عصر خودرو

منطقه ازاد انزلی آزمونه ای برای ایجاد مرکز مالی بین المللی

عصر بازار- رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ازاد انزلی گفت: این منطقه می تواند آزمونه ای (پایلوت) برای ایجاد مرکز مالی بین المللی باشد .

منطقه ازاد انزلی آزمونه ای برای ایجاد مرکز مالی بین المللی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی ، رضا مسرور در نشست تخصصی با مسئولان ذیربط در استان اظهار کرد :توسعه خدمات مالی بین المللی، مشاوره در حوزه پولی و مالی؛ کاهش هزینه مبادلات مالی بین مراکز مختلف، کمک به شفافیت و سرعت بخشیدن به جریان بین المللی اطلاعات در حوزه بازار مالی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد امنیت اقتصادی و سرعت بخشیدن به حجم تجارت بین المللی از مهمترین اهداف و کارکردهای مرکز مالی بین المللی است.
    وی خاطرنشان کرد: مرکز مالی بین المللی مستلزم رویکردی یکپارچه و مستمر برای آینده منطقه متشکل از همه اجزای موثر در سیستم بازار مالی اعم از قوانین و مقررات، فرایندها، مشوق ها، زیرساخت ها، ارتباطات بین الملل، آموزش، نیروی انسانی متخصص، ساختار فیزیکی، تجارت الکترونیک و دیگر پارامترها است .
    وی با بیان این که راه اندازی موفق این مرکز مشارکت همه نهادها اعم از بانک، بیمه، صرافی، بورس و صندوق ها و موسسات و مراکز بین المللی و دیگر ذی نفعان را می طلبد افزود: امیدواریم با اجرای صحیح و کامل استانداردهای یک مرکز مالی بین المللی در منطقه آزاد انزلی، در توسعه اقتصادی کشور اثرگذار باشیم.
    وی با تأکید بر اینکه چگونگی تشکیل مرکز مالی بسیار مهم است، الگو برداری از نمونه های موفق در سطح جهان و بررسی تهدیدات ،فرصت ها و نیازهای قوانینی را برای پیشبرد این طرح ضروری دانست و گفت: با تشکیل کارگروهی فرصت ها و تهدیدهای ایجاد مرکز مالی در منطقه آزاد انزلی در قالب تطبیق با نمونه های بین المللی بررسی شود .
    در ادامه دکتر مولایی پور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان و مهندس مهرانفر رییس بورس منطقه ای گیلان به بیان ضرورت ایجاد مرکز مالی بین المللی در کشور پرداخته و ایجاد مرکز مالی در منطقه آزاد انزلی را با توجه به مزیت های ارتباطی آن با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر حائز اهمیت و عامل توسعه همه جانبه استان ارزیابی کردند.
    بنا بر این گزارش در پایان نشست تصریح شد با عنایت به وجود زیرساخت های متنوع ترانزیتی، مالی و بورسی در منطقه آزاد انزلی و قرار گرفتن آن در مسیر کریدور شمال جنوب و جایگاه ویژه آن در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، منطقه آزاد انزلی می تواند به عنوان پایلوت ایجاد مرکز مالی بین المللی کشور انتخاب شود.
    نشست تخصصی بررسی پیشنهاد ایجاد مرکز مالی بین المللی در این منطقه، با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه ازاد انزلی ، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان ، مدیر بورس منطقه ای گیلان ، مدیر گمرک منطقه ، شماری از اعضای هیات علمی دانشگاهها و اعضای مرکز خدمات سرمایه گذاری گیلان و معاونان و مدیران سازمان منطقه ازاد انزلی برگزار شد.
    مهمترین دلایل ضرورت تأسیس یک مرکز مالی در سطح کشور را می توان حول محور کمبود منابع و امکانات در بازارهای مالی کشور به دلیل توسعه ناهماهنگ بازارهای مالی (پول، سرمایه و بیمه)، نیاز شرکتها و بنگاه های اقتصادی به زیرساختهای مالی مناسب تر، ضرورت بهره گیری از فرصت های سرمایه گذاری و ارتباط با بازارهای جهانی و آشنایی با ابزار نوین مالی و افزایش نیاز به تجارت منصفانه جهت رشد سطح فعالیت بنگاه های اقتصادی بیان داشت.
    بر اساس این گزارش، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
    قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
    مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

    برچسب ها