عصر خودرو

در مراسم انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد چه گذشت؟

پیوند صنعت طیور و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی

عصر بازار- نخستین انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد بهپرور با هدف توسعه و تسهیل فرآیند تامین مالی صنعت طیور کشور چهارشنبه گذشته در بورس کالای ایران با حجم ۱۳۷ هزار و ۹۰ قرارداد به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال عرضه شد و با استقبال خریداران کل حجم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت.

پیوند صنعت طیور و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران طی این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تحقق نخستین تامین مالی صنعت طیور از بورس کالا با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد پس از سه سال پیگیری از سوی عرضه کننده و مشاور عرضه آن گفت: تامین مالی از طریق سلف موازی استاندارد یکی از کاراترین روش های تامین مالی به پشتوانه تولید است و این امر در حوزه کشاورزی پس از گندم دومین تجربه محسوب می شود.

    سلطانی نژاد افزود: مراسم پیوند صنعت طیور و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی هم یک جشن بوده و هم جنبه فرهنگ سازی جهت تامین مالی به پشتوانه تولید است؛ زیرا اگر این برنامه توسعه یابد، در بحث تامین مالی تنها به بازار پول اکتفا نمی شود و به بازار مالی نیز به عنوان محلی برای تامین مالی بنگاه ها نگاه خواهد شد.

    وی موضوع تامین نقدینگی صنایع را یک مشکل همیشگی برای صنایع برشمرد و افزود: در این رابطه بازار سرمایه باید بکارگیری ابزارهای موجود به حل این مسئله کمک کند و روش های تامین مالی از این دست راه حل آن است.

    به گفته سلطانی نژاد معاملات ثانویه اوراق سلف استاندارد موازی به کشف قیمت دارایی پایه کمک می کند.

    وی ضمن تقدیر از فعالیت مجموعه تامین سرمایه امید برای تشویق و ترغیب فعالان بخش کشاورزی برای تامین مالی از طریق بورس کالا گفت: عرضه امروز ممکن است از نظر ارزش اهمیت بالایی در معاملات نداشته باشد، اما شروعی ارزشمند برای تامین مالی صنعت کشاورزی به کمک ابزارهای موجود در بورس کالا به شمار می آید.

    وی با اشاره به تحولات قیمتی اخیر در بازار سنتی مرغ اظهار کرد: تا زمانی که قیمت مرغ دستوری باشد و در بازار کشف قیمت برمبنای نظام عرضه و تقاضا انجام نشود، به طور قطع تنظیم بازار به طور کارا محقق نخواهد شد. البته در این رابطه، دولت به این امر اعتقاد دارد که تنظیم بازار برای کالاهای مختلف قابل پذیرش در بورس کالا بایستی در این بازار محقق شود؛ کما اینکه طبق ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه شرکت ها مجاب شدند از ابزارهای موجود در بورس کالا استفاده کنند.

    سلطانی نژاد علت وجود برخی سخت گیری ها در بحث فرآیند پذیرش و دریافت تضامین را ایجاد شفافیت هر چه بیشتر عنوان کرد و گفت: ما در بورس کالا تلاش داریم در خصوص انتشار هر اطلاعاتی برای هر اوراق حداکثر تلاش خود را به کار گیریم. به هر ترتیب چنانچه دارایی پایه ای همچون مرغ، عرضه مستمری داشته باشد و قرارداد بلندمدت آن نیز رونق بگیرد، سابقه عرضه کننده می تواند مبنای عرضه اوراق بعدی قرار گیرد و در بحث دریافت ضمانت ها روند تسهیل خواهد شد.

    به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور می تواند برای تسهیل بخشی از امور مربوط به ارایه تضامین لازم، عرضه کنندگان را حمایت کرده و با بورس کالا برای توسعه این بازار همکاری کند.

    وی با تاکید بر لزوم عرضه مستمر مرغ در بازار نقدی و سلف تصریح کرد: در این زمینه تلاش می شود زنجیره مرغ را در بورس کالا تکمیل کنیم تا در این بازار امکان تهاتر کالا نیز برای فعالان این صنعت فراهم شده و با ایجاد روابط بین تولیدکنندگان این زنجیره به یک بازار کارای نقدی دست یابیم.

