عصر خودرو

بورسِ بودن "صادرات"!

عصر بازار- تیرماه امسال که معاملات بازار سرمایه به پایان برسد، ۳۶۵ روز می‌شود که نماد معاملاتی بانک صادرات در بورس متوقف است. نماد معاملاتی که همزمان با سایر بانک‌های بزرگ از جمله ملت و تجارت در ۲۹ تیرماه پارسال با قیمت پایانی ۱۰۰۵ ریال برای هر سهم وبصادر بسته شده است و حالا خبری از بازگشت آن به تالار شیشه‌ای شنیده نمی‌شود.

بورسِ بودن "صادرات"!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از این رو باید گفت، در حالی از فصل مجامع به عنوان مهم‌ترین اتفاق سالانه برای شرکت‌ها به ویژه بورسی‌ها و فرابورسی‌ها یاد می‌شود که این مجامع معمولا بدون حاشیه هم نیست؛ از تقسیم سودهای کاغذی که در برخی مواقع با تاخیر به دست سهامداران می‌رسند و یا حتی نمی‌رسند، گرفته تا توقف‌ نمادهایی که گه‌گاه طولانی شده و موجب حبس نقدینگی سهامداران و معامله‌گران در بازار سهام می‌شود.

    بر این اساس طی سال‌های گذشته موضوع توقف‌ها در فصل مجامع شرکت‌ها بیش از پیش نمود داشته و خبرساز شده است و نمونه بازار آن را می‌توان در توقف نماد معاملاتی گروه بانکی در سال گذشته و در چنین روزهایی دید. گروهی که در زمستان سال 94 و پس از مطرح شدن موضوع اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی چشم امید به رشد و صعود قیمت نمادهای معاملاتی آنها بستند و از قضا آن قدر هم که انتظار می‌رفت نسبت به برخی گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها، از انتشار خبر به سرانجام رسیدن و اجرایی شدن برجام تاثیر نپذیرفتند و رشد نکردند؛ تا جایی که برخی گروه بانکی را "جامانده بزرگ از قافله صعودی بازار سهام در دوران پساتحریم" لقب دادند.

    با وجود این، بنا بر سنت هر ساله که به طور معمول بانک‌ها در مجامع سالانه خود سود تقسیم می‌کردند، بانکی‌ها و سهامدارانشان نیز در تیرماه سال گذشته با همین باور به مجمع رفتند، غافل از این که دیگر دوران پساتحریم است و حالا موضوعاتی همچون ابهامات اتصال شبکه بانکی ایران به سوئیفت و تردید بانک‌های خارجی در رابطه‌شان با بانک‌های وطنی و همچنین لزوم استانداردسازی گزارش‌ها و صورت‌های مالی بانک‌ها در میان است.

    به همین دلیل این بار مجامع بانک‌ها نه تنها سودهای کاغذی تقسیم نکردند بلکه بازگشت آنها به تالار شیشه‌ای منوط به استانداردسازی گزارش‌ها و صورت‌های مالی‌شان مطابق استانداردهای بین‌المللی شد که این موضوع علاوه بر غیبت طولانی مدت بانک‌ها در بورس و فرابورس و حبس نقدینگی سهامداران، موجب شد تا در زمان بازگشایی ارزش سهام بانک‌هایی همچون ملت و تجارت با افت شدید مواجه شود و کلیت بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ که البته غیبت نمادهایی همچون بانک صادرات پس از گذشت حدود یک سال کماکان ادامه دارد.

    بر این اساس همانگونه که اشاره شد، حالا یک سالی از برگزاری مجامع پرحاشیه بانک‌ها می‌گذرد و فشار بانک مرکزی بر شرکت‌های این صنعت بزرگ بازار سرمایه در راستای استانداردسازی صورت‌های مالی غیرشفاف فعلی‌شان ادامه دارد؛ صورت‌های مالی‌ای که به باور کارشناسان نه مبتنی بر استانداردهای داخلی هستند نه بین‌المللی و به همین خاطر است که سلامت نظام بانکی کشور تا حدودی به خطر افتاده است.

    البته طلسم بازگشت بانکی‌ها در بورس در حالی در هفته‌های پایانی سال گذشته پس از کش و قوس‌های طولانی و پرابهام شکسته شد که بانک ملت با افت ارزش بیش از 37 درصدی سهام و از بین رفتن حدود 3600 میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته اول بهمن و بانک تجارت با افت 33.27 واحدی ارزش سهام و از بین رفتن حدود 1.5 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته دوم بهمن ماه به بورس بازگشتند.

