عصر خودرو

سوآپ ۶ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان

عصر بازار- سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه واردات گاز از ترکمنستان کماکان متوقف است، گفت: با این وجود سوآپ روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

سوآپ ۶ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مجید بوجارزاده با بیان اینکه واردات گاز طبیعی از ترکمنستان کماکان متوقف است، گفت: هر چند واردات گاز متوقف شده؛ اما سوآپ گاز این کشور همسایه از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و از مسیر ایران سوآپ می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود در قبال قراردادهای صادرات و سوآپ گاز پایبند است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با وجود توقف واردات گاز؛ اما هم اکنون گاز تمامی مشترکان خانگی و تجاری تامین شده است، اظهار داشت: هم اکنون جریان گاز تمامی شهرها و روستاهای کشور برقرار است.

وی همچنین از گازرسانی به طور متوسط روزانه حدود 110 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های برق خبر داد و افزود: این درحالی است که در طول چند روز اخیر متوسط مصرف روزانه بخش خانگی حدود 460 میلیون مترمکعب است.

بوجارزاده با اشاره به تامین کل گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: در شرایط فعلی به طور میانگین روزانه حدود 47 میلیون مترمکعب گاز تحویل صنایع پتروشیمی کشور می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه هم طبیعی است، یادآور شد: در طول چند روز اخیر، روزانه حدود 27 تا 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شده است.

این مقام مسئول، خواستار صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گاز طبیعی شد و خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل گازسوز استاندارد، اصلاح راندمان موتورخانه‌ها، رعایت دمای رفاه که 18 تا 21 درجه سانتیگراد در داخل منازل و استفاده از پوشش مناسب زمستان در داخل خانه‌ها می‌تواند به مدیریت بیشتر مصرف گاز منجر شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در اقدامی سوال برانگیز،  پیش از ظهر یکشنبه 12 دی ماه 95 صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرد.

برچسب ها