عصر خودرو

یک تحلیل گر عنوان کرد:

تک نرخی شدن ارز لازمه اقتصاد امروز

عصر بازار- قطعاً یکی از اجزای ترکیبی بهبود سیستم اقتصادی سیاست تک نرخی شدن ارز است که در کنار سیاست های پولی و مالی و بهبود ساختار بانکی و مالیاتی کشور می تواند یک اقتصاد بیمار راه نجات دهد.

تک نرخی شدن ارز لازمه اقتصاد امروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، روزبه شریعتی، مدیر اجرایی و تحلیل گر اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق درباره اهمیت تک نرخی شدن ارز در جهت رونق اقتصادی گفت: از آنجایی که یکی از بهترین روش ها برای قیمت گذاری ارزها و کالاها در دنیا محول کردن این امر به خود بازار است، سیاست تک نرخی شدن ارز بایستی با این هدف پیش برود.

    وی با بیان اینکه سیاست تک نرخی شدن ارز قطعاتی از پازل سیستم اقتصادی است، اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز طبق گفته  مسئولین به صورت شناور و در یک بازه ی زمانی مشخص انجام می گیرد، بدین صورت واردات برخی کالاهای اساسی خانوار مانند دارو آخرین سطوح حذف ارز دولتی هستند.

    این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه سیاست شناور می تواند اثر ناگهانی تورمی کشور را کنترل کند، تصریح کرد: با این روش دولت مجبور به پرداخت یارانه به این دسته از صنایع نمی شود یا حداقل بسیار کمتر از گذشته پرداخت می کند.

    شریعتی در ادامه افزود: بزرگترین عایدی تک نرخی شدن ارز جلوگیری از فساد مالی ناشی از اختلاف قیمت ارز مبادله ای و بازار آزاد است که به عبارتی می توان گفت برای افرادی که توانایی دریافت ارز مبادله ای را به هر طریقی دارند فرصت آربیتراژی مهیا کرده که به ساده ترین شکل ممکن درآمد کاذب کسب کنند.

    وی با بیان اینکه سیاست تک نرخی شدن ارز باید به صورت هدفمند پیش رود و سهم دولت را در اقتصاد کوچک تر کند، گفت: از دیگر عایدی های این اقدام می تواند امکان برنامه ریزی بهینه برای تولید و صنعت باشد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه در این باره توضیح داد: صنایعی که فروش صادراتی دارند از قیمت واقعی و تک نرخی شدن ارز بهره می برند و صنایعی که نیاز به واردات دارند در جهت بهبود سیستم های خود برای کارایی و اثربخشی بیشتر قدم بر میدارند.

    شریعتی گفت: یکی از مثال های ساده برای تفاوت قیمت واقعی ارز از قیمت غیر واقعی تفاوت تورم کشور با کشور صاحب ارز مبدا مانند دلار یا یورو است. به عبارتی اگر متوسط تورم کشور را از سال 92، ده درصد در نظر بگیریم، قیمت دلار در آن سال به طور میانگین 3300 بوده است که در حال حاضر در محدوده ی 3900 معامله می شود که رشد تقریبا 20 درصد را نشان می دهد در حالی که تورم کشور مبدا بین 1 تا 3 درصد بوده است. لذا از این مقایسه می توان نتیجه گرفت که بایستی قیمت دلار بصورت واقعی بالاتر از قیمت فعلی باشد.

    وی با بیان اینکه قیمت واقعی ارز، قطعا به صنایع صادراتی کشور کمک شایانی می کند، اظهار داشت: تاثیر این سیاست بر بازار سرمایه بسیار چشم گیر است. از آنجایی که حداقل نیمی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه با ارز های مختلف سر و کار دارند، تک نرخی شدن ارز در صورت های مالی آنها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

    شریعتی در این رابطه به صنعت پالایشی اشاره کرد و گفت: به طور مثال صنعت پالایشگاهی کشور که با ارز دولتی با شرکت پالایش و پخش مبادله می کند از این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی می گیرد.

    وی ادامه داد: اگر قیمت تک نرخی ارز، بالا تر قیمت های فعلی باشد قطعاً شرکت هایی که ارز ناشی از فروش محصولات یا خدمات خود را در بازار آزاد نقد می کنند تاثیر مثبتی از این اتفاق می برند و برعکس آن هم محتمل است. البته بسیار بعید است که ارز تک نرخی از قیمت فعلی آن در بازار آزاد کمتر باشد.

    شریعتی به شرکت هایی که از تک نرخی شدن ارز متضرر می شوند نیز اشاره کرد و گفت: برخی شرکت ها که واردات مواد اولیه ی خود را با ارز مبادله ای انجام میدهند از این سیاست متضرر می شوند که مهم ترین آن صنعت دارو است. شاید می توان گفت دلیل عدم اقبال بازار سرمایه به این شرکت ها همین مساله باشد.

    برچسب ها