عصر خودرو

معاون توسعه بازار تامین سرمایه امین:

بازار اوراق بدهی، بازاری در حال توسعه است

عصر بازار: معاون توسعه بازار تامین سرمایه امین گفت:حجم معاملات در بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا به حال در حدود ۳۰۹.۹۱۵ میلیارد ریال بوده است.

بازار اوراق بدهی، بازاری در حال توسعه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علیرضا سیری گفت: حجم معاملات در بازار سرمایه از ابتدای سال 1394 تا به حال در حدود 309.915 میلیارد ریال بوده است.سهم معاملات عمده، بورس، اوراق بدهی و فرابورس به ترتیب 37درصد،34درصد، 15درصد و 14درصد از کل معاملات مذکور است.

    وی خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی شاخص از عدد 63.870 واحد به 65.973 واحد افزایش یافت. این افزایش بیشتر متاثر از رشد در صنایع محصولات شیمیائی 2.129، فرآورده های نفتی 1.563 ، بانکها 1.376 ، حمل و نقل و انبارداری 1.059 و مخابرات 820 واحد است.

    سیری با اشاره به اینکه بازار معاملات اوراق بدهی در سال 1394 رشد قابل توجهی داشته، ابراز داشت: به ­طوریکه حجم کل معاملات برابر با 47.114 میلیارد ریال بوده است. این حجم در حدود 30 درصد از معاملات سال1393 (157.046 میلیارد ریال) را پوشش داده است. دلیل اصلی این رشد، اقبال سپرده­ گذاران بانکی به صندوق­ های سرمایه­ گذاری درآمد ثابت است.

    معاون توسعه بازار تامین سرمایه امین تصریح کرد: این تغییر رویکرد متاثر از کاهش نرخ سود سپردها در بانک­ها است. بنابراین صندوق­ های سرمایه­ گذاری توانستند با مهندسی نرخ­ های پرداختی به سرمایه­ گذاران و ماهانه پرداخت کردن سود آنان ابزار مالی را تجدید ساختار کنند که قدرت رقابت با سپرده بانکی نزد سپرده­ گذاران را داشته باشد. نتیجه این امر منجر به رشد نزدیک به 72 هزار میلیارد ریال در حجم سرمایه گذاری صندوق­ های درآمد ثابت شد.

    وی ادامه داد: با توجه به رشد نزدیک به 600 درصدی منابع صندوق های سرمایه گذاری و لحاظ کرده حد نصاب های سرمایه گذاری این دسته از صندوق ها که دلالت به سهم 30درصد اوراق بدهی از کل منابع در اوراق دارد؛ بازار اوراق بدهی مورد توجه مدیران این صندوق ها قرار داد. این نگاه ویژه عامل جذب 21 هزار و 600 میلیارد ریال اوراق بدهی در این بازار شد. فروش این میزان اوراق بدهی در صنعت تامین سرمایه معادل 36درصد از کل اوراق بدهی منتشر شده است(حجم کل اوراق بدهی 60 هزار میلیارد ریال).

    سیری با اشاره به اینکه شرکت های تامین سرمایه در سال 1394 به عنوان نهادهای اصلی در انتشار اوراق بدهی به سبب نقش در نظر گرفته شده آنان در قانون بازار اوراق بهادار با حجم قابل توجهی از تقاضا روبه رو شدند، ابراز داشت: این حجم، نسبت به سال گذشته تغییر عمده ای کرده بود.

    وی در توضیح دلیل این امر، گفت: سال 1393 تامین سرمایه ها با بحران کمبود نقدی رو به رو و جریان نقدینگی به سبب افزایش قابل توجه نرخ سود بانکی به سپرده گذاران به سمت صنعت بانکداری سوق یافت. این جریان با کاهش نرخ بهره در سال 1394 بر خلاف سال 1393 به سمت بازار اوراق بدهی بازگشت کرد که همراه خود برخی از افراد ریسک گریز نیز از صنعت بانکداری به دارندگان واحد های سرمایه گذاری درآمد ثابت تغییر استراتژی دادند.

    معاون توسعه بازار تامین سرمایه امین خاطرنشان کرد: این تغییر در حجم سفارش در برخی از دوره های زمانی، این شرکت ها را با نبودن اوراق بدهی در سبد دارائی های آنها مواجه کرد. البته نباید از این مسئله دور بود که این حجم از تقاضا منجر به کاهش نرخ ترجیحی در معاملات بلوک و نیز فروش اوراق بدهی در عرضه های اولیه طی چند دقیقه شد. این عوامل در کنار همه حاشیه سود دهی این صنعت را در سال 1394 افزایش چشم نوازی در نگاه سهامداران آن داده است.

    وی در پایان اظهار داشت: بر این اساس بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه به عنوان بازار تامین مالی در حال توسعه و آماده تعریف نقش های جدید از سوی دولت است. امید است که در آینده نزدیک بنگاه های اقتصادی به این بازار به عنوان بازار قابل رقابت با بازار پول نگاه کرده که این نگرش هم راستا با توسعه بازار سرمایه در اغلب کشورهای در حال توسعه است. بنابراین می توان این گونه برداشت کرد که بازار سرمایه ایران پس از لغو تحریم جایگاه قابل ستایش و اهمیت در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی اجرا خواهد کرد.

    برچسب ها