عصر خودرو

توضیحات زنگنه و عراقی در کمیسیون انرژی از زبان قره‌خانی

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: براساس سخنان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار از بدهی ایران به ترکیه از طریق تحویل گاز پرداخت شده است و مابقی نیز قرار است به تدریج در کنار گاز تحویلی، مستهلک شود.

توضیحات زنگنه و عراقی در کمیسیون انرژی از زبان قره‌خانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی به حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت گاز در جلسه امروز کمیسیون انرژی اشاره کرد و گفت: در این جلسه درباره موضوع انتقال گاز رایگان ایران به ترکیه صحبت شد.

    وی از زبان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز، خاطر نشان کرد: مدت قرارداد انتقال گاز از ایران به ترکیه 22 سال بوده و طبق ان هر یک از طرفین می‌توانند 5 بار نسبت به قیمت گاز تقاضای تجدیدنظر بکنند.

    قره‌خانی با اشاره به اینکه مطابق اظهارات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز،  ایران و ترکیه در بندی از قرارداد خود توافق کردند که جهت داوری در اختلافات به دادگاه سوئیس مراجعه کنند، گفت: طبق گزارش میهمانان امروز کمیسیون ترکیه دو بار تقاضای تجدیدنظر در قیمت گاز دریافتی از ایران داشت به علاوه درباره کیفیت کانون این گاز نیز ادعاهایی داشت که البته این پرونده اخیر مختومه شد، اما پرونده بهای گاز فروخته شده به ترکیه همچنان مفتوح بود.

    وی با ذکر این نکته که ایران به رغم  انتخاب وکلای بین‌المللی از سوی شرکت ملی گاز، در دادگاه محکوم به پرداخت 1.9 میلیارد دلار شد، خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون از وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز پرسیدند که آیا از حقوق‌دانان قوی و وکلای متبحر در این پرونده بهر‌ه گرفته شده است یا نه؟ که این دو پاسخ دادند با بکارگیری از وکلای قوی داخلی و خارجی ایران موفق شد پرونده کیفیت گاز فروشی خود به ترکیه را مخدومه کند؛ همچنین توانست میزان محکومیت خود در دادگاه پرونده قیمت گاز را نیز کاهش دهد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس سخنان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکنون 800 میلیون دلار از بدهی ایران به ترکیه از طریق تحویل گاز پرداخت شده است و مابقی نیز قرار است به تدریج در کنار گاز تحویلی، مستهلک شود.

    نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی در توضیح بخش دیگر جلسه امروز کمیسیون انرژی، بیان داشت: موضوع انتقال آقای ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان به کمیسیون حقوق قضایی نیز امروز در کمیسیون انرژی مطرح شد که با آن موافقت صورت گرفت.

    برچسب ها