عصر خودرو

بازی در بورس از روزهای خوب کودکی

عصر بازار- دولت چین از ۳۶ مدرسه ابتدایی و متوسطه در ایالت گانگدونگ که از ثروتمندترین ایالت های چین است، تقاضا کرده بود تا مدیریت پول و مبادله در بازار بورس را به کودکان بیاموزند. طرح از ۱۰۰۰۰ دانش آموز چینی آغاز و اعلام شد در صورت موفقیت در کلیه ایالت های چین اجرا خواهد شد.

بازی در بورس از روزهای خوب کودکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سال گذشته در چنین روزهایی سازمان بورس و اوراق بهادار، نشستی متفاوت را میزبانی می کرد. کمیته همکاری بین این سازمان و وزارت آموزش و پرورش با حضور مسوولان بلندپایه دو طرف شکل گرفته بود تا برای فرهنگ سازی و  توسعه کمی و کیفی رشته بورس در مدارس کشور طرحی نو درانداخته شود . آموزش سرمایه‌گذاری و تشویق به آن از دوران کودکی و نوجوانی، بن مایه سخنانی بود که در آن عصر تابستانی پرحرارت بین میزبان و میهمان رد و بدل می شد.

    شبیه این راه را شاید دیگر کشورها هم به نحوی دیگر در آن گام گذاشته بودند. در چین، سال گذشته میلادی درست در روزهایی که  بورس آن به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد و عملکرد غیرقابل قبول برخی مدیران مالی در حال نزول بود و موجی از تاثیرات آن بازارهای آمریکا و اروپا را ترسانده بود، خبر آموزش بورس از کودکان 6 ساله منتشر شد.

    دولت چین از 36 مدرسه ابتدایی و متوسطه در ایالت گانگدونگ که از ثروتمندترین ایالت های چین است، تقاضا کرده بود تا مدیریت پول و مبادله در بازار بورس را به کودکان بیاموزند. طرح از  10000 دانش آموز چینی آغاز و اعلام شد در صورت موفقیت در کلیه ایالت های چین اجرا خواهد شد. گروهی از طراحان گرافیست هم  پای این طرح آمدند تا بورس ، تئوری سرمایه گذاری و فاینانس فردی را به زبان ساده و با مثال ها  و کارتون های طنزآمیز  به کودکان چینی آموزش دهند.

    به این ترتیب و بر اساس چشم اندازی که در این طرح آموزشی  دیده شده بود،   دانش آموزان چینی با ریسک های بازارهای مالی آشنا  و در سال هایی که چندان دور نبود، می بایست  مصرف کننده های آگاه و سرمایه گذاران لایقی در بازارهای مالی می شدند.

    در امریکا هم سه سال قبل، کودکان در یکی از روزهای آخر هفته با ورود به تالار معاملاتی بورس نیویورک این تالار را قرق کردند،  تلفن ها را پاسخ دادند، خرید و فروش های فرضی را انجام دادند و  تالار را با صدای جیغ و شادی خود  و فریاد "فروختم" و "خریدم" های خود  پر کردند.

    اتفاقاتی از این دست نشان می دهد که امروز دیگر نگاه ها به موضوع سرمایه گذاری در دنیا عوض شده است. دلیل این مساله هم روشن است . نخستین تصویر  ما از پول، پس‌انداز و بازار سهام از آموزه‌های دوران کودکی نشأت می‌گیرد و این مفاهیم برای تمام عمر با ما می‌ماند. بنابراین، طبیعی است که بهترین زمان برای آموزش این مفاهیم، همین دوران کودکی است. 

    امسال در ایران، در نهمین نمایشگاه  بورس، بانک و بیمه ، غرفه کودک در اوج نگاه ها بود . این غرفه به میزبانی و حمایت شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و  با برنامه‌های متنوع و آموزنده و شاد، نه‌تنها برای کودکان سرگرم‌کننده و آموزنده بود، بلکه بسیاری از والدین و بازدیدکنندگان تخصصی را با شور و  اشتیاقی دوچندان به سمت خود کشید .  

    بیش از 150 دانش‌آموز مقطع دبستان به دعوت و هماهنگی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و حدود 1500 بازدیدکنندۀ کودک از غرفۀ کودک که فضایی 50 متری را برای این حضور فراهم کرده بود، بازدید کردند. 

    در این فضای کوچک اما  گرم و صمیمی ، بسیاری از کودکان و نوجوانان ایرانی نشریه "پیک بورس" هدیه گرفتند. برای بسیاری از کودکان و دانش آموزان، مفهوم پس انداز و سرمایه گذاری ساده سازی شد . و البته  برنامه های دیگری همچون نمایش عروسکی ، خیمه شب‌بازی، منچ و بازی های فکری با نمادهای بازار سرمایه، نقاشی در دفاتر با الگوی کاریکاتورهای نقاشی و موضوعات مالی، مسابقۀ زمین شنی با نمادهای بازار سرمایه، ، میز کتاب و شعر خوانی، بازدید از غرفه‌های دیگر شرکت‌ها و برگزاری  کارگاه‌های آموزش به اجرا در آمد تا به تدریج  مفاهیم بورس و بازار سرمایه، در مسیر صحیح خود فرهنگ سازی شود و  فرهنگ دلالی و واسطه گری جای خود را به سرمایه گذاری ملی دهد .

    امید که با آموزش پایه مفاهیم مالی به کودکان و دانش آموزان و ترویج و تبلیغ  فرهنگ‌سازی ، آجری به آجرهای این بنای نوپا اما محکم و آینده ساز اضافه شود. به ویژه آنکه خبرهای خوب هم در راه است و اخیرا زمزمه هایی از  آغاز فرآیند اعطای کدمعاملاتی به دانش آموزان ایرانی شنیده شده است.

     

    *علیرضا جهرمی، کارشناس بازار سرمایه

    برچسب ها