عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۲۴)

تداوم گشایش های برجامی در سال ۹۶ و افزایش نظارت ها بر بازارهای مالی

عصر بازار - همه مسئولانی که امروز به نمایشگاه بین المللی تهران آمده بودند، از چشم انداز روشن اقتصاد ایران در سال ۹۶ اعم از رشد اقتصادی هشت درصدی، نصف شدن شاخص فلاکت و نیز باز شدن درهای کشور پس از برجام سخن راندند؛ شاخصه هایی که پیش نیاز تحقق شعار اقتصادمقاومتی، تولید - اشتغال به حساب می آید.

تداوم گشایش های برجامی در سال ۹۶ و افزایش نظارت ها بر بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2017) که بزرگترین رویداد پولی و مالی در کشور به شمار می رود، در حالی امروز شنبه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی آغاز به کار کرد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه مهمان و سخنران ویژه آن بود.
    دست اندرکاران بازارهای پولی و مالی کشور اعم از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس، رییس بیمه مرکزی به همراه سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهوری در آیین افتتاحیه این رویداد، از ضرورت توسعه بازارهای مالی و نیز ورود شرکت های دانش بنیان و نوپا به عرصه اقتصاد سخن گفتند.

    ** از نصف شدن شاخص فلاکت تا جهش در جذب سرمایه گذاری خارجی
    علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیان بهبود شرایط اقتصادی کشور چنین گفت: دولت یازدهم توانست با اتکای سرمایه ارزشمند اجتماعی و با حمایت و پشتیبانی و همکاری همه ارکان نظام، رشد منفی 6.8 درصدی را به نرخ رشد مثبت تبدیل کند که برآورد می شود تا پایان سال 95 بیش از 8 درصد باشد. نرخ تورم 40 درصدی نیز جای خود را اکنون به تورم تک رقمی داده است.
    به گفته وی، امروز جهش های بیش از 90 درصدی در متوسط سالانه نرخ ارز، جای خود را به نوسانات اندک و حدود 5 درصدی داده به نحوی که شاخص فلاکت که حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می آید، از 42.6 درصد به 21.4 درصد رسیده است.
    طیب نیا، بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشور و خاتمه یافتن دوران بحران رکود تورمی و حرکت پرشتاب به سمت فلاکت مردم را از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم برشمرد.
    آنگونه که طیب نیا گفت، اگر کاهش شدید قیمت های نفت در سال 93، روند بهبود را کند یا معکوس نمی کرد، بهبود اقتصادی گسترده تر از این رخ می داد و مردم بیش از این ثمرات آن را لمس می کردند.
    طیب نیا تاکید کرد: ارتقای 32 پله ای رتبه ایران در شاخص انجام کسب و کار، 18 پله ای در شاخص آزادی اقتصادی و 14 رتبه بهبود جایگاه ایران در شاخص شفافیت و کنترل فساد نمونه هایی از بهبود اوضاع اقتصاد است.
    وزیر اقتصاد تاکید کرد: نباید اجازه داد که کشور به مسیر پرتنش گذشته بازگردد.
    وی همچنین از جهش عملکرد دولت یازدهم در جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه خبر داد و گفت که این میزان از حدود 870 میلیارد ریال در سال 1391 به 12 هزار و 530 میلیارد ریال در اسفند ماه 1395 افزایش یافت.

    ** پرداخت سود بیشتر به معنای ریسک بالاست
    رییس کل بانک مرکزی گفت: پرداخت نرخ‌های بالای سود توسط یک بانک، می تواند نشان‌دهنده ریسک بیشتر عملیات این بانک باشد و سپرده‌گذاران باید آگاه باشند که این نرخ بالاتر، بهای ریسکی است که متقبل می‌شوند و باید پیامدهای آن را نیز بپذیرند.
    ولی الله سیف افزود: این ریسک به سهامداران چنین بانک‌هایی نیز تسری می‌یابد که نشانه آن در نسبت بالای مازاد سود پرداختی به سپرده‌گذاران دیده می­شود.
    وی تاکید کرد: بنابراین سهامداران نیز در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود باید این ریسک را قیمت‌گذاری کنند. همچنین حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی بانک‌ها نیز در راستای ایفای مسئولیت‌های حرفه‌ای خود باید در رابطه با تداوم فعالیت بانک، این موارد را به نحو مقتضی مورد توجه قرار دهند.
    وی همچنین از برنامه بانک مرکزی برای تشدید نظارت بر عملکرد بانک ها با توجه به ریسک آنها، اصلاح ساختار نظام بانکی و نیز بهبود اوضاع کسب و کار بانکی خبر داد.
    وی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت که گزارشی درباره نرخ سود به شورای پول و اعتبار ارایه می شود که بر اساس آن ممکن است نرخ ها در سال جاری کاهش یابد.
    وی در عین تاکید کرد: مهمتر از کاهش نرخ سود، تعادل در عرضه و تقاضای نقدینگی در بازار است که بتواند نرخ سود را پایدار نگاه دارد.
    سیف درباره محدودیت هایی که بازار سرمایه برای حفظ نرخ سود در نظام بانکی بوجود آورده است، گفت: با ایجاد انضباط می توان تا حدود زیادی مدیریت نرخ سود را اعمال کرد.
    وی درباره فعالیت موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز نیز گفت: حفظ و مراقبت از منابع سپرده گذاران و مردم عادی باید در دستور کار قرار گیرد و بانک مرکزی هم در این رابطه مراقبت لازم را خواهد داشت.
    سیف یادآور شد: البته موسسات غیرمجاز نمی توانستند این اقدامات را انجام دهند اما با شرایط به وجود آمده بانک مرکزی در تلاش است که خسارت هایی را که ممکن است پیش بیاید، مدیریت و از بروز آن جلوگیری کند.

