عصر خودرو

اقدامات کنگره، برنامه‌های ایران را برای خرید ۲۰۰ هواپیما مختل می‌کند

عصر بازار- روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد اقدامات کنگره آمریکا برای ایجاد تأخیر در تحویل ۲۰۰ فروند هواپیمای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، قراردادهای آن را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد.

اقدامات کنگره، برنامه‌های ایران را برای خرید ۲۰۰ هواپیما مختل می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تحلیلگران و حقوقدانان امور هواپیمایی می‌گویند تأخیرهای مورد انتظار در اجرای قراردادهای فروش 200 فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران، این قراردادها را در معرض تهدید به فروپاشی قرار می‌دهد.

    مجلس نمایندگان آمریکا روز 7 جولای طرحی را تصویب کرد که خواستار جلوگیری از اجرای این قراردادهای چند میلیون دلاری بین بوئینگ و ایرباس با است. تصویب این طرح در حالی انجام شد که مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) به ایران اجازه خرید این هواپیماها را می‌دهند.

    در حالی که انتظار می‌رود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح مجلس نمایندگان را در صورت تصویب در مجلس سنا و تبدیل به قانون، وتو کند، اما اقدام قانونگذاران آمریکایی زمان مورد انتظار برای تحویل هواپیماها به ایران را طولانی‌تر می‌کند.

    فرهاد علوی، کارشناس مسائل تحریمی در شرکت حقوقی «آکریویس» در واشنگتن به نیویورک‌تایمز گفت: «من انتظار این موضوع را داشتم و از آن تعجب نکردم. این اقدام، با تلاش‌های قبلی کنگره برای تضعیف توافق هسته‌ای همخوان است.»

    اظهارات مدیر عامل شرکت بوئینگ در ماه جاری در یک نمایشگاه در انگلیس به تردیدها در این باره افزود. وی گفت که اگر بوئینگ نتواند به ایران هواپیما بفروشد، هیچ شرکت دیگری هم نباید این کار را انجام بدهد.

    منظور مدیر عامل بوئینگ، شرکت ایرباس است که برای فروش هواپیما به ایران با این کشور به توافق رسیده بود.

    مشکل دیگری که پیش روی ایران قرار دارد، پیدا کردن روش مناسب برای پیدا کردن بانک‌های خارجی جهت پرداخت هزینه‌های مربوط به این قراردادها است. بانک‌ها، به دلیل بخش رفع‌نشده تحریم‌های آمریکا کماکان از انجام مبادلات مربوط به این کشور هراس دارند.

    موضوع دیگری که خرید این هواپیماها را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد، بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و آمریکا است. به نوشته نیویورک‌تایمز، امیدهای حسن روحانی برای ماندن در سمت رئیس‌جمهور ایران پس از افشای حقوق‌های نجومی در دولتش کمرنگ‌تر شده است.

    از سوی دیگر، این احتمال هم وجود دارد که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا به پیروزی برسد.

    علاوه بر این، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، هر دو برای فروختن هواپیما به ایران بایستی منتظر مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا بمانند.

    برچسب ها