عصر خودرو

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات می‌رسد

عصر بازار- مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت اسفاده از نیروگاه تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۵ هزار مگاوات می‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد صادق زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو در نشست خبری امروز در خصوص آخرین وضعیت این سازمان اظهار داشت: در سه دهه گذشته اطلاعات کاملی از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود نداشت اما در دولت یازدهم و با تلاش‌های وزارت نیرو استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش یافت و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد توسعه هر چه بیشتر این امر هستیم.

    وی ادامه داد:در حال حاضر 250 مگاوات برق از نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر تولید که از این مقدار 70 مگاوات آن متعلق به بخش خصوصی است.

    محمد صادق زاده  افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 100 مگاوات دیگر به این میزان اضافه شده و در سال‌های آتی به ترتیب 300، 700 و هزار مگاوات به این میزان افزوده خواهد شد.

    گفتنی است، قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه میزان استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به 5 هزار مگاوات برسد.

    وی همچنین اذعان داشت: اولین نیروگاه بخش خصوصی نیز در شهریور ماه امسال با شبکه سنکرون شد، همچنین ماهانه یک نیروگاه به مدار خواهد آمد که تا پایان سال این رقم به 100 مگاوت برسد.

    صادق زاده ادامه داد: در حوزه زمین گرمایی پروانه 50 مگاوات تولید انرژی صادر شده که در این حوزه بخش‌های خصوصی دیگری نیز مراجعه داشته‌اند که قطعا این پروژه در حوزه زمین گرمایی افزایش خواهد یافت.

    مدیرعامل انرژی‌های نو گفت: در حال حاضر حدود هزارمگاوات قرارداد با بیش از 50 متقاضی برگزار شده که عمده آن نیروگاه‌‎های مقیاس متوسط بوده است؛ توسعه این نیروگاه سبب کاهش تلفات انرژی در بخش تولید و توزیع و خطوط انتقال خواهد شد. همچنین این نیروگاه‌ها نسبت به مقیاس‌های بزرگ بسیار به صرفه‌تر هستند، کما این که چندین نیروگاه بزرگ به سبب مشکلات بانکی نتوانستند فعالیت خود را به سرانجام برسانند.

    این مقام مسئول در خصوص طرف‌های مقابل این قرارداد اظهار داشت: مجوز تنها برای افراد حقیقی شرکت ثبت شده در داخل کشور صادر خواهد شد کما اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده‌اند.

    صادق‌زاده در خصوص برنامه‌های این سازمان گفت: وزارت نیرو موظف شده تا پنج سال آینده 5 هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر ایجاد کند؛ همچنین طبق تعهدات بین‌المللی تا سال 2030، 7 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به مدار خواهد آمد.

    وی با اشاره به تأمین مالی برای خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: برای تأمین مالی خرید تضمینی برق هیچ مشکلی وجود ندارد چرا که بر اساس ماده 5 حمایت از صنعت برق دولت موظف شده تا در لایحه بودجه مبلغی را به عنوان خرید تضمینی و تأمین برق روستاییان در نظر بگیرد.

    وی در ادامه افزود: در چند سال گذشته عوارض برق 30 ریال در نظر گرفته شده است که برای سال‌جاری مجموع عوارض برق به 7 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که این امر می‌تواند تأمین مالی تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر راتامین کند.

    این مقام مسئول تصریح کرد: برای خرید تضمینی سه مولفه متوسط قیمت یک سال گذشته فرآورده خلیج فارس، قیمت تبدیل انرژی در بازار برق و هزینه‌های زیست محیطی اجتناب شده تعیین می‌شود که اجتماع این سه مولفه برای هر کیلو وات ساعت هزار و 700 ریال خواهد بود؛ همچنین در این قراداده ذکر شده که ارزش قمیت خرید تضمینی در سالهای آینده عطف به ما سبق نخواهد شد.

    در خصوص تغییرات قیمتی عوارض برق اظهار داشت: در حال حاضر این مبلغ 30 ریال بوده که در سال‌های آینده به ترتیب به 50، 70 و 90 ریال نیز بنا به نیاز خواهد رسید.

    برچسب ها