود: زمینه‌ی توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور با هدف تامین نیازهای صنایع داخلی و حضور در بازارهای بین المللی از سالیان قبل آغاز شده است به طوری که این صنعت با بیش از نیم قرن فعالیت چندین برنامه توسعه را اجرا کرده است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اظهار کرد: با تشدید تحریم‌های ظالمانه رشد توسعه با کندی مواجه شد و با لغو تحریم‌های بین المللی و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار کشور پس از برجام روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور مجددا سرعت گرفت.

    شاهدایی با تاکید بر این که دوران پسابرجام دوران حیات مجدد صنعت پتروشیمی ایران بوده، تصریح کرد: این دوران موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزامات مورد نیاز جهشی دیگر در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم می‌کند. امید است این جهش موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مخصوصا صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد.

    وی در ادامه با بیان این که مذاکرات و امضای تفاهم نامه با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و همچنین از سرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی از مهم ترین فعالیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از برجام است، اظهار کرد: با توجه به شرایط و گشایش‌های نسبی حاصل از اجرای برجام و ابراز علاقه سرمایه‌ گذاران خارجی برای حضور در ایران و خصوصا در حوزه‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی لازم است همه مسوولین و دست‌اندرکاران صنعت با اتخاذ راهبردهای مناسب از این فرصت استفاده کرده و زمینه ورود سرمایه‌های خارجی را چه به صورت مستقیم و یا تسهیلات فراهم کند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: هدف سرمایه گذاران خارجی در ایران عمدتا دستیابی به بازار، منابع طبیعی، ورود به بازار منطقه از طریق ایران، دسترسی به نیروی متخصص و استفاده از مشوق‌ها است که باید با پیش‌بینی‌های لازم در زمان عقد قرارداد و محبوب کردن قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل کشور ضمن این که سرمایه‌ گذاران خارجی از مزایا برخوردار می‌شوند، زمینه‌ی ارتقاء جایگاه فنی و تکنولوژی سازندگان داخل در حوزه صنایع بالا دستی و پایین دستی فراهم شود.

    شاهدایی تاکید کرد: البته توسعه صنعت پایین دست و تکمیلی پتروشیمی نیازمند حمایت همه جانبه ارکان نظام و مخصوصا دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح نظام تعرفه‌های گمرکی روی محصولات وارداتی مشابه محصولات داخلی و یا اصلاح قوانین تشویقی برای فروش داخلی محصولات پتروشیمی مجتمع‌ها اشاره کرد.

    وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پلاستیک منطقه می‌تواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت را برای جهانیان عرضه کند و صنعتگران ایرانی را نیز با دستاوردهای روز دنیا آشنا کند. از سوی دیگر این نمایشگاه فرصتی است برای ارائه دستاوردهای جدید صنعت پلاستیک و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری این صنعت.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که نمایشگاه ایران پلاست فرصتی برای توجه ملی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت است، تصریح کرد:انتظار می‌رود که جامعه فعالان صنعت پلیمر ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این فرصت برای تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها، توانمندی‌ها و ارائه‌ی راهکارها و رفع موانع استفاده کنند.

    شاهدایی در ادامه با بیان این که تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود 7.5 میلیون تن در سال است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به 12 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. همچنین در سال 1395 از 16 میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شده به بازار داخلی کشور بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات پلیمری در اختیار صنایع پایین دست قرار گرفت. در حال حاضر عمده ترین این محصولات پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپلین است که بالغ بر 60 درصد مصرف کشور را شامل می‌شود.

    برچسب ها