    ** تحریم، شفافیت در اقتصاد ایران را از بین برد
    وزیر امور خارجه نیز در این گردهمایی از دستاوردهای برجام برای اقتصاد ایران سخن گفت و اینکه تحریم ها، شفافیت را در اقتصاد ایران از بین برد که گم شدن دکل نفتی و حیف و میل بیت المال توسط دلالان نفتی نمونه آنهاست.
    محمدجواد ظریف با برشمردن این دستاوردها در حوزه نفت و گاز گفت: با برجام و تلاش بی نظیر مسئولان و کارکنان پرافتخار صنعت نفت کشور، تولید نفت به بیش از 4و نیم میلیون بشکه در روز رسیده و صادرات آن را که کمتر از یک میلیون بشکه بود، به حدود 2.6 ارتقا یافته است.
    به گفته ظریف، امروز دیگر درآمدهای نفتی جایی مسدود نمی شود و عواید حاصل از فروش نفت در اقتصاد کشور گردش پیدا می کند. قریب به 80 میلیارد دلار قراردادهای نفتی و گازی در حال مذاکره با شرکت های بزرگ نفتی و فنی - مهندسی می باشد. در یک کلام صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور دوباره به حرکت در آمده است.
    امروز شرایط حوزه حمل و نقل بویژه در حوزه کشتیرانی به شرایط عادی بازگشته است و مشکلات بیمه ای، استفاده از پرچم مناسب، رتبه بندی بین المللی، دسترسی به بنادر و ... همگی حل شده اند.
    آنگونه که ظریف بیان کرد، در بخش هوایی، قراردادهای خرید هواپیما با کسب تمامی مجوزها روال خود را طی می کنند. اگر چه از ورود چند فروند هواپیمای پیشرفته جدید به داخل کشور هیجان زاده نیستیم، اما این اتفاق، که نمایانگر همکاری بزرگترین برندهای جهانی با جمهوری اسلامی است پیامدهای مهم و تاثیر گذاری در جلب اعتماد و اطمینان جهانی به سمت ایران برجای گذارده و این پیام را به جامعه جهانی داده است که راه تجارت و همکاری با ایران باز است.
    رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: نباید رفع محدودیت های سیستم بانکی، دسترسی بانک مرکزی به وجوه مسدود شده در دوره تحریم ها، دسترسی و کنترل بانک مرکزی بر منابع مالی خود در خارج از کشور، بازگشایی و فعالیت مجدد حساب های بانک مرکزی نزد دیگر بانک های مرکزی به خصوص اروپا، اتصاد مجدد بانک های کشور به سیستم پیام رسانی مالی موسوم به سوئیفت، ایجاد و از سرگیری روابط کارگزاری توسط بانک های تجاری کشور با سایر بانک های خارجی طرف همکاری، خروج موقت از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی FATF و .... را به عنوان تحولات بسیار مثبت طی یک سال پس از اجرایی شدن برجام از نظر دور داشت.
    ظریف یادآور شد: در سایه برجام افزایش یافته به طوری که طی چهار سال دولت یازدهم، جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه بیش از 1300 درصد افزایش داشته و به عدد 12583 میلیارد ریال رسیده است.
    در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی، توافقات بین المللی، عضویت در نهادهای بین المللی بازار سرمایه مانند سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار ( ISOCO و WFE ) توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و امضای تفاهم نامه های متعدد با سایر کشورها نیز در سایه برجام حاصل شده است. امید می رود با تداوم این مسیر، امکان تامین مالی بین المللی، پذیرش شرکت ها در بورس های خارجی و اتصال به بازارهای سرمایه خارجی نیز امکان پذیر شود.

