عصر خودرو

تکرار هفته سراسر منفی در بورس

آسیب اعتماد سهامداران جدی است

عصر بازار: بازهم یک هفته تمام عیار منفی در معاملات بورس به ثبت رسید تا مشخص شود که بورس با این وضعیت به این راحتی از فضای شدید رکود فعلی خارج نمی‌شود.

آسیب اعتماد سهامداران جدی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،در بازاری که سهامداران حقوقی، گویی از تالار شیشه‌ای فرار کرده‌اند و سهامداران حقیقی هم در این شرایط می‌سوزند و می‌سازند دورنمای معاملات مشخص نیست. هفته سوم مرداد ماه که یک روز معاملاتی آن نیز تعطیل بود، چهار روز منفی را به ثبت رساند. در هفته گذشته شاخص بورس در همه 4 روز معاملاتی منفی بود. نماگر در حالی که اولین روز هفته گذشته را با 450 واحد منفی به پایان رساند در همان اولین روز هفته پالس سنگین ناامیدی را برای سهامداران مخابره کرد. این اتفاق در 3 روز بعدی هم روی داد و شاخص در روز یکشنبه با 27، دوشنبه با 70 و چهارشنبه بعد از تعطیلی روز سه‌شنبه با 199 واحد منفی همه چیز را تیر و تار کرد. در مجموع شاخص کل با 746 واحد ریزش از 66000 واحد به 65703 واحد رسید. اما یک اتفاق جالب در هفته گذشته رشد ارزش بازار بود که تحت تاثیر ورود پتروشیمی جم از فرابورس به بورس با 6000 میلیارد تومان بر خلاف جو کلی بازار سهام ارزش بازار را بیشتر کرد و به بیش از 283000 میلیارد تومان رساند. به هر حال این وضعیت نشان‌دهنده جدی بودن آسیب اعتماد سهامداران در تالار سهام است که باید فکری اساسی برای ترمیم آن صورت گیرد.

    بازگشت مشروط عرضه‌های اولیه
    اما درباره عرضه‌های اولیه بالاخره یک مقام در هفته گذشته اظهارنظر کرد. مدیرعامل شرکت بورس با بیان آماده بودن چند شرکت برای واگذاری، دو پیش شرط اصلی عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در شهریور را اعلام کرد. حسن قالیباف اصل در واکنش به این سئوال که با توجه به اعلام رئیس سازمان بورس مبنی بر از سرگیری عرضه‌های اولیه شرکت‌ها از شهریور ماه (که با شرکت‌های کوچک و به کارگیری روش ثبت سفارش آغاز خواهد شد)، بورس اوراق بهادار تهران چه شرکت‌هایی را آماده واگذاری کرده و چه برنامه‌ای مدنظر دارد؟ اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته شرکت‌هایی چون پالایش نفت جی، سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، فولاد کاوه جنوب کیش، توسعه سرمایه و صنعت غدیر، واسپاری ملت و... مورد پذیرش قرار گرفته و یا در تابلوهای بورس درج شده و آماده عرضه اولیه هستند. وی ادامه داد: بنابراین با توجه به برنامه سازمان بورس برای از سرگیری عرضه‌های اولیه در شهریور، دو پیش شرط اصلی مدنظر قرار دارد تا با توجه به آنها شرکت‌های آماده در نوبت عرضه اولیه قرار گیرند. این مقام مسئول افزود: پیش شرط اول مربوط به وضعیت بازار سهام در هفته‌های آینده است و اگر شرایط بازار مناسب باشد و اصطلاحا کشش داشته باشد، شرکت‌ها به مرور عرضه اولیه خواهند شد. وی افزود: بنابراین در شرایطی بورس اوراق بهادار تهران همواره ضمن تاکید بر شفافیت حداکثری به دنبال کشف قیمت‌های مناسب و واقعیت‌های بازار و سهامداران است که در صورت وجود این دو پیش شرط اصلی، سهام شرکت‌های جدید به مرور در بورس عرضه خواهند شد.
    در انتظار شکسته شدن طلسم در هفته جاری
    با همه این تفاسیر و نوسان‌های معاملات سهام در بازار، هر افتی همیشگی نیست همانند هر صعودی که ماندگار نیست. اگر خوش‌بینانه به موضوع نگاه کنیم این هفته می‌تواند یک موج تازه در بین سهامداران شکل بگیرد تا این طلسم روزهای سیاه شکسته شود. مدت‌های زیادی می‌گذرد که چند روز مثبت در تالار شکل نگرفته اما این که آیا این هفته رونق به بازار بر می‌گردد یا خیر واقعا از حالت پیش‌بینی عادی خارج شده است. بازار سهام بعد از توافق هسته‌ای بی‌سابقه‌ترین واکنش‌های ممکن را از خود نشان داد و همین واکنش که البته غافلگیری بزرگی را در بین فعالان این نهاد سرمایه‌پذیر به وجود آورد در چند هفته گذشته همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. اما به هر ترتیب آغاز موج تازه‌ای از نامه‌نگاری‌ها که در روزهای آینده آن را مشاهده خواهیم کرد که ظاهرا در بالاترین سطح ممکن هم صورت گرفته شاید به یک شوک مثبت در تالار شیشه‌ای منتهی شود. در غیر این صورت باید منتظر ماند و واکنش بازیگران اصلی این بازار را رصد کرد، بازیگرانی که میدان بازی را رها کرده‌اند و اگر حتی با نیمی از انگیزه و توان مالی خود به تالار برگردد، می‌توان به راحتی آغاز موج تازه‌ای از رشد کلیت بازار را مشاهده کرد. این که آیا این اتفاق روی می‌دهد در روزهای آینده به روشنی مشخص می‌شود.

    برچسب ها