عصر خودرو

رئیس سازمان خصوصی سازی:

واگذاری بلوک ۱۷ درصدی ذوب آهن مُفت فروشی نیست

وکالت مجدد خصوصی سازی برای فروش هپکو

عصر بازار- میر علی اشرف عبدلله پوری حسینی، در مورد امکان واگذاری سهام شرکت های جدید در بازار سرمایه تا پیش از پایان امسال گفت: یک یا دو مورد از سهام شرکت ها پیش از این قیمت گذاری شد، از جمله سهام شرکت آلومینای جاجرم که به دلیل توثیق و توقیف امکان واگذاری نداشت، اما بطور عمده دیگر سهمی برای عرضه در بورس طی امسال نخواهیم داشت.

واگذاری بلوک ۱۷ درصدی ذوب آهن مُفت فروشی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، میر علی اشرف عبدلله پوری حسینی درباره برخی انتقاد ها در مورد نحوه قیمت گذاری بلوک 17 درصدی ذوب آهن اصفهان و تلاقی با برنامه افزایش سرمایه 322 درصدی این شرکت گفت: افزایش سرمایه ذوب آهن هر زمان که اتفاق بیافتد، اگر منجر به باطل شدن اساس مزایده شود، طبیعی است که سازمان خصوصی سازی فرآیند آگهی این واگذاری را متوقف و با ساز و کار جدید آن را انجام می‌دهد، ولی سازمان خصوصی سای نمی‌تواند به خاطر آینده ای که هنوز رخ نداده دست روی دست بگذارد و تسویه بدهی‌ها را مطالبه نکند.

رییس سازمان خصوصی سازی در برابر این پرسش که آیا عرضه بلوک 17 درصدی ذوب آهن در روز جاری با توجه به انتظار برای گشایش نماد معاملاتی این سهم با قیمت تئوریک کمتر از قیمت اسمی پس از اعمال افزایش سرمایه به نوعی مُفت فروشی نیست؛ پاسخ داد: شخصی در گذشته از سازمان خصوصی سازی سهمی را خریده و الان پول اقساط را ندارد و بدهکار دولت است و می خواهد سهم بفروشد که بدهی دولت را بدهد.

وی گفت: بر همین اساس به جای بدهی دولت اقدام به عرضه سهم کرده و و درخواست واگذاری آن و تسویه با خزانه کشور شده است. بر این اساس سازمان خصوصی سازی نیز مامور این اتفاق شده است.

پوری حسینی ادامه داد: در مورد ذوب آهن ؛ سازمان خصوصی سازی بلوک 51 درصدی تامین اجتماعی در این سهم را نمی فروشد، بلکه بلوک 17 درصدی صندوق حمایت از کارکنان فولاد را بجای بدهی این صندوق به دولت می فروشد.

وی افزود: اینکه چرا این بلوک با کاهش 50 درصدی نسبت به نرخ های قبلی قیمت گذاری شده باید گفت: اساس بورس همین است، سهمی 260 تومان معامله می شود، اما بلوک 17 درصدی آن را به دلیل اهمیت های مدیریتی 350 تومان عرضه می شود، اما وقتی خریداری وجود ندارد، چه باید کرد؟ باید آن قدر قیمت ها کاهش یابد، تا مشتری پیدا شود.

به گفته این مقام مسئول وقتی عرضه بلوکی وجود دارد، قیمت پایه یک سیگنال است و اگر دارایی مذکور بیش از آن می ارزد، راه برای متقاضیان علاقه مند در مزایده که بالاتر خریداری کنند باز است و اگر نمی‌ارزد، آن قدر قیمت ها کاهش می‌یابد، تا بتوان فروخت.

وی با بیان اینکه ارزانی یا گرانی سهم از نگاه سازمان خصوصی سازی عبارت های دقیقی نیستند، گفت: این واگذاری در چارچوب مزایده است و اگر سهمی می ارزد، قیمت گذاری 290 تومانی برای هر سهم ذوب آهن در این واگذاری تنها به عنوان قیمت پایه رقابت عنوان شده است، زیرا هنوز معامله‌ای نشده و می‌توان در این مزایده به قیمت بالاتر آن را خریداری کرد.

پوری حسینی با اشاره به آگهی مجدد بلوک کنترلی سهام شرکت هپکو گفت: در مورد بلوک سهام هپکو، شخص خریدار سوئیسی تا به امروز نتوانسته منابع خود را برای خریداری این سهم وارد کشور کند. از سوی دیگر با توجه به اتمام مدت وکالت سازمان خصوصی سازی بار دیگر از خریدار قبلی این بلوک وکالت جدید اخذ شده و به استناد آن سهامی که پیش از این واگذار شده بود، به منظور وصول مطالبات خصوصی سازی بار دیگر برای عرضه آگهی مجدد شده است.

برچسب ها