عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

جذب یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای برجام گفت: در این تفاهم نامه که میان ایران و گروه ۱+ ۵ امضا شد، شاهد اتفاقات مثبت و خوبی برای کشورمان بودیم.

جذب یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشستی خبری که به میزبانی اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، در پاسخ به سوالی اظهار کرد: یکی از اتفاق های مثبت برجام بازپس گیری سهم ایران در حوزه نفتی و اپک رقم خورد.

    وی افزود: بازپس گیری بازار فروش نفت و افزایش قیمت این فرآورده کار بزرگی بود که پس از موضوع برجام عملیاتی شد و حتی می توان آن را تفضل الهی برشمرد.
    پورابراهیمی افزود: یکی دیگر از تاثیرات برجام در حوزه مسائل بانکی اتفاق افتاد و در این راستا گشایش هایی نیز صورت گرفت هر چند به نظر می رسد کافی نباشد و هنوز رویکرد بانک های بزرگ جهانی تقریبا مانند گذشته است.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از دیگر اتفاق های مثبت برجام تسهیل در ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بود به گونه ای که در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت که البته هنوز با شرایط آرمانی و آنچه که برای رفع نیازهای کشور لازم است فاصله داریم.
    وی تصریح کرد: در بحث بیمه ای و حمل و نقل دریایی نیز اقدام های خوبی پس از تفاهم نامه برجام صورت گرفت که باید به آن ها اشاره کرد.

    ** نگاه مثبت کمیسیون اقتصادی مجلس به مناطق آزاد تجاری
    پورابراهیمی در ادامه از نگاه مثبت کمیسیون اقتصادی مجلس به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی سخن گفت و افزود: در لایحه سال قبل، دولت ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی را به این کمیسیون پیشنهاد کرد.
    وی گفت: همچنین دولت پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را در اواسط اردیبهشت امسال به مجلس ارسال کرده و قرار است به زودی این لایحه به کمیسیون اقتصادی مجلس برای طرح و تصویب ارسال شود.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به محض وصول لایحه تبدیل قصرشیرین به منطه آزاد تجاری این موضوع در سریعترین زمان ممکن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
    پورابراهیمی یادآوری کرد: علاوه بر منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، منطقه ویژه اقتصادی اورامانات و کرمانشاه و توسعه منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب نیز مطرح است و به زودی گزارش های آن ها در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح می شود.
    وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس معتقدند که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی برای کشور به شرطی که به سکوی صادراتی کشور تبدیل شوند مفید هستند و از آن حمایت می کنند.
    پورابراهیمی همچنین وجود قصرشیرین با دارا بودن 2 مرز رسمی و انجام 50 درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را یک فرصت و مزیت برای استان کرمانشاه و کشور دانست و گفت: باید این ظرفیت ها را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی به کار گرفت.

    **موضوعات اولویت دار کمیسیون اقتصادی مجلس در سال 96
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این نشست خبری، به چند موضوعی که برای اعضای این کمیسیون در اولویت قرار دارد اشاره و اظهار کرد: یکی از این موضوعات در حوزه اصلاح قانون بانکداری است که عزم خود را جزم کرده ایم تا تابستان امسال بخش زیادی از مشکلات موجود در این حوزه مرتفع شود.
    وی همچنین اصلاح قانون مالیاتی، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اصلاح قانون بیمه ای را از دیگر اولویت های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری برشمرد.

    ** بررسی مشکلات اقتصادی کرمانشاه هدف سفر کمیسیون اقتصادی مجلس
    پورابراهیمی در ادامه هدف از سفر کمیسیون اقتصادی مجلس به کرمانشاه را بررسی مشکلات اقتصادی این استان، دیدار با فعالان اقتصادی و گفتگو با بخش دولتی ذکر کرد.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در راستای ماموریت های خود یک برنامه مصوب داریم که هر چند وقت یکبار در استان هایی که شرایط اقتصادی مناسبی ندارند حضور یافته و به بررسی و حل این مشکلات بپردازیم.
    وی تصریح کرد: در این سفر علاوه بر دیدار و گفتگو با فعالان اقتصادی و بخش دولتی، رصد میدانی مشکلات نیز صورت می گیرد و از واحدهای صنعتی و تولیدی نیز بازدید می کنیم تا بتوانیم مشکلات را هر چه بهتر احصا و در راستای رفع فوری آن ها اقدام کنیم.
    پورابراهیمی در پایان گفت: آن دسته از مشکلاتی که در استان قابل حل باشد به وضعیت آن ها رسیدگی فوری می شود و آن مشکلاتی نیز که نیاز به پیگیری از طریق مرکز دارند به تهران و بخش مربوطه چه در حوزه بانکی و چه در حوزه وزارتخانه مربوطه ارجاع داده می شود.

    برچسب ها