عصر خودرو

به منظور حمایت از بین المللی شدن یوآن:

پاکستان خواهان استفاده از یوآن به عنوان ارز مرجع جهانی است

عصر بازار- رئیس اسبق بانک مرکزی پاکستان گفت: بسیاری از بانک های جهان در آخرین بحران مالی به دلیل اینکه فقط از یک ارز غالب (دلار) استفاده کرده اند، تحت تاثیرات منفی ناشی از نوسانات این ارز قرار گرفته اند. بنابراین ضروری است ارزهای دیگر جایگزین شود.

پاکستان خواهان استفاده از یوآن به عنوان ارز مرجع جهانی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی، یاسین انور رئیس اسبق بانک مرکزی پاکستان با بیان اینکه کشور پاکستان از یوآن برای استفاده به عنوان ارز بین المللی حمایت می کند، گفت: بسیاری از بانک های جهان در آخرین بحران مالی به دلیل اینکه فقط از یک ارز غالب (دلار) استفاده کرده اند تحت تاثیرات منفی ناشی از نوسانات این ارز قرار گرفته اند. بنابراین نیاز به دایره از چند ارز مختلف وجود دارد تا بدین وسیله نوسانات نرخ ارز توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان مدیریت شود.

    یاسین انور در ادامه گفت: یوآن که پشتوانه اش دومین اقتصاد بزرگ جهان (چین) است، تبدیل به یک ارز غالب خواهد شد. ولی این روند به زمان نیاز دارد، چراکه مفهوم و استفاده از یوآن توسط بسیاری از مردم درحال پذیرفته شدن است.

    وی در ادامه افزود: یوآن طی 20 تا 30 سال آینده با استفاده از پیمان های پولی، تأمین مالی امور زیربنایی و استفاده در تأمین مالی جاده ابریشم به راحتی برای مردم (بویژه در بازارهای نوظهور) قابل استفاده بوده و مقبولیت پیدا خواهد کرد.

    برطبق گزارش مؤسسه پولی بین المللی دانشگاه رنماین چین، بین المللی شدن یوآن در بلندمدت به صورت دائمی و پایدار ادامه خواهد یافت. علیرغم اینکه به طور موقت در بعضی از فصول به دلیل نوسانات نرخ ارز و ناپایداری و خروج سرمایه دچار کاهش ارزش شده است، ولی این عقب نشینی های کوتاه مدت و گذرا در روند صعودی بلندمدت بین المللی شدن یوآن تغییری ایجاد نخواهد کرد.

    موضع صعودی و بلندمدت بین المللی شدن یوآن براساس اصلاحات مالی، بازسازی اقتصاد چین و طراحی یک اقتصاد جامع ملی با راهبردهایی مبتنی بر استفاده از حمایت های برون مرزی از قبیل تأمین مالی جاده ابریشم طراحی شده است. ازطرفی کشور چین از ظرفیت بازارهای مالی طراحی شده در سایر نقاط جهان نیز استفاده کرده و آنها را تبدیل به ابزاری جهت نیروی محرک اصلی برای بین المللی کردن یوآن کرده است.

    در اوایل ماه جاری پیوند بازار اوراق قرضه چین با هنگ کنگ برقرار شده است و از این طریق دسترسی آسانتر به بازارهای بزرگ اوراق قرضه جهانی نیز فراهم شده است که این اتفاق سبب استفاده بیشتر از یوآن در نقل و انقالات مالی خواهد شد.

    صندوق بین المللی پول نیز در ماه اکتبر در اقدام مهمی رسما یوآن چین را به سبد حق برداشت مخصوص (SDR) خود اضافه کرده که سبب شناخت و بهبود موقعیت جهانی این ارز خواهد شد.

    کارشناسان توصیه می کنند برای افزایش تحرک جهانی یوآن باید زیرساخت های مالی چین بهبود یابد، سرمایه گذاری های مستقیم خارجی حمایت شود و بازبودن اقتصاد و ارتباط مالی با بیرون از مرزها افزایش یابد.

    برچسب ها