عصر خودرو

مشارکت ۱۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در طرح های معدنی شرکت مس

عصر بازار: تفاهم نامه مشارکت احداث کارخانه تولید کنسانتره مس درآلو بین شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا امضا شد که طبق مفاد این تفاهم نامه بخش خصوصی با مشارکت ۶۵ درصدی پروژه درآلو را به سرانجام خواهد رساند.

مشارکت ۱۵۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در طرح های معدنی شرکت مس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مراد علیزاده مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در این مراسم با بیان اینکه این شرکت تاکنون حدود 30 درصد از سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح را انجام داده است، افزود: مطالعات روی این پروژه طی سه - چهار سال گذشته انجام گرفته و باطله برداری آن به نتیجه رسیده است. همچنین طراحی فنی و اقتصادی این طرح در شرکت مس انجام گرفته و برآورد شده سالانه در معدن درآلو 100 هزار تن کنسانتره تولید شود.

    مراد علیزاده با بیان اینکه مذاکرات برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح در شش ماه گذشته انجام شده است خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران امروز بر اساس فراخوانی که شرکت ملی مس اعلام کرده بود در این جلسه حضور یافته و تامین حدود 65 درصد سرمایه گذاری این پروژه را عهده دار شده اند.
    مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران درباره میزان سرمایه مورد نیاز پروژه درآلو گفت: برآورد سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه 1200 تا 1500 میلیارد تومان است که این میزان بر اساس شرایط اجرایی پروژه و نوساناتی که در بخش خرید تجهیزات، نوع ماشین آلات و همچنین تامین زیرساخت ها وجود دارد، ممکن است تغییر یابد.
    وی با بیان اینکه شرکت ملی مس تاکنون حدود 30 درصد از این سرمایه گذاری را در بخش باطله و خرید ماشین آلات بالادستی انجام داده است، افزود: بر اساس توافقی که با سرمایه گذاران انجام داده ایم، قرار شد جمع سرمایه گذاری شرکت مس در این پروژه به عنوان آورده شرکت محاسبه شود و ادامه سرمایه گذاری را شرکای 65 درصدی ما انجام دهند تا پروژه به سرانجام برسد.
    همچنین «مهدی کرباسیان»، رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه امیدواریم این پروژه هر چه زودتر به بهره برداری برسد، اظهار کرد: در یک بازه زمانی تعدادی طرح در شرکت مس تصویب شده اما اکنون به دلیل برخی مشکلات اقتصادی و مساله تحریم ها، بعضی از این پروژه ها طبق برنامه پیش نرفته چرا که اجرای این پروژه ها نیاز به نقدینگی زیادی داشته است.
    وی با بیان اینکه دولت اصرار به توسعه مشارکت بخش غیر دولتی و خصوصی در طرح ها دارد، افزود: در دوره جدید، یکی از سیاستهای هیئت مدیره شرکت مس نیز این بود که در پروژه هایی که امکان مشارکت بخش غیردولتی باشد، این مشارکت را توسعه دهد.
    کرباسیان در ادامه گفت: هم اکنون طرح های دیگری در مرحله فراخوان برای مشارکت قرار دارد یا مشارکت بخش خصوصی در آنها نهایی شده و قرار است در آینده طرح های مشارکتی دیگری نیز تعریف شود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن برشمردن محاسن مشارکت بخش غیردولتی در طرح های حوزه مس کشور تصریح کرد: این سرمایه گذاری، سبب می شود مشارکت بیشتری برای انجام پروژه های آتی جلب شود. همچنین سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی و غیر دولتی در این زمینه باعث می شود به طور وسیع تر و سریع تر به امکانات کشور دست یابیم.
    کرباسیان درباره انتظارات از بخش خصوصی مشارکت کننده در اجرای طرح ها نیز گفت: انتظار مهمی که ایمیدرو به عنوان یکی از سهامداران مس از سرمایه گذاران 65 درصدی پروژه دره آلو دارد این است که کندی اجرای این پروژه جبران شود. همچنین اجرای پروژه بر اساس زمان بندی آغاز شده و تزریق مالی و نظارت ها دقیق انجام شود.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به مسایل یادشده، رسیدن پروژه به درآمدزایی را تسریع می کند و بدیهی است که شرکت ملی مس بنا به تجربه و تخصص خود به عنوان پشتیبانی کننده پروژه، از منافع شرکت مس نیز دفاع خواهد کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو