عصر خودرو

در جریان معاملات دیروز فرابورس رخ داد

رشد پالایشی‌ آیفکس

عصر بازار- آیفکس اولین روز معاملاتی هفته را مثبت آغاز کرد. بر این اساس روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد ۷/ ۳ واحدی (معادل ۵/ ۰ درصد) همراه شد و در نهایت در رقم ۵/ ۸۱۵ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲/ ۱ درصد رسید.نماد معاملاتی پالایش نفت تهران با دادوستد نزدیک به ۲۶ میلیون سهم به ارزش ۷۶ میلیارد ریال صدرنشین معاملات فرابورس دیروز بود. «شتران» همچنین با تاثیر ۵/ ۲ واحدی خود بیشترین نقش بر رشد شاخص فرابورس را بر عهده داشت.

رشد پالایشی‌ آیفکس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فرابورس ایران دیروز شاهد حضور پر رنگ نمادهای پالایشی در بین نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر بازار بود. بر این اساس پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان با معاملات مثبت خود (در مجموع حدود 4 واحد) به رشد آیفکس کمک کردند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند از رشد بیشتر نماگر این بازار جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهم‌ترین‌ عوامل تاثیرگذار بر نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی باشد. بر این اساس روز جمعه، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 51 دلار مورد معامله قرار گرفت و طی سه هفته اخیر رشدی 16 درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد افت 98/ 2 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری برای پنجمین هفته متوالی و رسیدن آن به کمتر از 500 میلیون بشکه برای اولین بار از ژانویه عامل اصلی حمایت از نفت است. در کنار آن توافق اعضای اوپک در حاشیه پانزدهمین نشست وزارتی مجمع انرژی بین‌المللی برای کاهش 700 هزار بشکه‌ای سطح تولید روزانه و تثبیت آن در سطح 5/ 32 تا ٣٣ میلیون بشکه موجب شد تا برای اولین بار از ژوئن، سقف 50 دلاری نفت (برای اولین بار در 5/ 3 ماه اخیر) شکسته شود. موضوعی که فضای کلی گروه پالایش را مثبت کرده و بهانه‌ای برای افزایش توجه معامله‌گران بازار به سهام این شرکت‌ها شد. در همین راستا از میان شرکت‌های حاضر در گروه فرآورده‌های نفتی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز معاملات روز گذشته را با رشد بیش از 4 درصدی به پایان رساندند. این در حالی بود که در این روز سهام شرکت نفت ایرانول و نفت پاسارگاد برخلاف روند نمادهای ذکر شده با افت قیمت مواجه شدند.

     

    «ذوب» در صدر توجهات بازار

    ذوب‌آهن اصفهان روز گذشته با مشارکت سهامداران حقیقی خود توانست رشد حدود 2 درصدی را تجربه کند. نماد «ذوب» که طی روزهای اخیر بیشترین توجه سهامداران را به خود جلب کرد، روز گذشته نیز رده اول جدول پربیننده‌ترین نماد فرابورس را ازآن خود کرد. تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور نیز به ترتیب رده دوم و سوم این جدول را به خود اختصاص دادند.

    نگاهی به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 270 هزار ورقه به ارزش 244 میلیارد ریال در 457 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 26 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت را «اخزا6» با دادوستد 102 هزار واحدی به ارزش 93 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. دیروز همچنین شاهد معامله 230 هزار و 682 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 185 نوبت معاملاتی به ارزش 204 میلیارد ریال بودیم تا این اوراق بدون حضور نماد «اخزا3» در محدوده قیمتی 846 تا 981 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم در پایان روز چهارشنبه به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد متوقف شد.

     

    نوسان اندک «تسه»ها برای سومین روز

    بازار تسهیلات مسکن روز شنبه شاهد معامله 48 هزار و 812 ورقه به ارزش بیش از 5/ 42 میلیارد ریال بود. «تسه»ها در این روز در بازه 856 تا 879 هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق نیز با افت 2/ 1 درصدی به «تسه9411» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای سومین روز متوالی در سطح 5/ 22 درصدی باقی ماند.

    نگاهی به آمار معاملات

    دیروز حدود 205 میلیون سهم به ارزش حدود 95 میلیارد تومان در 40 نوبت معاملاتی (با احتساب معاملات بلوکی و ارواق مشارکت) در بازار داد و ستد شد. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نمادهای معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا، صنایع فولاد آلیاژی یزد، بیمه میهن و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان ثبت شد و در مقابل شرکت‌های مهندسی صنعتی روان فن‌آور، صنعت روی زنگان، بهمن دیزل و معدنی کیمیای زنجان گستران بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق مرابحه مگاموتور، اوراق مشارکت مجد و اوراق اجاره پتروریگ بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق اجاره لوتوس پارسیان، اوراق اجاره دولت مرحله یک و اوراق اجاره پارس سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.

     

    آغاز پذیره‌نویسی صکوک «لوتوس 99»

    با صدور مجوز سازمان بورس از دیروز به مدت سه روز کاری تعداد 480 هزار ورقه به ارزش 48 میلیارد تومان اوراق اجاره (صکوک) شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در نماد معاملاتی «لوتوس 99» از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره‌نویسی شد. اطلاعات دریافتی از فرابورس ایران نشان می‌دهد این اوراق با نام و با مبلغ اسمی یکصد هزار تومان قابلیت معامله در فرابورس پس از اتمام پذیره نویسی داشته و در مدت 48 ماه سررسید می‌شود. همچنین نرخ سود این اوراق در مجموع 16 درصد و هر سه ماه یکبار سود دوره‌ای آن محاسبه و پرداخت می‌شود.

    برچسب ها