عصر خودرو

رونمایی از مدل تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی

عصر بازار- مدیرعامل تامین سرمایه امین در نشست «تامین مالی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» که در دومین همایش مالی اسلامی برگزار می شد، مدل این شرکت برای تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی را در قالب صندوق های پروژه رونمایی کرد.

رونمایی از مدل تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، علی سنگینیان، ضمن برشمردن سه چالش اصلی تامین مالی پروژه های نفتی دولتی گفت: اولین چالش در تامین مالی پروژه های دولتی، دشواری اخذ کارمزد مشاوره است، همچنین به لحاظ تنگنای عمومی نقدینگی در کشور، پذیرفتن نرخ های تامین مالی بر اساس ساز و کار های بازار برای بخش دولتی دشوار است.
وی افزود: سومین چالش در زمینه تامین مالی پروژه های نفتی دولتی هم بر می گردد به مساله نیاز این بخش به تامین مالی ارزی، با وجود این که دانش لازم در این خصوص در مجموعه بازار سرمایه کشور و شرکت های تامین سرمایه وجود دارد ولی بین المللی نبودن نظام مالی کشور مانع از تامین مالی ارزی این پروژه ها شده است.
سنگینیان تصریح کرد: با وجود این چالش ها، عمده ابزارهای تامین مالی موجود و مورد استفاده بازار سرمایه کشور نیز قابلیت بهره گیری از سوی بخش دولتی نفت و نیز پیمانکاران نفتی وجود ندارد.
وی گفت: به همین منظور برای برون رفت از این مشکل، تامین سرمایه امین دو مدل بر اساس صندوق های پروژه برای تامین مالی پروژه های توسعه میادین نفتی طراحی کرده است.
سنگینیان در بیان ویژگی های این دو مدل گفت: در مدل اول، شرکت ملی نفت، صندوق پروژه را برای تامین مالی پروژه ایجاد می کند ولی در مدل دوم، پس از انتخاب پیمانکار به او اجازه استفاده از صندوق پروژه داده می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به لحاظ این که در مدل اول ریسک تغییر پیمانکار وجود ندارد و نیز شرکت ملی نفت در تامین مالی از طریق صندوق پروژه حتی فرصت جذب منابع خارجی را نیز خواهد داشت، به نظر می رسد این مدل برای توسعه میادین نفتی ایران کارآیی و جذابیت بیشتری داشته باشد.

برچسب ها