عصر خودرو

حراج سکه شب عید محتمل است؛

انتشار چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی توسط بانک‌مرکزی

عصر بازار- مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه در صورت لزوم حراج سکه در ایام پایانی سال انجام خواهد شد گفت: چک پول های ۲۰۰ هزارتومانی به عنوان ذخیره احتیاطی منتشر شده اما فعلا توزیع نمی شود.

انتشار چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی توسط بانک‌مرکزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، ناصر حکیمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر بیان داشت: با توجه به بررسی های انجام شده میزان کاربری اسکناس امسال حدود 50 درصد کاهش یافت اما با این حال برای تامین نیاز مردم اسکناس های نو در ایام نوروز توزیع می شود.

    بر اساس این گزارش، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تاکید بر توزیع 1600 میلیارد تومان اسکناس نو در تعطیلات نوروز افزود: از 21 اسفند برای تامین نیاز مردم، 700 میلیارد تومان در تهران و 900 میلیارد تومان اسکناس نو در شهرستان ها و در شعب منتخب بانک های ملی، صادرات، سپه، انصار، پست بانک و بانک اقتصاد نوین توزیع می شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا توزیع اسکناس های نو همه ارقام را در بر می گیرد؟ گفت: همکاران ما در حوزه نشر اسکناس با توجه به تقاضایی که در سال های گذشته وجود داشته است برآورد می کنند که کدام نوع اسکناس بیشتر مورد نیاز است.

    حکیمی در پاسخ به این پرسش که حجم مبادلات روزانه در سامانه شتاب چقدر است؟ گفت: اکنون روزی حدود 90 میلیون تراکنش در شبکه شاپرک و حدود 70 میلیون تراکنش در شبکه شتاب داریم.

    وی با بیان اینکه در مجموع بیش از 160 میلیون تراکنش در روز داریم افزود: پیش بینی می کنیم در ایام پایانی سال این رقم به 200 میلیون تراکنش در روز برسد. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: اکنون 99,5 تا 99.8 درصد میزان تراکنش ها موفق است و این رقم در مقایسه با سال های گذشته بهتر شده است.

    حکیمی با بیان اینکه نسبت تراکنش های ناموفق در مقایسه با سال های گذشته بسیار کاهش یافته است، افزود: تمهیداتی اندیشیده شده که امسال بهترین کیفیت شبکه را شاهد باشیم.

    وی اضافه کرد: ارتقای کل زیرساخت های بانکی برای پردازش تراکنش ها از جمله اقدامات در جهت موفق شدن تراکنش هاست. در طول یک تا دو سال گذشته فرایندهای بسیاری در بانک ها اصلاح شده و زمان توقف سامانه ها به حداقل ممکن رسیده است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: ضریب کیفی ما در داخل شبکه 97,5 درصد است و موفقیت 99.5 درصدی تراکنش ها فراتر از آن چیزی است که برای سامانه تعریف شده است.

    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: حدود چهار سال است که کارتخوان ها به بانک ها ربطی ندارند و توسط شرکت های خدمات پرداخت راهبری می شوند. حکیمی افزود: با توجه به تجربه پارسال، سقف برداشت پول از خودپردازها را برای برخی بانک های که درخواست داده بودند به طور موقت از حدود 20 اسفند تا 15 فروردین از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان افزایش داده ایم.

    وی اضافه کرد: این موضوع برای بانک ها اجباری نیست و برخی بانک ها می توانند این کار را نکنند اما بیشتر بانک ها خودشان تمایل به انجام این کار دارند. حکیمی درباره تامین سکه آخر سال هم گفت: بانک مرکزی در دو سال گذشته مداخله مستقیمی در بازار سکه نداشته اما اگر ساز و کار خود تنظیمی بازار کار نکند بانک مرکزی براساس روال گذشته از طریق بانک کارگشایی حراج سکه را برگزار خواهد کرد تا بازار سکه با حباب ناخواسته مواجه نشود.

    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: یکی از سامانه هایی که رونمایی شده سامانه متمرکز مدیریت وجه نقد در سراسر کشور بود که سیستم متمرکزی است و میزان تقاضا را بررسی می کند و با توجه به داده های این سامانه می توان توزیع وجه نقد را در خودپردازها در سراسر کشور مدیریت کرد.

    حکیمی درباره شعب کشیک بانک ها در ایام تعطیلات نوروز هم گفت: در بخش بانکداری الکترونیک به هیچ عنوان در هیچ ساعات شبانه روز و در هیچ ایامی تعطیلی در خدمات بانکداری الکترونیک نداریم و همه این سیستم ها با کشیک 24 ساعات خدمات ارائه می کند.

    وی ادامه داد: اما درخدمات حضوری شعب بانک ها مطابق روال سال های گذشته هر یک از بانک ها شعب کشیک را برای خدمات حضوری در تعطیلات عید درنظر می گیرند و در این زمینه اطلاع رسانی خواهند کرد.

    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از دو سال پیش موضوع یکپارچه سازی درگاه های پرداخت های اینترنتی را انجام داده ایم و اکنون همه این درگاه ها در زیردامنه شاپرک قراردارند.

    حکیمی افزود: چک پول های 200 هزار تومانی چاپ شده و در خزانه موجود است اما در جامعه توزیع نشده زیرا این پول ها برای ذخایر احتیاطی است نه ذخایر عادی. وی افزود: در صورتی که در شبکه پرداخت بحران رخ دهد برای جلوگیری از اختلال در پرداخت مردم و کسب و کارها ذخایر احتیاطی وارد بازار می شود.

    مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: ذخایر احتیاطی باید قابلیت این را داشته باشند که در مدت کوتاهی رقم های بالایی را پوشش دهند به همین علت قاعدتاً به اندازه انتشار اسکناس باید ذخایر احتیاطی داشته باشیم تا بتوان نیاز مردم را درمواقع ضروری در مدت کوتاه تامین کرد.

    حکیمی افزود: اکنون سیاست و نیازی برای وارد بازار شدن ایران چک های 200 هزار تومانی به بازار وجود ندارد و این موضوع فقط برای ذخایر احتیاطی است. وی درباره چک های الکترونیکی هم گفت: زیرساخت های فنی و امضای دیجیتال برای این منظور آماده شده اما با مجلس شورای اسلامی در حال همکاری هستیم تا جنبه های حقوقی و قانونی مربوط به این چک ها هم مانند چک های عادی در نظر گرفته شود.

    وی تاکید کرد: یکی از خدمات دیگری که در غالب پرداخت همراه رونمایی شد پرداخت های نزدیک از طریق تلفن همراه و مجازی سازی کارت ها بر روی گوشی تلفن همراه است. در این روش می توان کارت های بانکی را برروی تلفن های همراه هوشمند شبیه سازی کرد و با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه کارتخوان، مبلغ مورد نظر را پرداخت کرد.

    برچسب ها