عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

قطعی‌شدن خرید ایرباس‌ها تا ۴ هفته آینده

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان این که پروژه آزادراه تهران - شمال تا پایان سال ۱۳۹۹ تکمیل می شود در مورد خرید ایرباس ها گفت: احتمال می رود ۳ یا ۴ هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود.

قطعی‌شدن خرید ایرباس‌ها تا ۴ هفته آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با توجه به زمان بر شدن پروژه تهران- شمال، از نیاز 9 هزار میلیارد تومانی این پروژه در باقیمانده راه خبر داد و گفت: تا کنون کمی بیشتر از 1040 میلیارد تومان در مرحله اول این پروژه هزینه شده است.

    او ادامه داد: دستمزد کارکنان این پروژه تا به حال به روز پرداخت شده و هیچ بدهی ای در کار نیست.

    آخوندی با بیان اینکه در هر 250 متر از این پروژه 120 کیلومتری، یک کارگاه مستقر است، افزود: در قطعه اول این پروژه (یعنی 32 کیلومتر اول) کار بسیار دشوار بود زیرا در این مسیر پلی به درازای 300 متر تعبیه شده است که اجرای آن با دشواری های زیادی همراه است.

    آخوندی از حرف های جدید این پروژه این گونه یاد کرد که روسازی این جاده در مرحله یک تا سه کاملاً از بتن است و مزیت این اقدام، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و افزایش عمر مفید جاده است.

    او به معماری منحصر به فرد این جاده 120 کیلومتری اشاره کرد و گفت: برخی از مراحل این مسیر یکپارچه تونل است که زیباسازی این تونل ها به منظور خسته نشدن رانندگان، مهندسی خلاقی را می طلبد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تمایل دارد امکان بازدید مردم از روند اجرای این جاده ها را فراهم کند افزود: با توجه به اینکه پیمانکاران این پروژه کاملاً ایرانی هستند، بهتر است تا مردم از این دستاورد بومی دیدن کنند.

    آخوندی گفت: سراسر این پروژه به گونه ای طراحی شده که هیچ کجای جاده سنگریزه ای از دیواره ها سرازیر نشود و دیواره ها کاملاً تثبیت شده باشند.

    او از احداث بزرگترین تونل جاده ای ایران به طول 6450 متر در قسمت سیاه بیشه خبر داد و افزود: مقاومت این تونل به گونه ای است که زلزله 9 ریشتری را تحمل کند.

    آخوندی با بیان اینکه برای فاز سوم این پروژه مذاکراتی با کره ای ها در جایگاه فاینانسور انجام شده است و احتمالاً بخش هزارچم این جاده را کره ای ها تکمیل خواهند کرد، گفت: فاز 2 این پروژه در سال 98 و باقی مراحل در دست هم تا پایان سال 99 به اتمام خواهد رسید.

    وزیر راه و شهرسازی با اعلام پیشرفت 93 درصدی مسکن مهر افزود: با چنین پیشرفتی می توان گفت که تقریباً پروژه مسکن مهر به اتمام رسیده است.

    او ادامه داد: از 2215 واحد مسکونی پروژه مهر حدود 1915 واحد به اتمام رسیده و در مورد واحدهای باقیمانده هم کارگاه ها بی وقفه مشغولند و این عدم تأمین امکانات زیرساختی مانند آب، برق و گاز است که در روند انجام پروژه، اختلال به وجود می آورد.

    آخوندی گفت: تا جایی که به ما مربوط می شده برای اتمام پروژه تا سال 95 تلاش کرده ایم و فراهم آوردن امکانات زیرساختی به دیگر ارگان های مسئول مربوط است که باید از آنها مطالبه شود.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان برنامه و بودجه برای باقی مانده این پروژه برآورد مالی حدود 5600 میلیارد تومان به عمل آورده که البته شایان ذکر است در سال 94 حدود 800 میلیارد تومان از دارایی وزارت راه و شهرسازی برای امکانات زیربنایی هزینه شده است.

    او روی هم رفته از پایان پروژه مسکن مهر تا اوایل سال 96 خبر داد و افزود: ادامه یافتن پرداخت های مردمی به سال شروع پروژه ها بستگی دارد و این احتمال وجود دارد که باز هم پرداختی مردم ادامه داشته باشد.

    * قطعی شدن خرید ایرباس ها تا 4 هفته آینده

    وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت مذاکرات مثبت با مسئولان ایرباس خبر داد.

    عباس آخوندی تصریح کرد: تا امروز بیش از 10 هیئت در رده های ارشد به مذاکراتی برای مباحث مهمی همچون تنظیم قرارداد دریافت قطعات داخلی، موتوری، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی داخل هواپیماهای مورد معامله از ایرباس در حال مذاکره بوده و هستند که احتمال می رود 3 یا 4 هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود.

    او در مورد انتخاب فاینانسور این قرارداد هم گفت: تا چهار هفته آینده سرمایه گذار یا سرمایه گذاران اصلی قرارداد قطعی و معرفی خواهند شد.

    آخوندی تصریح کرد: ایرباس هم باید مجوزهای خودش را از آمریکا اخذ کند که البته مذاکرات اولیه آنها هم با موفقیت به پایان رسیده است.

    او با بیان اینکه فقط 162 هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال و قابل بهره برداری هستند افزود: ناوگان هوایی هر کشور بعد از 24 سال دیگر به خرج آفتابه لحیم می رسد و خرید و نوسازی هواپیماهای ایرباس و احتمالاً بوئینگ یک التزام است.

    وزیر راه و شهرسازی در مورد خرید از کمپانی بوئینگ هم گفت: مذاکرات اولیه انجام شده و می توانم بگویم مذاکرات بوئینگ با طرف های آمریکایی اش هم انجام شده است و احتمالاً‌ میزان خرید ما از بوئینگ با ایرباس برابر است.

    آخوندی در مورد نوع جدید معامله با کمپانی ایرباس این گونه گفت که دولت ایران نه بازپرداختی را تضمین می کند و نه زیر بار فاینانس می رود بلکه یک شرکت واسطه می آید و پول هواپیماها را به فرانسه پرداخت می کند و ایران از آن شرکت واسط، به نحوه اجاره به شرط تملیک هواپیماها را دریافت می کند.

    او ادامه داد: با این خرید سالانه 3 تا 4 هزار میلیون دلار ارز به کشور باز می گردد.

    *ورود نخستین هواپیمای نو به کشور در مهر ماه

    آخوندی تصریح کرد: اگر ظرف پنج هفته آینده مذاکرات با بوئینگ و ایرباس به قطعیت برسد، مهر ماه باید اولین هواپیما وارد کشور شود.

    وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 95، ترمینال سلام هم در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) راه اندازی شود.

    او تصریح کرد: این ترمینال تنها به زائران اختصاص ندارد و تمامی پروازهای خارجی از آن صورت خواهد گرفت.

    عباس آخوندی از گشایش ال سی برای قطارهای پرسرعت تهران- قم خبر داد و گفت: با زمان بندی انجام شده، حدود 40 ماه دیگر این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

    او در مورد قطارهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران- مشهد هم گفت: احتمالاً تأمین مالی این پروژه از سوی چینی ها انجام خواهد شد زیرا مذاکرات انجام شده اخیر با آنها نتایج مثبتی را در پی داشته است.

    برچسب ها