عصر خودرو

در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه؛

چرایی تداوم روند نزولی بورس تشریح شد

عصر بازار: : یک کارشناس بازار سرمایه گفت: توجه نکردن به مسایل مهمی چون نرخ رشد منفی اقتصادی، مشکلات نظام پولی و مالی کشور و نیز رکود تورمی ناشی از تحریم ها از جمله عوامل منفی اثرگذار بر بورس هستند.

چرایی تداوم روند نزولی بورس تشریح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، منصور کریمی گفت: در شرایط فعلی بازار سرمایه سرمایه گذاران را می توان به دو دسته تقسیم کرد که برخی خوش‌بین به توافق هسته‌ای و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند و به بازار نگاهی بلندمدت دارند و در مقابل برخی دیگر نوسان‌گیران هستند که با نگاهی کوتاه مدت در بورس فعالیت می کنند.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: استدلال نوسانگیران در بورس این است که با توجه به وضعیت نامطلوب فعلی شرکت‌های بورسی، اثرگذاری توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور و این بنگاهها زمانبر بوده و بر این اساس تمایل به فروش سهام خود و کسب سودهای کوتاه‌مدت دارند.
    وی در خصوص راهکارهای جلوگیری از نوسانات شدید و هیجانی قیمت‌ها در بورس گفت: هر چند وجود نوسانگیران در بازار سهام از جهت کمک به نقدشوندگی سهام خوب است اما اقداماتی چون توسعه صندوق‌های حمایت از بازار و نیز کنترل های نهادهای نظارتی در شرایط اضطرار در کنار همراهی حقوقی ها می تواند در هیجان‌زدایی از بازار در کوتاه‌مدت نقش مهمی داشته باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی تداوم روند نزولی بازار نیز تصریح کرد: توجه نکردن به مسایل مهمی چون نرخ رشد منفی اقتصادی، مشکلات نظام پولی و مالی کشور و نیز رکود تورمی ناشی از تحریم ها از جمله عوامل منفی اثرگذار بر بورس هستند.
    وی اضافه کرد: البته نباید از مشکلات ساختاری بازار سرمایه نیز غافل شد؛ چرا که مواردی چون حجم مبنا و دامنه نوسان هم موجب کاهش کارایی و نقدشوندگی بازار سهام شده اند.
    به گفته این کارشناس بازار سهام؛ مواردی چون ضعف تحلیل سرمایه گذاران و کم عمق بودن بازار نیز باید به عنوان مشکلات زیرساختی بورس مورد توجه قرار گیرند.
    وی در خصوص تاثیر کاهش جهانی قیمت نفت بر بورس نیز اذعان داشت: کاهش قیمت نفت هم این روزها به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس است که از یک سو موجب کاهش نرخ فروش برخی از شرکتها و افت سودآوری آنها می شود و از سوی دیگر کاهش درآمد دولت و در نتیجه کسری بودجه عمومی و عمرانی را در پی دارد.
     

    برچسب ها