عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۳۲)

خواجه نصیری: صندوق تخصصی اوراق بهادار اسلامی راه‌اندازی می‌شود

عصر بازار- مدیر سابق نظارت بر بورسها و بازارهای سازمان بورس از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی صندوق تخصصی اوراق بهادار اسلامی گفت:برخی سهامداران ترجیح می‌دهند فقط در اوراق بهادار اسلامی سرمایه‌گذاری کنند.

خواجه نصیری: صندوق تخصصی اوراق بهادار اسلامی راه‌اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محمودرضا خواجه نصیری در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته بنا بر این است که برای اولین بار صندوق تخصصی اوراق بهادار اسلامی را راه اندازی کنیم، چراکه یکی از رویکردهایی که امروز در فضای سرمایه گذاری کشور وجود دارد، این است که برخی سرمایه گذاران علاقمند هستند که سود اسلامی دریافت کرده و علاقمند نیستند که سود بانکی دریافت نمایند، بنابراین ترجیح می دهند که فقط در اوراق بهادار اسلامی سرمایه گذاری نمایند.

    وی افزود: بر این اساس بنا داریم صندوق پاداش سهامداری را برای اوراق بهادار اسلامی راه اندازی کنیم که این امر، باعث می شود یک محصول ویژه را برای کسانی که علاقمند نیستند سود سپرده بانکی را در سرمایه گذاری های خود دخیل کنند، داشته باشیم. البته این صندوق ناظر شرعی هم خواهد داشت که به زودی چارچوب صندوق اعلام و صندوق ویژه سرمایه‌گذاری اوراق بهادار اسلامی را راه اندازی کنیم. این در حالی است که در آیین نامه صندوق های سرمایه گذاری، اجازه اینکه تمام منابع به اوراق بهادار برده شود، وجود دارد، اما سقفی برای سپرده ها وجود دارد.

    مدیر سابق نظارت بر بورسها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در مقطع فعلی دو نکته اساسی وجود دارد که باید برای آن برنامه ریزی کرد، یکسری از لحاظ شرعی علاقمند به محصول هستند و برخی دیگر نیز نگران ریسک نقدشوندگی منابع در بانکها هستند که این صندوق ها می توانند پوشش دهنده ریسک باشد، اکنون ظرفیت این کار در بازار سرمایه کشور وجود دارد. امروز فرصت این است که محصولات ویژه ای برای بازار سرمایه فراهم کرده تا خود را از بازار بورس مبرا نماییم.

    وی اظهار داشت: این اولین صندوقی است که صرفا در اوراق بهادار سرمایه گذاری خواهد کرد و چارچوب مدیریت آن به نحوی است که در سپرده بانکی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

    کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در حوزه مدیریت دارایی، هشت صندوق سرمایه گذاری از سوی این نهاد مالی مدیریت می شود که بر این اساس، بیش از 27 هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت در اختیار این شرکت قرار دارد؛ ضمن اینکه در کنار مدیریت دارایی، علاوه بر اینکه نقش پررنگی را ایفا می کنیم، تلاش کردیم این موضوع را گسترش دهیم که در این رابطه، در حوزه بازارگردانی، صندوق های بازارگردانی به عنوان یکی از اولویت‌ها در سال گذشته مشخص شده است.

    وی اظهار داشت: بر این اساس عملیات تاسیس چهار صندوق بازارگردانی آغاز شده و دو صندوق به زودی آغاز به کار خواهند کرد؛ به نحوی که برای بازارگردانی سهام معدن، یک صندوق در دستور کار قرار گرفته است که به زودی راه اندازی خواهد شد؛ ضمن اینکه صندوق بازارگردانی برای صندوق بازنشستگی کشوری نیز در حال برنامه ریزی است که موافقت اصولی آن اخذ شده است.

    خواجه نصیری از برنامه ریزی برای ایجاد صندوق‌های بازارگردانی در رسته‌های دیگر خبر داد و اظهار داشت: تجربه ما در صندوق بازارگردانی مس نشان داد که عملیات بازارگردانی سبب می شود که سهم دارای نوسانات کم باشد و برای بازارگردان نیز سودآور باشد؛ به نحوی که سهم همواره قدرت نقدشوندگی دارد، برای صاحبان صندوق و واحدهای سرمایه‌گذاری آن نیز سودآوری داشته باشد.

    وی از برنامه ریزی برای صندوق‌های بخشی خبر داد و اظهار داشت: این صندوق‌ها در مرحله اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس و اوارق بهادار است؛ در عین حال صندوق‌های دیگری نیز در بخش ورزشی در حال برنامه‌ریزی است که با استفاده از ظرفیت‌های جذب سرمایه، ضمن اینکه فرصت سرمایه گذاری در قالب صندوق‌های با درآمد ثابت ایجاد کنیم، با مدل خود، سود خوبی را به سرمایه‌گذاران رسانده و قابل رقابت با سایر صندوق‌ها باشیم، به نحوی که ارزش افزوده برای توسعه به فدراسیون‌های ورزشی داده شود.

    خواجه نصیری از انتشار اولین اوراق سلف پتروشیمی، برق و پالایشگاهها از سوی این مجموعه خبر داد و گفت: سال گذشته تامین مالی از طریق اوراق اختیار فروش تبعی صورت گرفت که با ترکیب اختیار فروش تبعی با فروش سهام، تامین مالی انجام شده است. مزیت این ا وراق این است که اگر سهم رشد کند، سود مازاد بر رشد آن هم علاوه بر سود تضمینی به سرمایه گذار تعلق می گیرد، یعنی سقف سود سرمایه‌گذار بسته نیست.

    به گفته وی، این امر باعث شده که این ابزار به لحاظ شرعی، پذیرفته تر باشد، چراکه حقوق سرمایه‌گذار را بیشتر حفظ می کند.

    کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ایران استقبال زیادی از شرکتهای دانش بنیان دارد و اکنون موضوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه در حال حرکت به سمت شرکتهای تکنولوژی محور می رود و این یکی از راههای اصلی توسعه بازار سرمایه است؛ بنابراین 2500 شرکت ثبت شده دانش بنیان وجود دارد و 8 هزار شرکت نیز در صف برای ثبت هستند. بنابراین اگر دویست شرکت پیدا شوند که به بورس بیایند، سرمایه گذاران بازار پرتفوی خود را بر روی این شرکتها متمرکز خواهند کرد.

    وی اظهار داشت: مهم این است که شرکتهای دانش بنیان در تابلوهای مختلف وارد شوند و هزینه های پذیرش این شرکتها را به حداقل رسانده ایم و این شرکتها بر اساس توافقی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته، تلاش می شود که هزینه پذیرش شرکتها به صفر برسد، چراکه ما 50 درصد هزینه ها را کاهش داده و ایم این معاونت هم پذیرفته که بتواند 50 درصد دیگر را هم پوشش دهد.

    برچسب ها