عصر خودرو

شب نشینی اقتصادی در هتل اسپیناس

عصر بازار- دوشنبه شب، سازمان بورس و اوراق بهادار میزبان سرمایه گذاران و مدیران صنعتی فرانسوی شد.

شب نشینی اقتصادی در هتل اسپیناس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، ضیافتی در هتل اسپیناس برگزار شد که در آن علاوه بر رئیس سازمان بورس کشور و وزیران کشاورزی و جهانگردی و مشاور در امور بازرگانی خارجی ،هیئتی 150 نفره از مدیران صنعتی و مالی فرانسه و همچنین جمعی دیگر از فعالان اقتصادی و صنعتی همتراز ایرانی همسان با آنها حضور داشتند.

    آشنایی اولیه برای تداوم همکاری فعالان اقتصادی بین دو کشور هدف این همنشینی عنوان می شود که بنظر در این سطح، شوق دیدارها نمایانده کمال مطلوب رسیدن به این هدف بوده است ،هرکدام به دنبال طرف مطلوب خود می گشت و با کمک مترجمان آن را پیدا می کردند و به گفتگوی دور میزی می نشستند.

    بعد از این تعامل های دوستانه سخنرانانی از هر دو کشور به ایراد سخنانی به زبان انگلیسی پرداختند: از طرف ایران دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ، حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی ، فرهاد مرسلی - مدیر امور بین‌الملل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، بیژن بهادری، مشاور بین الملل شرکت سمات سخنرانی کردند و از طرف فرانسوی ها نیز چند تن از مدیران بلندپایه به ایراد سخنرانی پرداختند.

    بعد از توافق هسته ای بسیاری از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی به تهران سفر کردند که یکی از آنها وزیر خارجه فرانسه بود که گفته می شد این اولین سفر رسمی یک مقام فرانسوی بعد از 12 سال به ایران است لذا اختلافات سیاسی دو کشور هنوز در فضای سیاسی ذهنی ایرانی ها حضور داشت که فابیوس در همان زمان خبر از سفر یک هیئت اقتصادی و صنعتی فرانسوی به ایران در آینده نزدیک داد ؛سفری که تعاملات و دیدوبازدیدهای آن شب گذشته در هتل اسپیناس نشان از پیشاهنگی اقتصاد و نیازهای آن در تغییر مواضع دو کشور است. عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در این ضیافت به خبرنگار تدبیر و امید می گوید:فرانسوی ها بعد از مذاکرات هسته ای و مواضع سختی که در آن نسبت به ایران گرفتند اکنون عزم جدی دارند که به سرعت روابط سیاسی خود را بهبود ببخشند تا روابط اقتصادی آنها نیز پابرجا بماند.

    تکنولوژی خطوط ریلی پر سرعت به ایران می آید

    اقتصاد هردو کشور عطش همکاری دوسویه دارند ،حسین عبده تبریزی می گوید:در نگاه اول ،می شود گفت نگاه دو طرف با هم متفاوت است ،اروپا به دنبال بازارهای مصرف برای محصولات و خدمات خود می گردد تا بتواند اشتغال خود را رشد دهد و از طرف دیگر ایران به دنبال سرمایه گذاری ،انتقال تکنولوژی و مهارت نرم آنهاست ،بنابراین ممکن است ما برای کوتاه مدت جنسی را از این کشورها وارد کنیم اما در میان مدت می توانیم در داخل همین جنس را تولید کنیم.

    عبده تبریزی در ادامه بیان می کند:وقتی این دو دیدگاه وقتی باهم به گفتگو می نشینند باید نقاط مشترک مابین و هم پوشانی ها را پیدا کنند تا به نتایجی برسند.