    ** ضرورت تشکیل کمیته ثبات برای رسیدن به رشد حقیقی در اقتصاد
    عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی نیز در این آیین توسعه بازارهای مالی را در تحول اقتصاد کلان مهم دانست و گفت: اگر می خواهیم شاخص های بخش حقیقی اقتصاد دچار تحول شود باید بازارهای مالی ما متحول و کارآمد باشد.
    رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی اقتصاد کشور این است که این بازارها کارایی لازم را ندارند، اطلاعات به صورت دقیق منتشر نمی‌شود و بازارها به لحاظ تخصیص منابع با مشکل روبرو هستند، گفت: برای نمونه بانک ها بیشترین بازدهی سود را در بازار به خود اختصاص داده‌اند حال آنکه بورس و بیمه باید سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشته باشند.
    وی بر تشکیل کمیته ثبات برای متعادل کردن سهم هر یک از نهادهای پول و مالی از اقتصاد کشور، کارآمد شدن تخصیص منابع و شفافیت اطلاعات تاکید کرد و گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید بیمه ها فعال تر شوند.
    وی یادآور شد که در اکثر کشورهای پیشرفته یک سوم اوراق بلند مدت مالی را بیمه ها و صندوق های بازنشستگی خریداری می کنند، اما متاسفانه در کشور ما نقش بیمه ها در ارزش افزوده بازار مالی پایین است.
    وی یادآور شد: اکنون بیمه‌های عمر در بازارهای مالی دنیا حرف اول را می‌زنند و لازمه آن کاهش نرخ سودبدون ریسک سپرده بانک هاست. از سوی دیگر صنعت بیمه می‌تواند زمینه امنیت اقتصادی را برای بزرگترین پروژه‌های کشور فراهم کند.

    ** پیشرفت ایران در حوزه کسب و کارهای نوین در سایه برجام رخ داد
    سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیگر سخنران این افتتاحیه بود که از پیشرو بودن کسب و کارهای نوین در فضای جدید اقتصاد ایران سخن به میان آورد و اینکه این رونق در سایه برجام رخ داده است.
    وی گفت که جوانان کشور به زودی در استارتاپ ها جای بسیاری از شرکت های بزرگ حتی خودروسازان را خواهند گرفت زیرا برخی از این شرکت ها سالی هزار درصد رشد داشته اند.
    ستاری با اشاره به این که امروز تمامی سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در استارتاپ ها هستند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در اقتصاد پیروز باشیم باید بین پژوهش های بازار محور و دیگر پژوهش ها تفکیک قائل شد.
    وی با بیان این که در آینده به دنبال ایجاد بازاری مانند نزدک برای شرکت های مالی بیمه هستیم، خاطرنشان کرد: استارتاپ ها در ایران امروز، روزی 12 میلیارد تومان درآمد دارند که این موضوع نشان دهنده قدرت بازار فناوری در کشور است.
    معاون رییس جمهوری با تاکید بر تغییر نگاه مردم به بازارهای مجازی افزود: این که فردی 25 سال سن دارد و شرکت وی 10 میلیارد می ارزد، نشان می دهد که نظامات مالی جدیدی در کشور در حال ظهور است.
    وی با اشاره به این که رشد استارتاپ ها بسیار سریع تر از سیستم قانونگذاری ما است، گفت: در کشور 5 میلیون دانشجو و 34 میلیون جوان داریم که اگر پابه پای آنها حرکت نکنیم، نمی توانیم جهشی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

    ** صدور 11 میلیون کد سهامداری کشور
    رییس سازمان بورس نیز با ارایه آماری از رشد کمی و کیفی بازار سرمایه در یک سالی که گذشت، خبر داد و گفت: تعداد کدهای سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه به بیش از 11 میلیون فقره رسیده و اندازه بازار سرمایه در سال 95 بدون احتساب صندوق های سرمایه گذاری با رشد 103 درصدی نسبت به چهار سال قبل به4900 هزار میلیارد ریال (490 هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است.
    شاپور محمدی تاکید کرد: اندازه بازار سرمایه با احتساب صندوق های سرمایه گذاری در سال 95 به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسید و اندازه صندوق های سرمایه گذاری نیز در سال 95 به 1200 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
    رییس سازمان بورس بیان داشت: امسال به دلیل دستاوردهای برجام، کدهای فعال در بورس انرژی رشد 2 برابری را تجربه کرده و اکنون فرآورده های نفتی نیز با حمایت وزارت نفت در حال معامله در بورس انرژی است.
    وی با بیان اینکه در نظر داریم امسال محدودیت های بازار سرمایه رفع شود، ابراز امیدواری کرد که موضوع توقف طولانی مدت نمادهای بورسی برای همیشه حل شود تا نقد شوندگی بازار تضمین شود.
    رییس سازمان بورس بیان داشت: گسترش معاملات آپشن (اختیار معامله)، رفع محدودیت دامنه نوسان و ایجاد دامنه پویا و همچنین حذف حجم مبنا از برنامه های سال 96 است.
    بر اساس این گزارش، دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه که صبح امروز (شنبه) در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد، مهمانان ناخوانده ای هم داشت؛ تعدادی از سهامداران شرکت کنتورسازی ایران که سال گذشته زیانده شد در مقابل سالن خلیج فارس تجمع کردند؛ آنان مشکل بوجود آمده برای این شرکت را ناشی از نظارت ناکافی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه می دانستند.
    در دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه که تا 29 فروردین سالجاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است،360 شرکت و مجموعه اقتصادی در 16 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی حضور دارند.
    ارکان بورس، کارگزاری ها، شرکت های تامین سرمایه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، موسسات اعتباری و مالی، شرکت های خدمات بازار سرمایه و شرکتهای پذیرفته شده در بورس و بیمه ها از جمله شرکت کنندگان در این نمایشگاه هستند.

    برچسب ها