عصر خودرو

بیشترین رشد شاخص کل در یک ماه رقم خورد

صعود بورس با سه محرک

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۲۴۵ واحد(معادل ۳۸/ ۰ درصد) افزایش یافت تا بیشترین رشد روزانه را در یک ماه اخیر تجربه کند. کارشناسان معتقدند با توجه به نزدیک شدن به موعد بررسی برجام در کنگره آمریکا و اخبار مثبت مبنی بر تایید احتمالی توافقنامه،‌ بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و تحلیل برخی معامله‌گران مبنی بر ارزندگی سهم‌ها در سطح قیمتی فعلی، خوش بینی‌هایی پدید آمده که یکی از نشانه‌های آن افزایش شاخص کل در روز شنبه است.

صعود بورس با سه محرک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، حسن کاظم‌زاده وضعیت کنونی بازار سهام را چنین تشریح کرد: وضعیت روز گذشته بازار و افزایش شاخص کل را می‌توان تحت تاثیر چند عامل تحلیل کرد. یکی از عوامل اثرگذار بر وضعیت بازار دید مثبت فعالان به دلیل نزدیک شدن به مهلت کنگره و انتشار اخباری مبنی بر تایید برجام و رای مثبت سناتورها است. از سوی دیگر شاهد بهبود نسبی قیمت کالاهای جهانی در مقایسه با هفته گذشته بوده‌ایم که با توجه به وابستگی بورس به قیمت‌های جهانی از عوامل دیگر موثر بر وضعیت بازار است. نهایتا برخی از فعالان کوتاه مدت بازار معتقدند با توجه به ریزش قیمت‌ها پس از اعلام خبر توافق هسته‌ای، احتمالا شاهد ریزش‌های شدیدتری نخواهیم بود و این تحلیل معامله‌گران، از عوامل دیگری است که بر مثبت شدن بازار در روز شنبه اثرگذار بوده است.

    وی افزود: با این حال گرچه این قیمت‌ها برای معامله‌گران جذابیت دارند در تعیین اینکه آیا این قیمت‌ها،‌ کف قیمتی بورس هستند برخی ابهامات وجود دارد. این تحلیلگر بازار سرمایه در تبیین این موضوع گفت: در تحلیل بلند مدت و بنیادی بازار باید در نظر داشت سهم‌ها از نظر ایجاد جریان‌های نقد در آینده چه توانایی‌ دارند اما در حال حاضر ابهاماتی درباره وضعیت بازار در آینده وجود دارد. از طرفی رکود بازار داخل و مشکل شرکت‌ها در فروش این احتمال را ایجاد کرده که جریانات نقدی آینده شرکت‌ها نیز افزایشی نباشند. با در نظر داشتن ارزش زمانی پول و جذابیت بیشتر بازارهای کم ریسک رقیب، تصمیم‌گیری جهت ورود و ماندن در بورس دشوار شده است.

    از سوی دیگر مسائل اقتصاد جهانی ابهامات درباره وضعیت آینده شرکت‌های بورسی را جدی‌تر می‌کنند. سوالات جدی‌ درباره وضعیت آینده بازارهای جهانی وجود دارد که پاسخ روشنی ندارند. امکان ادامه یافتن کاهش قیمت نفت، کاهش حجم فروش و نوسانات شدید بازارهای جهانی(به‌طوری که برخی کالاهای جهانی رکوردها و کف‌های قیمتی چند ساله خود را جا به جا کرده اند)،‌ باعث شده درباره آینده وضعیت اقتصاد جهانی نتوان با قاطعیت نظر داد. به این ترتیب اگرچه قیمت پایین فعلی سهم‌ها برای بسیاری از سهامداران ارزنده است، اما تحلیل عوامل یاد شده نشان می‌دهد آینده شرکت‌های بورسی و تعیین کف قیمتی سهم‌ها در شرایط فعلی دشوار است.

    در بازار چه گذشت؟
    روز شنبه شاخص کل بورس با 245 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 451 واحد رسید و شاخص برای پنجمین روز کاری در کانال 64هزار واحدی نوسان داشت. نمادهای «فملی»،‌ «وبصادر»، «وبملت» و «خودرو» به ترتیب تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص کل بودند که باعث افزایش شاخص شدند و نمادهای «وغدیر»،‌ «همراه» و «مبین» در میان نمادهای قرمز پوش بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند. نماد بانک صادرات که پس از فملی بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص داشت بیشترین حجم (حدود نیمی از حجم کل معاملات) و بیشترین ارزش معاملات روز شنبه را به خود اختصاص داد.   حجم معاملات روز شنبه با افزایش 46 درصدی به 524 میلیون سهم رسید و ارزش معاملات با 42درصد افزایش 878 میلیارد ریال شد.

    تحولات فرابورس
    روز گذشته آیفکس 70/ 9 واحد (معادل 33/ 1 درصد) افزایش یافت تا به رقم 1/ 738 واحد برسد. حجم معاملات روز شنبه 6/ 465 میلیون سهم و ارزش معاملات 8/ 972 میلیارد ریال بود. در میان 15 نمادی که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند نمادهای «میدکو»، «شتران»، «پترول» و «بمپنا» بیش از سایرنمادها باعث افزایش شاخص شدند و نماد «مارون» بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشت. نماد معاملاتی بیمه میهن با 23/ 5 درصد افزایش قیمت بیشترین میزان رشد قیمت را تجربه کرد. نمادی که پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه و ارائه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید روز گذشته آماده انجام معامله شد.

    برچسب ها