عصر خودرو

با پرواز موفق سی۹۱۹؛

سرسختی چینی، پکن را وارد رقابت با بوئینگ و ایرباس کرد

عصر بازار- هواپیمای سی۹۱۹ ساخت چین اولین پرواز آزمایشی خود را که مدتی طولانی به تعویق افتاده بود، تکمیل کرد واولین گام بزرگ برای ورود چین به صنعت ساخت هواپیما و تولید تجهیزات های‌تک هواپیما برداشته شد.

سرسختی چینی، پکن را وارد رقابت با بوئینگ و ایرباس کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازمهر,  این هواپیمای غول پیکر روز جمعه پس از تکمیل 80 دقیقه پرواز آزمایشی در فرودگاه بین المللی شانگهای در میان تشویق هزاران نفر از کارکنان و سازندگان و مشتاقان صنعت هوایی به زمین نشست.

    این هواپیما سمبلی از قدرت‌نمایی آینده چین در بازار  صنعت هوایی جهانی خواهد بود که تخمین زده می‌شود تا دو دهه آینده ارزشی معادل 2 تریلیون دلار پیدا کند؛  همچنین حرکت بزرگی در راستای برنامه گسترده «ساخت چین 2025» است که به استفاده از محصولات وطنی از دارو گرفته تا روبات تاکید دارد.

    «وانگ مینگ فنگ» 42 ساله که از نزدیک شاهد پرواز آزمایشی این هواپیما در فرودگاه شانگهای بوده است، می‌گوید: این لحظه ای است که ما برای دیدنش مدت ها انتظار کشیده بودیم؛ من معتقدم که در آینده‌ای نه چندان دور ما با بوئینگ و ایرباس شانه به شانه خواهیم شد.

    البته در حال حاضر بوئینگ و ایرباس از لحاظ میزان فروش و کاربلدی تکنیکی و فهرست سفارشات بسیار فراتر و دور از دسترس هستند و سی 919 که پرواز آزمایشی آن از سال 2014 حداقل دوبار به علت مشکلات تولید به تعویق افتاد، ممکن است به سالها آزمایش و تست نیاز داشته باشد تا بتواند گواهی پرواز را در چین  و ایالات متحده و اروپا دریافت کند.

    روز جمعه هوپیمای سی 919 به سمت شمال و بر فراز جلگه های رودخانه یانگ ته سه پرواز کرد و پس از انجام مانورهای مربوطه، در طول نوار ساحلی به سمت جنوب بازگشت و در فرودگاه بین المللی شانگهای به زمین نشست. شبکه دولتی چین اعلام کرد که هواپیما حدود 3000 متر را باسرعت 300-290 کیلومتر در ساعت پرواز کرده است.

    کادر پروازی 5 نفره متشکل از خلبانان و مهندسان پرواز  همگی لباس های سراسر نارنجی به تن کرده بودند و پس از ترک هواپیما مورد تشویق حاضرین قرار گرفتند. هواپیما که قادر به حمل 158 تا 168 مسافر است در این پرواز آزمایشی فاقد صندلی های نصب شده برای مسافران بود.

    هواپیمای سی 919 که توسط شرکت دولتی ساخت هواپیماهای تجاری چین (COMAC) ساخته شده متکی به تکنولوژی شرکت های خارجی مثل جنرال الکتریک، سفران فرانسه، هانیول اینترنشنال، و یونایتد تکنولوژیز می‌باشد.

    با شروع پروژه سی 919 از سال 2008 چین اعلام کرد در نظر دارد در نهایت 50 درصد سهم بازار هوانوردی را که در اختیار ایرباس و بویینگ است، از آن خود کند.

    در ویدیوی تبلیغاتی  شرکت کوماک(COMAC) که سازنده این هواپیماست، رییس جمهور چین، شی جی پین، در هنگام بازدید از کارخانه می‌گوید: ما هر  ساله میلیاردها دلار صرف خرید هواپیما می‌کنیم و این درحالی است که چین باید بیشتر به خود تکیه کند.

    سی زینژه، تحلیلگر شرکت مالی سینولینک می‌گوید:صنعت هوانوردی صنعت پیچیده ای است و شما نیازمند تجربه در طول زمان طولانی هستید. بوئینگ صد سال و ایرباس بیش از 40 سال تجربه دارند و شرکت کوماک هنوز از لحاظ کارکشتگی در برقراری زنجیره تدارکات در ابتدای راه است.

    چین می‌داند راه ساده‌ای در پیش نخواهد داشت. در دیدار روز سه شنبه با اصحاب رسانه در محل کارخانه مونتاژ  سی 919 بنر های سرخ رنگ بزرگی نصب شده بود که روی آنها شعارهای «سرسختی»، «احساس وظیفه» و «تلاش» نوشته شده بود تا اهداف بلند مدت شرکت را نمایش دهد.

     

    برچسب ها