عصر خودرو

روس‌نفت با کردستان عراق قرارداد خط لوله گازی بست

عصر بازار- غول نفتی روس‌نفت روسیه در آستانه همه پرسی استقلال در کردستان عراق، با توسعه تعهدش، در خطوط لوله گازی این منطقه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

روس‌نفت با کردستان عراق قرارداد خط لوله گازی بست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، منطقه کردستان از سال 2014 به صورت مستقل از دولت مرکزی در بغداد نفت صادر کرده و شرکت دولتی روس‌نفت امسال به جمع خریداران نفت این منطقه پیوسته و صدها میلیون دلار به این منطقه نیمه خودمختار وام اعطا کرده که با فروش نفت آتی تضمین شده‌اند.

    اکنون روس‌نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را به گاز توسعه داده و موافقت کرده ساخت خطوط لوله گاز طبیعی در کردستان را تامین مالی کند. منابع آگاه از قرارداد روس‌نفت و دولت منطقه‌ای کردستان، اعلام کرده‌اند این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود.

    کردستان پس از سال‌ها مشاجره بر سر درآمدهای بودجه و تقسیم درآمد صادرات نفت،  در 25 سپتامبر برای استقلال یافتن از بغداد یک همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کند.

    اربیل که مقر دولت منطقه‌ای کردستان در شمال عراق است، برای تامین مالی مبارزه با داعش و بحران بودجه‌ای که به دلیل قیمت‌های پایین نفت به وجود آمده است، به پول نیاز دارد.

    کردستان به توافق‌های پیش‌فاینانس نفت برای بهبود موقعیت مالی خود متکی بوده اما برای توسعه ذخایر گازی بزرگ خود که مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه در بلندمدت هستند، در کشمکش بوده است. ورود روس‌نفت به روند توسعه گاز که تاکنون از سوی شرکت‌های متوسط هدایت شده است، سرعت خواهد بخشید. برای روس‌نفت که بزرگترین شرکت نفتی سهامی عام جهان از نظر تولید است، این توافق بلندپروازی‌های گازی بین‌المللی این شرکت را تحکیم می‌کند.

    روس‌نفت مدت‌ها در تلاش برای به چالش کشیدن گازپروم در صادرات گاز روسیه به اروپا بوده است. ساخت این خط لوله برای ترکیه، به معنای عرضه جدید برای اقتصاد متقاضی انرژی این کشور بوده و احتمالا ترکیه را به یک مرکز بزرگ برای عرضه گاز به اروپا تبدیل می‌کند.

    انتظار می‌رود ظرفیت این خط لوله پاسخگوی حداکثر 30 میلیارد مترمکعب صادرات گاز در سال علاوه بر عرضه به کاربران داخلی باشد. کردستان بر روی یکی از بزرگترین ذخایر گازی بهره‌برداری نشده در نزدیک دروازه اروپا تکیه زده است. حجمی که روس‌نفت می‌خواهد به کردستان برای صادرات به بازارها کمک کند، بزرگ است و معادل 6  درصد از کل تقاضای گاز اروپا و یک‌ششم از حجم صادرات گاز کنونی از سوی روسیه است که تاکنون بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا بوده است.

    این خط لوله در سال 2019 برای استفاده داخلی کردستان ساخته خواهد شد و صادرات آن قرار است در سال 2020 آغاز شود. روس‌نفت پیش از این به کردستان پول وام داده بود که با فروش آتی نفت تضمین شده بود و همچنین موافقت کرده بود به این منطقه برای گسترش زیرساخت خط لوله خود کمک کند.

    کردستان بدنبال افزایش صادرات نفت خود به یک میلیون بشکه در روز تا پایان دهه جاری از 0.65 میلیون بشکه در روز در حال حاضر است.

    برچسب ها