عصر خودرو

عضو انجمن تولیدکنندگان کود و سم خبر داد

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی کره جنوبی در کشاورزی ایران

عصر بازار- عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران از سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یوریی کره جنوبی در پی سفر رئیس جمهور ان کشور، در ایران برای تولید ماشین‌آلات کشاورزی خبر داد و گفت: واگذاری واردات سموم کشاورزی به بخش کشاورزی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از آنها در تولیدات گیاهی کشاورزی شده است.

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی کره جنوبی در کشاورزی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا شریفی نشست خبری همایش بین‌المللی کشاورزی سالم با عنوان "آرمان سبز" اظهار کرد: درپی توافقات صورت‌گرفته کره جنوبی بیش از 200 میلیون یورو در زمینه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور با توان 18 تا 120 اسب بخار سرمایه‌گذاری کرده است که فاز نخست کارخانه آن تا شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی افزود: با توجه به آنکه بخش کشاورزی سهم عظیمی در اقتصاد کشور دارد اما آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

    عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران یکی از دلایل ضعف در بخش کشاورزی را بی‌توجهی به بخش خصوصی دانست و ادامه داد: اگر به‌دنبال رشد و توسعه پایدار در بخش کشاورزی هستیم، باید بخش خصوصی را بیشتر فعال کنیم.

    شریفی با اشاره به اهیمت کیفیت نهاده‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی اعلام کرد: با وجود اینکه بذر سه تا پنج درصد هزینه تولید در کشاورزی را شامل می‌شود، اما نوع مرغوب این نهاده می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش تولید، کاهش مصرف آب و عملکرد در واحد سطح داشته باشد.

    وی گفت: سطح زیر کشت برخی محصولات نظیر ذرت، گندم، جو و چغندر قند 10 درصد کاهش یافته است اما استفاده از دانش روز دنیا در سال‌های اخیر افزایش عملکرد تولید این محصولات و افزایش بهره‌وری آن ها در واحد سطح به همراه خواهد داشت.

    عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران تصریح کرد: یکی از این دانش‌ها انتقال محصولات آب‌بر نظیر سبزی و سیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه است که علاوه بر افزایش تولید باعث صرفه‌جویی 30 تا 40 درصدی در مصرف آب می‌شود.

    شریفی عنوان کرد: در زمینه بسته بندی محصولات کشاورزی مجموعه عظیمی با راه‌اندازی زنجیره کامل تولید، بسته‌بندی و فرآوری انواع حبوبات، آجیل و خشکبار با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده است که ظرف پنج ماه آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

    وی با تأکید بر قابلیت بخش خصوصی در تأمین نهاده‌های مانند سم و کود و بذر، افزود: از زمانی که واردات سم به بخش خصوصی واگذار شده است استفاده از سموم در تولیدات گیاهی یک دهم کاهش یافته و از طرفی باید گفت که تمامی شرایط و زیرساخت‌های تولید و تأمین نهاده‌های کود از طریق بخش خصوصی فراهم است.

    وی ساخت کمباین برنج با همکاری کره را از دیگر دستاوردهای مهمی عنوان کرد که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

    شریفی در پایان عمر بالای ماشین‌آلات کشاورزی را از دلایل اصلی 15 تا 20 درصدی ضایعات کشاورزی عنوان کرد و معتقد است: نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی در کاهش ضایعات نقش بسزایی داشته باشد.

    برچسب ها