عصر خودرو

سندرم های معاملاتی (قسمت دوم)

عصر بازار- در شماره پیش در مورد سندرم خلبان بحث کردیم. در این شماره به بررسی و آسیب شناسی دومین سندرم معاملاتی یعنی (( سندرم کاسب )) می پردازیم.

سندرم های معاملاتی (قسمت دوم)
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این شماره به بررسی و آسیب شناسی دومین سندرم معاملاتی یعنی (( سندرم کاسب )) می پردازیم.

    2- سندرم کاسب

    کاسب تخفیف می‌دهد اما زیر قیمت خرید خود نمی فروشد. شاید خیلی از شما روزانه با انواع کسبه ارتباط داشته باشید. نکته‌ای که قطعا همگی با آن مواجه شده‌اید، این است که کاسب‌ها در مواقع چانه زدن مشتری و درخواست تخفیف معمولا فاکتور خرید جنس را نشان می‌دهند یا می‌گویند قیمت خرید خودم این قدر است و این دقیقا یعنی حاشیه ذهن مشتری را به سمتی بالاتر از آن قیمت مطلوب خود هدایت می‌کنند و مشتری می‌فهمد که زیر این قیمت معامله امکان پذیر نیست. کاسب‌های عزیز اگر در کسب و کار خودتان این گونه رویکردی دارید، اصلا ایرادی ندارد چون آن قدر صبر می‌کنید تا بالاخره در یک حراج قیمتی تمام اجناس به فروش می‌رسد بدون هیچ زیانی؛ اما اگر به سهام داخل سبد خودتان نیز دید کالا یا جنس را دارید، سخت در اشتباهید. اغلب با یک جمله بسیار غیر کارشناسی و عوامانه در بازار مواجه شده‌ام که می‌گویند: «آن قدر سهم را نگه می‌داریم تا بالاخره به سود برسد». یعنی عملا فاکتور زمان را موجب افزایش نرخ می‌دانند که این در تمامی موارد صادق نیست. شاید سهمی با نسبت پی به ای پنج بتواند در صورت حفظ سودسازی در عرض پنج سال شما را به اندازه کل سرمایه تان به سود برساند اما من در مورد تعداد زیادی سهام تحقیق کرده‌ام که از قله‌های خود آن قدری ریزش داشته‌اند که شاید قیمت فعلی آنها بدون احتساب هیچ افزایش سرمایه‌ای برابر 10 درصد قیمت قبل باشد که عملا برای جبران و رشد به قیمت سابق باید 900 درصد رشد داشته باشد.

    شما پاسخ دهید کاسب عزیز! آیا شدنی است؟!

    تجویز مربی معاملات

    به اوراق سهام خود به دیدگاه یک کالا نگاه نکنید. زمان قرار نیست همه چیز را جبران کند. کالا و اجناس عملا با گذشت زمان و پدیده تورم بالاخره ممکن است با نگه داری از لحاظ اسمی به سود برسند اما در بازار بورس این گونه نیست و حتی گذر زمان باعث زیان بیشتر نیز شده است. همواره سعی کنید با ابزارهایی مثل حد ضرر، کنترل ریسک پورتفولیو و تشکیل سبد سهام، حد ضرر زمانی، شرایط را تحت کنترل داشته باشید و همه چیز را به گذر زمان نسپارید.

    در شماره بعدی به مطالعه و آسیب شناسی «سندرم دوره گرد» می‌پردازیم.

     

    نویسنده: محمد حق وردی، فعال و تئوریسین بازار سرمایه

    برچسب ها