عصر خودرو

توافق بوئینگ با ۲ بانک آمریکایی و ژاپنی برای تامین مالی هواپیماهای ایران

عصر بازار- جدیدترین خبرها از خرید هواپیما حاکی است، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تامین مالی کند.

توافق بوئینگ با ۲ بانک آمریکایی و ژاپنی برای تامین مالی هواپیماهای ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نیمه ماه جاری مدیر ارشد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با اعلام این‌که در مراحل نهایی معامله فروش بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستیم، گفته بود: اما هیچ هواپیمایی در سال 2016 به این کشور تحویل نمی‌شود.

    دنیس مویلنبورگ در حاشیه کنفرانسی درباره فناوری‌های آینده در شیکاگو افزود: «بر اساس این معامله در سال 2016 هیچ هواپیمایی تحویل نخواهیم داد. تحویل این هواپیماها یک، دو و سه ساله است. اما این فرصتی قابل توجه برای ماست و من خشنودم که ببینم ما در حال پیشرفت مداوم در این زمینه هستیم.»

    وی تاکید کرد:‌ در مراحل نهایی کارهای مربوط به ساختار معامله با مشتریان ایرانی قرار داریم و در عین حال با دولت آمریکا در زمینه فرآیند دریافت مجوز همکاری می‌کنیم.

    بر اساس این گزارش، گرچه در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی خبری از ورود هواپیماهای بوئینگ به کشور نیست، اما یک منبع مطلع در دولت از توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی جهت تامین مالی خریدهای ایران از طریق یک بانک ژاپنی خبر داده است.

    از زمستان سال گذشته به این سو وزارت راه و شهرسازی برای خرید بالغ بر 238 فروند انواع هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر با شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی وارد مذاکره شده و تفاهمنامه‌هایی را در این رابطه امضا کرده است. حدود 100 فروند از این هواپیماها بوئینگ، 20 فروند ای تی آر و حدود 118 فروند نیز ایرباس است. یکی از مشکلات این خرید تعلل آمریکایی‌ها برای صدور مجوز اوفک بود که چندی پیش وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز 17 فروند را صادر کرد.

    نحوه تامین مالی و موانع حقوقی یکی دیگر از مشکلات خرید هواپیماهاست که به نظر می‌رسد بخشی از آنها در حال برطرف شدن است.

    برچسب ها