عصر خودرو

مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد:

شرکت‌های تامین سرمایه درآستانه تحول

عصر بازار- علاوه بر نظارت بر حسن انجام کار این نهادهای مالی توسط این اداره، چندی است که مدیر نظارت بر نهادهای مالی، در حال رسیدگی به تقاضا موسسه‌های اعتباری رتبه بندی است که در حال تولد در ایران هستند.

شرکت‌های تامین سرمایه درآستانه تحول
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمد رضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی می‌گوید: صدور مجوز و نظارت بر حسن انجام فعالیت نهادهای مالی مانند شرکت‌های تامین سرمایه، هلدینگ‌ها، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین وظایف این اداره محسوب می‌شود تا به این ترتیب یکی از مهمترین اهداف سازمان یعنی حمایت از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه محقق شود.
    علاوه بر نظارت بر حسن انجام کار این نهادهای مالی توسط این اداره، چندی است که مدیر نظارت بر نهادهای مالی، در حال رسیدگی به تقاضا موسسه‌های اعتباری رتبه بندی است که در حال تولد در ایران هستند.
    هفته گذشته، در بخش نخست گفت‌وگوی هفته نامه "بازار امروز" آخرین وضعیت تاسیس موسسات اعتباری رتبه بندی در ایران در راستای دستیابی به شفافیت در بازار منتشر شد که مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی خبر از صدور یک موافقت نامه اصولی برای یک موسسه اعتباری رتبه بندی اروپایی داد و افزود: 4 شخصیت حقوقی و 4 شخصیت حقیقی نیز در این راستا تقاضای تاسیس موسسه رتبه بندی داده‌اند که به دلیل ناقص بودن مدارک فعلا نمی‌توان درباره آنها نظری داد.
    در این هفته بخش دوم گفت‌وگو  با مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی،  منتشر می‌شود. او در این گفت‌وگو نحوه نظارت بر نهادهای مالی و صندوق‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه را تشریح می‌کند و خبر از ورود نهادهای مالی جدید می‌دهد.

    + آقای معتمد، از شرکت‌های تامین سرمایه آغاز کنیم؛ اگرچه این نهادها در بازار سرمایه ایران جوان هستند اما نقش اساسی در بازار ایران ایفا می‌کنند؛ آیا می‌توانیم به زودی شاهد ظهور شرکت‌های تامین سرمایه جدید باشیم؟
    در حال حاضر تقاضا برای تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و ایجاد هلدینگ‌های مالی جدید بسیار است که هیئت مدیره سازمان نیز در حال بررسی آنها به منظور صدور موافقت اصولی است، که متاسفانه به دلیل نقص مدارک ارائه شده توسط درخواست کنندگان یا مغایر بودن با قوانین، رویه‌ها کمی کند پیش رفته است.
    به عنوان مثال، چنانچه کسی متقاضی تاسیس یک نهاد مالی جدید باشد و به طور موازی شریک یک نهاد مالی دیگر باشد، مجوزی به او داده نمی‌شود. در شرکت‌های تامین سرمایه نیز قانون به همین شکل حکم می‌کند. در این شرکت‌ها باید حتما سه گروه سهامداری با سهم 35 درصدی حضور داشته باشند و طی قرارداد و مرامنامه‌ای همکاری مشترک خود را اعلام کنند.
    در حال حاضر 9 شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران موجود است و تقاضاهایی هم برای ایجاد شرکت‌های جدید وجود دارد.

    +   چه میزان ورود شرکت‌های تامین سرمایه جدید ضروری است؟
    در این میان دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه شرکت‌های تامین سرمایه کنونی را وسعت داده و توسعه دهیم، زیرا وقتی سایز شرکت‌های موجود از نظر حقوق صاحبان سهام توسعه می‌یابد به طور حتم تعهدات بیشتر را باید برعهده بگیرد.
    هم اکنون مطابق مقررات، سرمایه‌ای معادل 200 میلیارد تومان برای ایجاد یک شرکت تامین سرمایه مورد نیاز است که این عدد می‌تواند تا 400 میلیارد تومان نیز افزایش یابد.
    راه حل دوم اینکه مجوزهای جدید به شرکت‌های تامین سرمایه متقاضی داده شود که مدیریت نظارت بر نهادهای مالی هم اکنون در حال پیگیری هر دو راه است و دو مدل را پیش می‌برد.

