عصر خودرو

نیروگاه‌های آبی در راه بورس

افزایش تقاضای برق در بورس انرژی از فردا

عصر بازار: مدیر توسعه و هماهنگی بازار برق و بورس انرژی از تصمیمات جدید بازار برق برای توسعه معاملات برق در بورس انرژی خبر داد.

افزایش تقاضای برق در بورس انرژی از فردا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حمیدرضا باقری،‌ مدیر توسعه و هماهنگی بازار برق و بورس انرژی گفت: از ابتدای شهریور،‌ مبلغی که برای خرید برق در بورس انرژی به حساب شرکت‌های توزیع واریز می شد،‌ دوبرابر می‌شود. همچنین دو شرکت توزیع قرار است صد در صد از خریدشان را به طور کامل از بورس انجام‌دهند.

    او افزود از ابتدای مهر نیز دو شرکت توزیع دیگر به طور صد در صدی وارد بورس می‌شوند‌ و فقط برای تامین نوسانات و اشتباهاتی که در پیش‌بینی داشتند،‌ از بازار دولتی خرید می‌کنند.

    باقری خاطرنشان کرد: به دلیل این که میزان تقاضای شرکت‌های توزیع،‌ ‌بیشتر از عرضه فعلی نیروگاه‌های خصوصی در بورس است،‌ قرار است نیروگاه‌های آبی هم وارد این بازار شوند. همچنین عرضه نیروگاه‌های خصوصی که محدود شده بود نیز به اندازه تقاضای مورد نیاز شرکت‌های توزیع افزایش پیدا می‌کند.

    مدیر توسعه و هماهنگی بازار برق و بورس انرژی اظهار کرد: از اول مهر نیز قرار است میزان معاملات برق در بورس انرژی 5 برابر افزایش پیدا کند. هدف شرکت توزیع این است که از حجم معاملات در بازار دولتی کم کند و به معاملات بورس انرژی اضافه‌کند. این اتفاق به دلیل این است که قرار است بستر معامله بازارها عوض شود. در واقع معاملات برق از بازار دولتی برق به سمت بورس انرژی سوق داده می‌شود که دیگر احساس تبعیض در معاملات وجود نداشته‌باشد.

    او افزود: احتمالا از اول مهر صنایع سنگین هم وارد بورس می‌شوند. عملکرد این صنایع به این صورت است که مستقیما برق را از بورس می‌خرند و فقط هزینه ترانزیت برق را به بخش دولتی پرداخت می‌کنند. به طور مثال فولاد مبارکه برق مورد نیاز خود را از بورس می‌خرد و هزینه ترانزیت را به برق منطقه‌ای اصفهان می‌پردازد. در این فرآیند،‌ بازار خرده‌فروشان هم توسعه پیدا می‌کند. در حال حاضر 22 خرده فروش در بورس انرژی فعالیت دارد که در این روند،‌ تعداد این خرده‌فروشان نیز بیشتر می‌شود.

    برچسب ها