عصر خودرو

از طریق پذیره نویسی پتروشیمی گچساران؛

۲ هزار میلیارد ریال، نقدینگی توسط بورس برای صنعت پتروشیمی جذب شد

عصر بازار- ۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی از طریق پذیره نویسی پتروشیمی گچساران در بورس برای تامین مالی ساخت یک واحد یک میلیون تنی اتیلن، جذب شد.

۲ هزار میلیارد ریال، نقدینگی توسط بورس برای صنعت پتروشیمی جذب شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، جمشید مبارکی مدیرعامل پتروشیمی گچساران امروز - شنبه- در مراسم پذیره نویسی اوراق این مجتمع پتروشیمی، گفت: برخی از شرکت ها، به علت کمبود نقدینگی، از میزان پایین پیشرفت برخوردار هستند، بنابراین باید از طریق بازار سرمایه برای آنها، نقدینگی جذب کرد.
    وی افزود: پتروشیمی گچساران به زنجیره ای از واحدهای تولید کننده از جمله پالایشگاه بیدبلند 2 وابسته هستند، که پیش از راه اندازی پتروشیمی گچساران، این واحدها باید راه اندازی شوند.
    مبارکی با بیان این که یک میلیون و 200 هزار تن اتان توسط پالایشگاه بیدبلند 2، تحویل پتروشیمی گچساران می شود، اضافه کرد: چهار مجتمع پتروشیمی دهدشت، کازرون، بروجن و ممسنی، از پتروشیمی گچساران خوراک اتیلن دریافت خواهند کرد.
    مدیرعامل پتروشیمی گچساران یادآور شد: در صورتی که چهار مجتمع مورد اشاره، به موقع راه اندازی نشوند، می توان اتیلن تولیدی پتروشیمی گچساران را به خط اتیلن غرب تزریق کرد.
    وی ادامه داد: ال.سی 220 میلیون دلاری پتروشیمی گچساران، از طریق بانک توسعه صادرات، گشایش یافته و کارهای ساختمان سازی و نصب نیز در حال انجام است.

    **بازار بدهی، باعث رشد بازار سرمایه می شود
    «ولی نادی قمی»، مدیرعامل تامین سرمایه نوین نیز در این مراسم گفت: توسعه بازار بدهی، ارتباط مستقیمی با بازار سهام ندارد، زیرا هر کدام از این بازارها، سلایق خاص خود را جذب می کنند.
    وی افزود: بازار بدهی، باعث رشد بازار سرمایه خواهد شد، بنابراین توسعه این بازار باید جدی گرفته شود.
    این فعال بازار سرمایه ادامه داد: باید شرایط به گونه ای فراهم شود که تامین بلند مدت سرمایه شرکت ها، از طریق بازار سرمایه انجام شود.
    وی با حمایت از تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط از بازار سرمایه، اظهار داشت: انتشار اوراق مشارکت توسط این شرکت ها، باعث حل مشکل نقدینگی و افزایش اشتغال آفرینی آنها خواهد شد.
    نادی قمی گفت: پیش از این، ضمانت انتشار اوراق، ضمانت بانکی بود، اما انتشار اوراق امروز را شرکت ها، ضمانت کرده اند که باعث کاهش هزینه انتشار این اوراق می شود.
    صنعت پتروشیمی کشور با وجود برخورداری از ظرفیت های گسترده، همانند سایر بخش های صنعتی از کمبود نقدینگی، رنج می برد، بنابراین تلاش شده است که بخشی از منابع مالی مورد نیاز این صنعت از طریق بازار سرمایه و بورس جذب شود.
    بر این اساس، اوراق پتروشیمی گچساران، برای تأمین بخشی از مخارج احداث کارخانه تولید اتیلن با ظرفیت یک میلیون تن و سایر محصولات با ظرفیت 105 هزار تن به قیمت هر ورقه یک میلیون ریال، به روش ثبت سفارش، پذیره نویسی شد.
    این اوراق، پنج ساله 5 ساله هستند که پرداخت سود آن هر سه ماه یکبار انجام می شود.
    نرخ سود علی الحساب اوراق پتروشیمی گچساران، سالانه 18 درصد به صورت روز شمار است و ضمانت آن بر عهده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان قرار دارد.
    معاملات ثانویه این اوراق در آینده در بورس، امکان پذیر خواهد شد.

    برچسب ها