    از این رو سهامداران بانک صادرات نیز هفته‌ها و ماه‌هاست که منتظرند تا با بازگشت نماد معاملاتی‌شان دست‌کم حبس طولانی مدت نقدینگی خود را پایان یافته ببینند.

    بر این اساس تازگی‌ها رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفته سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازگشایی نماد بانک صادرات با توجه به الزامات آیین‌نامه افشاء و همچنین پوشش نامتوازن بودجه در مقطع 9 ماهه سال 95، درخواست ارائه صورتهای مالی حسابرسی نشده سال 95 را داشته که با وجود گذشت بیش از 4 ماه از سال 95 این مهم تاکنون محقق نشده است. به علاوه این که بازگشایی نماد بانک صادرات منوط به ارائه اطلاعات 12 ماهه سال 95 است و در صورتی که بانک صادرات قصد برگزاری مجمع سالانه را تا پایان تیرماه داشته باشد، باید صورتهای مالی حسابرسی شده را 10 روز قبل از برگزاری مجمع ارائه کند.

    از سوی دیگر خبرها از بانک صادرات حکایت از این دارد که مدیران این بانک متوقف بورسی در تلاش برای بازگشایی نماد و برگزاری مجمع سالانه تا قبل از پایان تیر و نیز پیگیری برای شناسایی سود مطالبات 20 هزار میلیارد تومانی از دولت هستند که البته با توجه به مدت زمان باقی‌مانده تا پایان تیرماه این خواب بدون تعبیر به نظر می‌رسد.

    با این حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تازگی‌ها گفته نماد بانک صادرات در بورس به زودی بازگشایی می‌شود و سهامداران آن به هیچ وجه نباید نگران افت قیمت سهام خود باشند، چرا که افت قیمت سهام بعد از بازگشایی برای تمامی بانکها امری طبیعی است و مقطعی خواهد بود و بعد از مدتی قیمت سهام یا به حالت اول برمی‌گردد یا صعود خواهد کرد. همچنین علت افت قیمت سهام در بورس با توجه به جو روانی است که بر جامعه حاکم است و بانک صادرات با شفاف‌سازی صورتحساب‌ها، صداقت در اعمال بانکی خود را به اثبات رسانده و بنده مطمئن هستم به زودی این بنگاه اقتصادی بزرگ جایگاه واقعی خود را در بورس پیدا خواهد کرد.

    البته این اظهارات در حالی توسط این نماینده مجلس عنوان می‌شود که دست‌کم سابقه بازگشت بانک‌های ملت و تجارت به بورس پس از غیبت طولانی مدت تا به امروز این موضوع را نشان نداده است و با گذشت بیش از شش ماه از بازگشایی، معاملات بانک ملت و تجارت با شیبی ملایم افت قیمت سهام آنها را نشان می‌دهد و به طور حتم اظهارات این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در فضایی بهدور از واقعیت‌های معاملات بورس قابل تعبیر است.

    در مجموع باید گفت، کمبود نقدینگی یکی از مشکلاتی است که این روزها بازار سرمایه بیش از پیش از آن رنج می‌برد و بدون شک بخشی از دلایل عدم تمایل ورود نقدینگی به بورس، توقف طولانی مدت نمادها در بازار است؛ چرا که یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سهام نقدشوندگی آن است. بر این اساس شرایط بورس باید به‌گونه‌ای باشد تا سرمایه‌گذاران و سهامداران در هر زمان که تمایل داشتند بتوانند اقدام به فروش سهام خود و نقد کردن آن کنند.

    به همین دلیل وقتی توقف و حبس نقدینگی سهامداران در بورس به درازا می‌کشد و زمان بازگشت نمادهای معاملاتی به تالار قابل پیش‌بینی نیست، بدون شک انتظارها برای ورود نقدینگی به بورس بهدور از منطق و عقلانیت خواهد بود، آن هم در شرایطی که نمادهای بانکی درس عبرتی برای معامله‌گران شده‌اند و نمونه بارز آن را می‌توان در "توقف طولانی مدت صادرات در بورس" مشاهده کرد.

     

    نویسنده: مهدی حاجی‌وند

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو