عصر خودرو

خرید هواپیما به سرانجام می‌رسد؟

قفل آمریکا بر مذاکرات با ایرباس

عصر بازار- در حالی نمایندگان ایرباس وارد ایران شده‌اند که هنوز آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر نکرده و حتی خرید هواپیمای دست دوم هم با مشکلاتی روبرو است.

قفل آمریکا بر مذاکرات با ایرباس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مذاکرات ایران با شرکت‌های سازنده هواپیما وارد فازهای جدید شده است، پس از آنکه وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به ایران صادر نکرد، این بار مسئولان شرکت ایرباس وارد ایران شده‌اند تا مذاکراتی را در این خصوص داشته باشند.

    این در حالی است که اصلی ترین موضوع، صدور مجوز از سوی آمریکا است که هنوز به سرانجامی نرسیده و مشخص نیست عاقبت این جلسات و مذاکرات میان ایران و طرف‌های سازنده هواپیما به کجا می‌رسد.

    در این بین شرکت بوئینگ هم اعلام کرده در صورتیکه اجازه فروش هواپیما به ایران را نداشته باشد، نباید ایرباس هم به ایران هواپیما بفروشد. بنابراین امضای قرارداد میان ایران و این شرکت‌های سازنده هواپیما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز پس از گذشت یکسال از اجرای برجام، سرنوشت آن مشخص نیست.

    گمانه‌زنی هایی هم مبنی بر مذاکرات ایران با شرکت های کوچک سازنده هواپیما وجود دارد که هنوز خبری مبنی بر امضای قرارداد میان ایران و سه شرکت دیگر به گوش نرسیده است. در واقع ایران با شرکت امبرائر برزیل، میتسوبیشی ژاپن و بمباردیر کانادا هم مذاکراتی برای خرید هواپیماهای کوچک برای پروازهای داخلی داشته است که هنوز جزئیاتی از این مذاکرات مطرح  نشده است.

    هرچند که ایران به هواپیماهای دور برد نیاز زیادی دارد و ناوگان کشور فقط از طریق همکاری با این سه شرکت سازنده هواپیماهای کوتاه برد تامین نمی‌شود. به همین دلیل، شرکت‌های داخلی در انتظار آخرین مذاکرات برای ورود هواپیما به کشور هستند.

    این در حالی است که مذاکرات ایران با بوئینگ هم از سال گذشته شروع شده بود. در این خصوص، مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با مهر در خصوص مذاکره ایرلاین‌های ایرانی با شرکت بوئینگ، گفته بود: ایران ایر به طور مستقیم مشغول مذاکره با شرکت بوئینگ است اما سایر ایرلاین‌ها هم مذاکراتی را با این شرکت انجام داده اند که در حال پیگیری آن هستند.

    وی با بیان اینکه سال گذشته که نمایندگان بوئینگ به ایران آمدند، ایرلاین‌های دیگر هم با آنها دیدار داشتند، افزود: 6 تا 7 ایرلاین با نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکره کرده اند و این مذاکرات برای خرید هواپیمای نو و تامین قطعات بوده است.

    معضل ورود هواپیماهای دست دوم به کشور

    براساس این گزارش، مذاکراتی که برای خرید هواپیماها از سوی ایران انجام می‌گیرد عمدتا مربوط به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است و مابقی شرکت‌ها در این مذاکرات نقش پررنگی ندارند، به همین دلیل سایر شرکت‌ها به دنبال خرید هواپیماهای دست دوم هستند که قیمت کمتری به نسبت هواپیماهای نو دارد اما همچنان این موضوع در سایه تحریم‌ها قرار دارد و شرکت‌ها با مشکلات زیادی برای ورود هواپیما مواجه هستند.

    در این خصوص، یکی از فعالان صنعت حمل و نقل هوایی گفت: در این مدت نه تنها تحریم خرید هواپیماهای نو برداشته نشده بلکه خرید هواپیماهای دست دوم هم با مشکلاتی روبرو است و شرکت های دارنده این هواپیماها حاضر به معامله با طرف ایرانی نیستند.

    وی با بیان اینکه هنوز امکان خرید هیچ هواپیمایی برای شرکت‌های ایرانی فراهم نشده است، افزود: ناوگان حمل و نقل هوایی نیاز به ورود هواپیماهای جدید دارد اما تحریم‌ها اجازه ورود هواپیما به کشور نمی‌دهد.

    برچسب ها