عصر خودرو

مذاکرات فشرده بورسی‌ها ادامه دارد

بستر سازی بورس برای میزبانی از سرمایه‌گذار خارجی

عصر بازار: مدیر عامل سمات از آماده سازی بستر معاملاتی بورس تهران برای تسهیل معاملات از سوی سرمایه گذاران خارجی خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکرات فشرده‌ای با هیأت‌های مختلف تجاری و سرمایه گذاری از کشورهای مختلف در حال انجام است.

بستر سازی بورس برای میزبانی از سرمایه‌گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه سپرده گذاری و خدمات پس از معاملات از مدت‌ها قبل زمینه آماده سازی شرکت سمات برای تسهیل فعالیت سرمایه گذار خارجی فراهم شده است، عنوان کرد: در این حوزه مشکل ارتباط ایستگاه های معاملاتی کارگزاری در کشورها با مشکل فرایندی و ریسک های بالایی مواجه بود. به عنوان مثال برای فرایند تسویه پس از معاملات برای معامله صورت گرفته از سوی یک مشتری از کشور ترکیه نیاز بود که کارگزار ایرانی عضو بورس استانبول شده و فرایند تسویه را در همان بازا حل و فصل کند.
    وی با اشاره به مشکلات و ریسک های قانونی این فرآیند آنرا روشی غیر قابل اطمینان دانست و گفت: بسیاری از معامله گران وجوه خود را در نزد کارگزار می سپارند و اتکا به چنین روشی ریسک چگونگی حجم و کیفیت خرید و فروش ها را بالا می برد.

    برای حل این ریسک، فرایند اتصال حوزه مدیریت دارایی ها و پس از معاملات بورس ها (بک آفیس) صورت گرفته و دیگر نیاز به مراجعه به بورس ترکیه برای عملیات تسویه از سوی کارگزار نیست. به این ترتیب سمات پاسخگوی جایجایی دارایی ها و ضمانت های مورد نیاز در این زمینه خواهد بود.

    این مقام مسئول با اشاره به آمادگی شرکت های سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برخی کشورهای خارجی برای اتصال به سمات ایران، عنوان کرد: در حال حاضر سمات برخی کشورهای اروپایی و آسیایی خود را برای اتصال به سمات ایران به محض برچیده شدن تحریم ها آماده کرده‌اند. بر این اساس دو شرکت سپرده گذاری آسیایی و یک شرکت سپرده گذاری اروپایی آماده یکپارچه سازی فرآیند سپرده گذاری سهام و اوراق بهادار با سمات ایران هستند.

    وی با اشاره به فرصت ایجاد شده از فضای تحریم ها برای بهبود زیر ساخت های سمات ایران، عنوان کرد: در این فضا تلاش زیادی شد تا برای تعریف و دریافت سرویس های نرم افزاری از استانداردهای به روز از جمله ISO222 و سامانه های به روز پس از معاملات بهره گیری شود.

    سلطانی نژاد درباره بسترسازی فرآیند پس از معاملات سهام عدالت در صورت آزاد سازی این دارایی از سوی دولت گفت: در حال حاضر هنوز موضوع سهام عدالت و اینکه قرار است چه سرویس هایی ارایه شود، برای بازار سرمایه ناشناخته است و از این رو نمی توان برنامه ریزی مشخصی برای تعریف نرم افزارهای معاملاتی مورد نیاز آن تعریف کرد. این در حالی است که سمات به پشتوانه مطالعاتی که دو سال قبل انجام شده مشکلی بابت طراحی سامانه‌های معاملاتی سهام عدالت ندارد.

    بر اساس این گزارش پیگیری ها نشان می دهد، هم اکنون مذاکرات فشرده ای از سوی کشورهای کره جنوبی و چین و نیز کشور سوییس با سمات ایران برای پی ریزی و تسهیل معاملات سرمایه گذار خارجی و نیز اتصال فرایند تسویه معاملات در حال انجام است.

    برچسب ها