عصر خودرو

از آن سوی تالار شیشه‌ای،

روز اصلاح شاخص یا سردرگمی بر سر دو راهی بورس و بانک

عصر بازار- بازار سهام امروز در آخرین یکشنبه تابستان ۹۴شاهد روندی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی در بورس بود، چرا که امروز به یکباره هیجان فروش به اوج خود رسید و بر تقاضای سهام غلبه کرد، هیچکس نمی‌داند دلیل واضح این رفتار در روز جاری چیست؟

روز اصلاح شاخص یا سردرگمی بر سر دو راهی بورس و بانک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 29 شهریور ماه 94 با ریزش 701 واحدی به رقم 61 هزار و 553 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی در معاملات امروز با 275 واحد افت عدد 24 هزار و 165 واحد را تجربه کرد.

    همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1071 واحد ریزش عدد 68 هزار و 388 واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص بازار اول در حالی با کاهش 528 واحدی به عدد 42 هزار و 814 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1325 واحد ریزش به رقم 136 هزار و 127 واحد دست یافت.

    بر اساس این گزارش، شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات این بازار با کاهش 2 واحدی به عدد 682 واحد رسید.

    به گزارش فارس، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 184 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 508 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 30 هزار و 232 نوبت خرید و فروش بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 79 واحد و پالایش نفت بندرعباس و بانک ملت هر یک تا 49 واحد، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

    در عین حال نماد معاملاتی بانک کارآفرین امروز با 7 واحد افزایش، بالاترین نماد تاثیرگذار مثبت بر این نماگر بود.

    بر اساس این گزارش، در معاملات امروز بازار سهام نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر،‌گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، حق تقدم سهام خرید پتروشیمی کرمانشاه،‌ حق تقدم خرید سهام بهنوش ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین، حق تقدم بیمه پاسارگاد، پالایش نفت لاوان بازگشایی شدند.

    طی معاملات امروز در نماد معاملاتی صنعتی آما بیش از 19 میلیون سهم از سوی معامله‌گر حقیقی این سهم با معامله دو طرفه روبرو بود.

    در عین حال در نماد معاملاتی گروه فن‌ آوا بیش از هفت میلیون سهم به ارزش دو میلیارد و 474 میلیون تومان از سوی حقوقی کد به کد شد.

    به گزارش فارس امروز معاملات بازار سهام در نوع خود جالب و شاید عجیب بود. طی معاملات امروز از کارگزار و ناظر بازار سهام گرفته تا سهامدار ، هیچکس نمی‌دانست دلیل هیجان عرضه سهام چیست. این در حالی است که برخی چارتیست‌ها معتقد بودند بازار در شرایط طبیعی خود نوسان کرده و امروز با توجه به برخورد شاخص بورس به نقطه مقاومتی دیروز خود، با برگشت به نقطه حمایتی قبل مواجه شده و در حال اصلاح قیمتی است.

    تکنیکالیست‌ها معتقدند شاخص بورس می‌تواند با ریزش تا سطح 61 هزار و 500 واحدی به نقطه حمایتی پیشین خود در شب عید امسال بازگردد. از این رو لمس کانال 57 هزار واحدی برای شاخص بورس هم اکنون اندکی بعید به نظر می‌رسد.

    در مقابل اما تداوم انجماد نقدینگی در بانک‌ها و عدم گردش مناسب پول در چرخه اقتصادی باعث شده تا همچنان چسبندگی بالای پول نسبت به نرخ بهره بانکی مانع از ظهور رونق در اقتصاد باشد.

    براساس این گزارش، تلاش دولت برای کنترل تورم به هر قیمتی باعث شده تا سایه سنگین رکود بر بالای سر صنایع داخلی گسترده‌تر شود. ترس از وقوع بحران ورشکسته بانک‌ها در صورت بازپس‌گیری وجوه خود باعث شده تا متولی بازار پولی کشور و دولتمردان برای کاهش نرخ سود بانکی دست به ریسک نزنند.

    از سوی دیگر تداوم انتظار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای وقوع رخداد جدیدی در اقتصاد کشور باعث شده تا کاسه صبر آنها لبریز شده و با کوچکترین جاذبه‌ای از سوی بانک‌ها در زمینه اعطای نرخ سود سپرده بدون ریسک، کورکورانه به سمت بانک‌ها گرایش یابند در چنین اوضاع و احوالی باید از متولیان بازار سرمایه و اقتصاد کشور پرسید بورس تهران در روزهایی که با آب شدن ارزش دارایی‌های مالی و سهام برترین برندهای صنعت ایرانی مواجه شده می‌خواهد برای سرمایه‌گذاران خارجی چه چیزی را به ارمغان آورد؟

    برچسب ها