عصر خودرو

دومین زلزله سنگین بورس تهران در چهارشنبه خاکستری

شاخص بورس ۱۰۴۴ واحد سقوط کرد

عصر بازار: روز گذشته چهارشنبه خاکستری بورس تهران با ریزش ۱۰۴۴ واحدی شاخص بورس به دنبال بازگشایی ۱۲ نماد معاملاتی ثبت شد.

شاخص بورس ۱۰۴۴ واحد سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از صمت از معاملات روز گذشته بازار سهام، در دادوستدهای آخرین روز کاری هفته شاخص در یک ساعت پایانی معاملات و به دنبال بازگشایی نمادهای مهم و شاخص ساز سقوطی 1044 واحدی را ثبت کرد که دومین سقوط سنگین این متغیر در امسال بوده است. نخستین سقوط سنگین شاخص بورس در روز 23فروردین با ریزش 1234 واحدی این متغیر و به دنبال به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای رقم خورد. اما در روز گذشته خبرهای خوش سیاسی از افزایش تعداد حامیان توافق در کنگره انتظار برای رشد بازار را به دنبال داشت. درواقع با این خبر مثبت سهامداران منتظر ورود نقدینگی جدید به بازار بودند که بازگشایی نمادهای بزرگ پرحاشیه و شاخص‌ساز سقوطی دور از انتظار را رقم زد. روند موجود امید فعالان بازار سرمایه را کمتر می‌کند و اگر این روند ادامه‌دار باشد شاهد رکود بسیار عمیقی در بازار سرمایه خواهیم بود. همچنین روز گذشته بازار در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که بازارهای جهانی نسبت به روز سه‌شنبه معاملات بهتری داشتند. براساس این گزارش روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سخت‌آژند، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان بازگشایی شدند که البته زلزله شاخص بورس به دنبال بازگشایی نمادهای گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ثبت شد تا با توجه به وضعیت نامناسب شرکت‌های معدنی، فولادی، پالایشی و بانکی، شاخص دچار زلزله سنگین 1044 واحدی شده و به کانال 63هزار و 467 واحدی عقب‌نشینی کند.پالایشگاه بندرعباس با اثر منفی 282 واحدی، فولاد مبارکه با 241، فولاد خوزستان با 138، بانک پاسارگاد با 137، پارسان با 128، چادرملو، حفاری شمال و توسعه معادن فلزات هم با 53، 23 و 15 واحد بیشترین تاثیر را بر سقوط شاخص داشتند.کاهش قیمت هر سهم این گروه هم موجب شد ارزش روز بازار سهام شرکت‌های بورسی هم با ریزش 3/6هزار میلیارد تومانی به 273/7هزار میلیارد تومان نزول کند که کمترین رقم این متغیر در امسال است.گفتنی است بازگشایی این نمادها پس از ارائه اطلاعات شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، فولادمبارکه و فولادخوزستان در روز سه‌شنبه و همچنین اطلاعات از قبل شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، مخابرات، پارسان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بود.فولادی‌ها نرخ گندله را از 23 به 20درصد کاهش داده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد در سنگ آهنی‌ها این موضوع لحاظ نشده و پیش‌بینی سودها با همان نرخ 23درصد اعلام شده است. به هر حال موضوع چندان شفاف نیست. نمادهای پالایشی نیز همچنان درگیر ابهام نرخ خوراک هستند همچنین کاهش قیمت‌های جهانی نیز در سودآوری این شرکت‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است.شنیده‌ها حاکی است مسئولان بازار سرمایه نیز برای بازگشایی این نمادها در یک روز دچار تردید بودند و درنهایت با رایزنی‌های صبح روز گذشته مقرر شد تا این نمادها به یکباره در یک روز بازگشایی شوند. به این ترتیب اثر منفی آنها یک روز بازار سهام را درگیر می‌کند.


    نگاه کارشناس
    گروهی معتقدند چنین تصمیمی، علاوه بر آزاد شدن سرمایه‌های بلوکه‌شده سرمایه‌گذاران و اتخاذ هر تصمیم تازه‌ای، موجب می‌شود مسئولان اقتصادی کشور هم بیش از همیشه شاهد آثار تصمیم‌گیری‌های خود در ویترین‌های اقتصادی کشور شده و با واقعیت‌های بازار سرمایه و صنایع مواجه شوند تا دیگر بهانه و حرف و حدیثی برای حمایت نشدن از صنایع نداشته باشند، چراکه در صورت ادامه سیاست‌های حاکم، جز خاطره‌ای تلخ از سرمایه‌گذاری در بورس در اذهان نخواهد ماند و امیدها به بهبود شرایط قطع خواهد شد که به‌طور طبیعی تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت.اما برخی کارشناسان نگاه متفاوتی به این موضوع دارند. در همین رابطه سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری توسعه صادرات درباره سقوط روز گذشته بازار گفت: ریزش شدید روز گذشته، به دلیل این است که بازار هر چندوقت یک بار به شوک درمانی نیاز دارد. در روزهای پایانی سال 93 هم دیده شد که بازار به‌دلیل باز شدن سهام پالایشگاهی‌ها با ریزش مواجه شد، اما بعد از آن بازار در مسیر صعودی حرکت کرد.او افزود: روز گذشته به‌دلیل بازشدن دسته‌جمعی تعداد زیادی از سهامی که متاثر از افت قیمت‌های جهانی، افت قیمت داشتند، شاخص بیش از هزار واحد ریزش داشت، اما این ریزش برخلاف باور عمومی سهامداران، به بازار آسیب نمی‌زند، بلکه در یک مسیر شوک درمانی باعث می‌شود بازار به‌زودی در مسیر رشد حرکت کند.


    آمار معاملات
    در دادوستدهای روز چهارشنبه سهامداران بیش از 621میلیون برگه سهم و حق‌تقدم را به ارزش یک هزار و 160میلیارد ریال در 35هزار نوبت معاملاتی دست به‌دست کردند.گفتنی است در این روز گروه‌های بانکی، خودرو و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. گفتنی است در روز چهارشنبه نمادهای پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، بانک پاسارگاد، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، چادرملو و حفاری شمال با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت یک‌هزار و 43 واحدی این متغیر را رقم زدند. در نتیجه این کاهش، شاخص در عدد 63هزار و467 به کار خود پایان داد.شاخص قیمت هم 412 واحد منفی شد. همچنین شاخص آزاد شناور یک‌هزار و 606 واحد نزولی شد. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب یک‌هزار و 117 واحد و 154 واحد افت را ثبت کردند. در معاملات روز چهارشنبه نمادهای قند شیرین خراسان، نساجی بروجرد، صنایع شیمیایی سینا، سیمان غرب، صنایع ریخته‌گری ایران، آلومراد و پارس خزر با بیشترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

    برچسب ها