    این مقام مسوول به روند کشف قیمت در بورس کالا اشاره کرد و پیرامون افزایش پرشتاب قیمت ها گفت: در حوزه قیمت گذاری، باید اجازه دهیم بازی عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کنند. از این رو بابت برخی نگرانی هایی که از جنبه قیمت ها در بین عرضه کنندگان وجود دارد، بایستی قدری تأمل شود تا بازار آن کالا در بورس شکل گیرد؛ چراکه در این صورتفرآیند کشف قیمت ها به مرور به سمت ایجاد بازاری کارا پیش خواهد رفت.

    معاملات آتی مرغ راه اندازی شود

    مدیرعامل شرکت گسترش و توسعه صنعت بهپرور در جلسه انتشار اولین اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد پیشنهاد راه اندازی معاملات آتی مرغ منجمد را به بورس کالا ارایه کرد و گفت: انجام معاملات آتی برای این صنعت راهگشا و رایج است. از این رو پیشنهاد می کنیم در بحث  مرغ نیز امکان راه اندازی این معاملات در بورس کالا فراهم شود و ما تولیدکنندگان مرغ از این موضوع استقبال می کنیم.

    غلامعلی فارغی ضمن اعلام آمادگی برای فروش اوراق سلف از طریق انجمن زنجیره تامین اظهار کرد: در حال حاضر بخش پشتیبانی امور دام و طیور می تواند هم خرید و هم فروش مرغ منجمد را از طریق بورس کالا دنبال کند. زیرا هم خرید و هم فروش مرغ به صورت عمده انجام می شود و نیازی به امضای قرارداد با کشتارگاه ها نیست.

    سلف موازی استاندارد، ابزاری امن برای سرمایه گذاران

    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امید نیز طی این مراسم با بیان اینکه همه شرکت هایی که برای عرضه کالا به بورس کالا می آیند، باید قوانین و مقرراتی را در بحث استانداردسازی مالی و عملیاتی جهت افزایش شفافیت ها رعایت کنند، گفت: اینکه فرآیند انتشار اولین اوراق سلف استاندارد موازی مرغ منجمد قدری به طول انجامید، ناشی از به روزرسانی شرایط مالی عرضه کننده به لحاظ رعایت استانداردها و رسیدن به حداقل های لازم بود.

    حبیب رضا حدادی تاکید کرد: به کمک این ابزار، سرمایه گذاران خرد هم می توانند به عرضه کنندگان و فعالان این صنعت کمک کنند و هم در نهایت می توانند به کالای با کیفیت استاندارد دسترسی داشته باشند.

    وی افزود: ایجاد این بازار مکانی برای اطمینان سرمایه گذاران خرد فراهم می کند و افراد می توانند علاوه بر مشارکت در تامین مالی عرضه کنندگان، به بازاری شفاف و کالاهای دارای استانداردهای مشخص دسترسی پیدا کنند.

    تامین مالی از بورس، دلگرمی فعالان بخش کشاورزی

    مدیرعامل شرکت کارگزاری پیشگامان بهپرور نیز عرضه اولین اوراق سلف  موازی استاندارد مرغ منجمد را دلگرمی برای پیگیری ورود گسترده تر فعالان این صنعت به بازار سرمایه دانست و گفت: اگر ورود صنعت کشاورزی به بازار سرمایه را یکی از رسالت های خود قرار دهیم، برای عملیاتی شدن توسعه این بازار باید با بازار سنتی هماهنگ باشیم.

    عاطفه حقیقی نیا تاکید کرد: هر چند در این صنعت دیدگاه صنعتی حاکم است، تخصص لازم نیز جهت تولید و بازارسازی وجود دارد، اما با این حال همچنان در این حوزه تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

    وی به وجود وابستگی به بازار پول برای دریافت تضامین لازم جهت ورود به بورس کالا اشاره کرد و گفت: باید با همفکری و حمایت های دولت، حداقل مزیت هایی برای حضور عرضه کنندگان حوزه کشاورزی به بورس کالا لحاظ شود تا از این طریق فعالان این بخش تمایل بیشتری برای ورود به بورس کالا پیدا کرده و حلقه زنجیره تامین خود را از این طریق تکمیل کنند.

    این گزارش می افزاید، در پایان این مراسم به شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور به عنوان اولین عرضه کننده اوراق سلف استاندارد موازی مرغ منجمد، شرکت تامین سرمایه امید به عنوان مشاور پذیرش و متعهد پذیره نویسی این اوراق لوح تقدیر اهدا شد.

    برچسب ها