    او با بیان اینکه برای ایران دو نیاز انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه گذاری ارجحیت جدی دارد ،می گوید:طبیعی است که گرایش ما بیشتر به سمت صنایع پیچیده تر است در مقایسه با صنایعی که در گذشته از فرانسوی ها می گرفتیم مثلا در زمینه راه «سیگنالینگ»حوزه ای است که می توانیم با فرانسه کار کنیم چون یک تکنولوژی ای است که هنوز به آن نیاز داریم اما در عین حال به دنبال این هستیم که تمام این تکنولوژی به ایران هستیم که برای خطوط ریل پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.

    سرمایه گذاری استراتژیک مدیریت شده و هدفمند است

    مدیرعامل فرابورس نیز درباره ماهیت و نتایج این مهمانی می گوید:می تواند شروع خوبی از نگاه سرمایه گذاری خارجی از بعد استراتژیک باشد.

    علی هامونی با بیان اینکه سرمایه گذاری استراتژیک مدیریت شده و هدفمند است که با نگاهی مدیریتی نه نگاه معاملات روزانه انجام می پذیرد ،اضافه می کند:شرکت های دو کشور که در جلسه حضور دارند از صنایع مختلفی مانند بانک و بیمه ،صنایع نفتی و پالایشگاهی ،نیروگاه ،ساختمان ، فرودگاه ،معدن و...هستند که نیازمند هستند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند که اگر فرصتی برای سرمایه گذاری دیدند در آن همکاری نمایند.

    او می گوید: از این طریق ما می توانیم دانش فنی را وارد کشور کنیم که به کاهش هزینه تولید و افزایش سود شرکت ها خواهد انجامید؛این یعنی افزایش سود از طریق کاهش بهای تمام شده.

    تامین مالی پایدارتری داشته باشیم

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیز در این زمینه می گوید:در بازار سرمایه ما قریب به دو الی سه دهه فلسفه توسعه بازار سرمایه را در تعاملات بین المللی نمی دید اما از تفاهماتی که بعد از توافق هسته ای صورت گرفته است رویکردی که در سطح کلان کشور گرفته شده است از این به بعد میخواهیم از پتانسیل شرکت های کشورهای خارجی استفاده کنیم ،علی الخصوص در بازار سرمایه که چشم اندازی برای آن در نظر رفته شده است تا بتواند تامین مالی بین الملی هم داشته باشد.

     

    بهروز خدارحمی ادامه می دهد:بزرگترین دستاوردی که اینچنین نشست هایی دارند این است که ما بعد از این سه دهه دوری از تعاملات ،اکنون برای اینکه تامین مالی پایدارتری داشته باشیم یعنی آن دسته از سرمایه گذارانی را پیدا کنیم که افق بلند مدت تری و ماندگارتری دارند ،لذا این گردهمایی ها به ما کمک می کند تا آن مجموعه ها را پیدا کنیم.

    او می گوید:قبلا برای اینکه یک سرمایه گذار خارجی پیدا کنیم باید آن را شکار می کردیم ولی اکنون با باز شدن درهای ایران طبیعتا گزینه های مختلفی فراهم شده است و از طریق این نشست ها می توانیم میزان علاقه و نیازهای سرمایه گذاران کشورهای مختلف را شناسایی کنیم.

    دبیر کانون کارگزاران نیز با اشاره به اینکه بورس ایران متنوع است ،می گوید:تیمی که از فرانسه آمده است نیز متنوع است بنابراین بهترین فرصت برای ناشران ما در ارتباط گیری و جلب همکاری های دو طرف است.

    روح الله میرصانعی ادامه می دهد:این گام اول است و تنها برای آشنایی اولیه ،بنابراین فرانسوی ها اینجا حضور پیدا کرده اند تا ببینند آیا اصلا می شود به بازار ایران ورود پیدا کنند؟اما این را هم باید در نظر بگیریم که بورس ما برای خارجی ها خیلی جذاب است چون قیمت ها خیلی پایین است بنابراین یک بورس با قیمت های به کف رسیده بسیار جذاب برای آنها وجود دارد که می تواند بازدهی بسیار مناسبی از آن کسب نمایند.

    برچسب ها