    + مهمترین وظیفه شرکت‌های تامین سرمایه چیست؟ آیا این شرکت‌ها توانسته‌اند به وظایف خود در بازار سرمایه ایران عمل کنند؟
    وظیفه ذاتی شرکت‌های تامین سرمایه اصولا تعهد پذیره نویسی است. تامین منابع نقدینگی برای شرکت‌های بازار سرمایه از مهمترین وظایف شرکت‌های تامین سرمایه در قالب تعهد پذیره نویسی است.
    بنابراین اگر این شرکت‌ها هر بار نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند، به همان میزان موظف هستند تا تعهدات بیشتری را متقبل شوند.

    + آیا شرکت‌های تامین سرمایه کنونی تمایلی به افزایش سرمایه دارند؟
    این موضوع برمی‌گردد به اینکه استراتژی سهامداران و هیئت مدیره برای راهبری شرکت خود چگونه است، که این مهم نیز برمی‌گردد به استراتژی سهامداران و هیئت مدیره شرکت. رهبران شرکت‌های تامین سرمایه باید بدانند اگر افزایش سرمایه می‌دهند آیا متناسب با آن بازدهی دریافت می‌کنند یا خیر؛ چرا که این شرکت‌ها یک بنگاه انتفاعی محسوب می‌شوند و هیئت مدیره و سهامداران باید درباره بازدهی شرکت پاسخگو باشند که اگر این مهم محقق نشود، سهامداران تمایلی به اینکه در افزایش سرمایه یا توانایی شرکت مشارکت داشته باشند، نخواهند داشت.

    + آیا شرکت‌های تامین سرمایه در ایران رفتاری مشابه تامین سرمایه‌های موجود در دنیا دارند؟
    بازارهای مالی جهان مشابه هم هستند. هر کشوری بر اساس ویژگی خود این الگوها را بومی کرده است، منتها در ایران بحث اسلامی بودن نیز مطرح است. در مجموع به نظر من شرکت‌های تامین سرمایه در ایران از لحاظ کارکرد همان اقداماتی را انجام می‌دهند که بقیه شرکت‌ها در دنیا می‌کنند.
    اما یک تفاوت اصلی وجود دارد، اینکه بالاخره بازار سرمایه و شرکت‌های تامین سرمایه ما به نسبت شرکت‌های تامین سرمایه موجود در دنیا جوان‌تر هستند در حالی که این شرکت‌ها در بازارهای مالی پیشرفته دنیا قدمتی بیش از 50 سال دارند که این موضوع خود جایگاه شرکت‌های تامین سرمایه را در ایران تعریف می‌کند.

    + برسیم به بحث صندوق ها؛ آیا شاهد ورود صندوق‌های جدید به بازار خواهیم بود؟
    بله هم اکنون درخواست زیادی به دست من می‌رسد اگرچه هیئت مدیره سازمان حداقل‌هایی را برای انواع صندوق ها در نظر گرفته است. آخرین صندوق‌های تازه متولد شده صندوق‌های جسورانه بود که دو صندوق از آنها تاسیس و 5 تقاضای دیگر نیز در مرحله کارهای اجرایی هستند.
    صندوق‌های جدیدی مانند صندوق‌های بخشی با تمرکز بر یک صنعت خاص یا صندوق‌های Crowd Funding که درفارسی می‌توان معادلی مانند جمع سپاری برایش تعریف کرد، هستند.
    صندوق‌های جمع سپاری از نظر مفهومی عبارت است از حمایت داوطلبانه گروهی از مردم از یک پروژه، فرآیند، اجرا یا ایده. در حال حاضر تاسیس این صندوق‌ها در دست بررسی است.

    برچسب ها