عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۷۱)

مدیر عامل بورس انرژی: نیمی از کدهای معاملاتی خارجی بورس انرژی بعد از برجام صادر شده است

عصر بازار- مدیرعامل بورس انرژی می‌گوید جذب معامله‌گران خارجی در این بورس بعد از برجام در سال ۱۳۹۵ رشد خوبی داشته به‌طوری که نیمی از کدهای معاملاتی خارجی که تاکنون برای بورس انرژی وجود دارد بعد برجام گرفته شده است.

مدیر عامل بورس انرژی: نیمی از کدهای معاملاتی خارجی بورس انرژی بعد از برجام صادر شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سید علی حسینی در نشست خبری که امروز در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، گفت: یک تفکر سنتی که از گذشته شکل گرفته این است که تجارت انرژی در اختیار بخش دولتی قرار دارد. ما باید بتوانیم این تفکر را تغییر دهیم هرچند که در نگاه اول این موضوع کار ساده‌ای به نظر می‌رسد ولی در عمل کار پیچیده‌ای است.

    وی درباره‌ی مزایای استفاده از ساز‌وکار بازار، اظهار کرد: از جمله مزایای بورس‌ها می‌تواند کشف قیمت صحیح و تعادلی، پیشگیری از وقوع تخلفات و استفاده از رانت، کاهش نوسان قیمت، کاهش هزینه‌های معاملاتی و کاهش انحصار و تقویت رقابت و کارایی است.

    مدیرعامل بورس انرژی، اضافه کرد: در بورس انرژی برای هر معامله حداقل 15 ویژگی را هر روز منتشر می‌کنیم و این ویژگی مهم برای همه علاقه‌مندان قابل استفاده است و یک فضای اطلاعاتی خوب می‌باشد. بحث فساد و تخلفات یکی از آفت‌های مهم اقتصاد انرژی است اما انجام معاملات در بورس انرژی و نظارت سازمان بورس از فشارها و رانت‌ها جلوگیری می‌کند و باعث شفافیت در معاملات می‌شود.

    حسینی تصریح کرد: ما بالغ بر 150 شرکت حقوقی خارجی را به عنوان معامله‌گر در بورس انرژی داریم و 59 کارگزار برتر سرمایه جزو کارگزاران ما هستند که 76 ایستگاه معاملاتی را راهبری می‌کنند.

    وی اظهار کرد: جذب معامله‌گران خارجی در بورس انرژی بعد از برجام در سال 1395 رشد خوبی کرد به‌طوری که نیمی از کدهای معاملاتی ما در بورس انرژی بعد از برجام گرفته شده است. 

    مدیرعامل بورس انرژی درباره‌ی اقدامات توسعه‌ای که در بورس انرژی انجام شده، گفت: عرضه موفقیت‌آمیز محموله 35 هزار تنی نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت نفت ملی ایران در رینگ بین‌المللی بورس انرژی از جمله اقدامات مفیدی بود که در بورس کالا انجام شد. علاوه بر این سایر اقسام نفت مثل نفت خام سبک در بورس کالا عرضه و معامله می‌شود. همچنین عرضه شرکت نفت ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را در بورس انرژی داریم که عرضه‌هایش نسبتا منظم شده است و خریداران می‌توانند برای مشارکت در بازار پذیرش داشته باشند.

    حسینی افزود: تمامی مصرف‌کنندگان بالای پنج مگاوات ملزم هستند که برق مصرفی خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.

    وی درباره برنامه‌های آتی بورس انرژی گفت: توسعه رینگ بین‌الملل بابت معاملات متانول، نفت کوره، گاز مایع و بسترسازی بابت عرضه موفق تمام قرار‌داد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله برنامه‌های آینده بورس انرژی است. همچنین ما پیگیر بازارهای مشتقه و تامین مالی فعالان حوزه انرژی خواهیم بود.
    مدیرعامل بورس انرژی ضمن توضیح مراحل شکل گیری بورس انرژی ایران گفت: بخش اعظم سهام داران بورس انرژی (59,7 درصد) نهادهای مالی هستند.  19.3 درصد از سهام داران نیز فعالین صنعت نفت،برق و سایر حامل علی انرژی هستند. 21 درصد دیگر هم به عموم مردم تعلق دارد.

    وی با اشاره به ظرفیت بورس انرژی در حوزه بین الملل گفت: بعد از برجام با رفع تحریم ها رشد خوبی در جذب معامله گران خارجی داشته ایم. سال 92 تعداد کدهای خارجی اعطا شده 10 عدد بود ولی در سال 95 تعداد کدهای اعطا شده به 85 کد رسید

    برچسب ها