عصر خودرو

فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آماده بهره برداری است

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به پایان رسیده و منتظر بهره برداری رسمی است گفت : خوشبختانه وزارت نفت در سال های اخیر به توانمندی ساخت داخل توجه کرده به همین دلیل بخش عمده تجهیزات نفتی را در کشور می سازیم.

فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی آماده بهره برداری است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، منصور معظمی با اشاره به اینکه در فاز 17 و 18، 50 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت گاز کشور افزوده می شود افزود :  ایدرو پیمانکار این فازهاست است و موعد بهره برداری از آنها با شرکت ملی نفت ایران است.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت  با بیان اینکه در حال حاضر وزارت نفت این اعتماد را به شرکت های داخلی پیدا کرده و سفارش ساخت تجهیزات نفتی را داده و شما می بیند این قابلیت ها بروز پیدا کرده است افزود البته این بدان معنا نیست که همه چیز در داخل ساخته می شود. اینها بخش کوچکی است و انتظار ما این است به ما به عنوان مجموعه های داخلی که دارای توانمندی هستند، بیشتر توجه کنند.

معظمی افزود اگر بخواهیم وضعیت امروز را در ساخت تجهیزات داخلی با پانزده سال قبل مقایسه کنیم، بسیار پیشرفت کرده ایم اما یادمان باشد هنوز هم حدود 40 الی 50 درصد تجهیزات وارداتی است و این عدد می تواند خیلی کمتر از این باشد.

وی خاطر نشان ساخت ما وقتی سکوساز شدیم ده ها سکو از سوی شرکت ملی نفت ایران به سکوسازها سفارش داده شد و وقتی ما توربین ساز شدیم ده ها سفارش به کارخانه ها داده شد با این حال راه حل مطلوب این است شرکت ملی نفت یا وزارت نیرو تجهیزات مورد نیازشان است را اعلام کنند و تضمین نمایند اگر هر سازنده ای آن تجهیزات را با استاندارد لازم و قیمت بین المللی بسازد آن را خریداری می کنند.

معظمی با اشاره به اینکه اگر صنعت نفت بخواهد رو به جلو حرکت کند و150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نماید و فرض کنید 40 درصد این مبلغ صرف خرید خارجی باشد و 60 میلیارد دلار به ساخت داخل تعلق گیرد ، افزود : با این عدد می شود صنایع کشور را تکان داد و توسعه داد و لذا جای سئوال است که چرا باید این مبلغ صرف واردات شود؟اگر خریدهای خارجی با برنامه انجام گیرد ،‌ می شود ساخت داخل را هم انجام داد. تا کی قرار است تا آخر ما واردکننده باشیم؟دیگران چگونه عمل کردند ؟ آنها نیز از همین روش ها استفاده کردند تا اینکه تولیدکننده و صادرکننده و صاحب تکنولوژی شدند.

وی ضمن تشریح فعالیت های انجام شده در فاز 14 پارس جنوبی گفت : در یکی دو ماه آینده فاز 14 پارس جنوبی شاهد فعالیت های بسیار قابل توجهی خواهد بود و اکنون در حال بستن قراردادها و تجهیزکارگاه ها هستیم و ایدرو به عنوان لیدر کنسرسیوم متشکل از 8 شرکت بزرگ عمل می کند و در حال حاضر پیشرفت فاز 14 پارس جنوبی حدود 61 درصد است و با کمک شرکت ملی نفت ایران امید می رود این کار با سرعت بیشتری پیش برود و امید می رود در 1396 و سال 97 فازهای پارس جنوبی پرونده هاشان بسته شود.

برچسب ها