عصر خودرو

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع:

بیش از ۱۰۰ شرکت ایدرو واگذار شده است

عصر بازار: از سال ۱۳۸۷ و همزمان با آغاز ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت سازمان با مبلغی حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال واگذار شده است.

بیش از ۱۰۰ شرکت ایدرو واگذار شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، سید رضا نوروز زاده در پاسخ به این پرسش که واگذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی در سنوات گذشته چگونه بوده و چه برنامه ای را سازمان ایدرو در سال جدید دنبال می کند ؟ اظهار داشت : از سال 1387 و همزمان با آغاز ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 تاکنون بیش از 100 شرکت سازمان با مبلغی حدود 23 هزار میلیارد  ریال واگذار شده است .

    وی افزود : اما علیرغم  تصویب قانون اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) و قسمت اخیر تبصره (7) بند مذکور مبنی بر واریز 70% وجوه حاصل از واگذاری شرکت‌های وابسته به سازمان‌های توسعه‌ای، تاکنون وجوه مذکور به حساب این سازمان واریز نشده و به تبع آن دارایی‌های این سازمان ها با رشد چشمگیری به اضمحلال رفته است.

    سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تسهیلات و حمایت‌های قانونی از توسعه و نوسازی صنایع در کشور در نظر دارید؟ افزود: رسالت اصلی و اولیه این سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و در دوره های آغازین فعالیت خود نیز صنایع زیانده ای به این سازمان برای احیاء، بازسازی و نوسازی تحویل شد و سازمان نیز موجب سودآوری این صنایع شد، البته بر اساس بند ب ماده 6 اساسنامه  این سازمان، دولت مکلف بود که در قبل از انتقال واحدهای زیان آور به سازمان زیان های احتمالی شرکت های واگذار شده را پرداخت کند که در دهه های نخستین فعالیت سازمان بازسازی و نوسازی صنایع با این رویکرد صورت می پذیرفت.

    نوروز زاده خاطر نشان کرد: از زمان تصویب قانون سیاست های کلی اصل 44، شرکت هایی برای بازسازی و نوسازی به سازمان واگذار شد، این شرکت ها در فواصل زمانی گوناگون در فهرست واگذاری قرار گرفتند، قیمت گذاری شده و بعنوان رد دین به بانک ها و موسسات طلبکار از دولت واگذار شدند و متاسفانه پس از چند سال مجددا" با زیان انباشته فراوان به سازمان عودت داده شدند، ودر این دوره نیز بدلیل عدم اختیار مالکیت ، عدم اجازه افزایش سرمایه و سرمایه گذاری سازمان های مادر عملا فرایند بازسازی و بهسازی مفیدی نیز در آنها سامان نیافته است.

    وی تصریح کرد: علاوه بر آن حمایت های دولت از سازمان های توسعه ای با هدف نوسازی و بهسازی بنگاهها در چارچوب بند ب ماده 19 قانون سیاست های کلی اصل 44 مصوب شده است که می گوید در مواردی که مقدمات واگذاری بنگاه فراهم نباشد ولی با انجام اصلاحات ساختاری بنگاه قابل‌واگذاری می‌‌شود، وزارت امور اقتصادی و دارایی در چهارچوبی که هیأت واگذاری مشخص می‌‌کند، بنگاه را حداکثر ظرف یک سال بازسازی ساختاری نماید. دوره بازسازی ساختاری در موارد خاص قابل تمدید است.

    رییس ایدرو گفت: البته بدلیل محدودیت منابع بجای بازسازی فنی عمدتا" منابع معطوف به بهسازی ساختار منابع انسانی، تعدیل وبازنشسته کردن کارکنان شد که تغییری محسوس در فرایند سودآوری شرکتها صورت نپذیرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها