عصر خودرو

بازار برای رشد به محرک نیاز دارد

وضعیت فعلی بازار سرمایه طبیعی نیست

عصر بازار: به گفته یک کارشناس بازار سرمایه ورود نقدینگی جدید با توجه به عقب بودن شرکت‌ها از سود پیش‌بینی شده در گزارش‌های سه ماهه،‌ قابل وصول نیست.

وضعیت فعلی بازار سرمایه طبیعی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ وضعیت فعلی بازار سرمایه،‌ در حالی که پس از 10 روز درجا زدن در 66 هزار واحدی،‌ وارد کانال 65 هزار واحدی شد،‌ وضعیت مساعدی نیست. وضعیت فعلی بازار سرمایه در کنار مشکلات همیشگی مثل کمبود نقدینگی،‌ با عدم تعادل در سهامداران فعال و فعالیت‌های گسترده نوسانگیران روبروست. در حالی که صف های فروش روزانه هر روز پر می شوند اما خبری از صف های خرید نیست و به عبارتی سهام فروخته می شود و پول از بازار خارج می شود.

    از هنگامی که توافق هسته ای بین ایران و 5+1 برقرار شده است تابه حال،‌ بورس هیچگونه رشد شارپی نداشته و اکثر روزها حرکت‌های بسیار آهسته داشته است. حرکتی که به قول یکی از کارشناسان بازار سرمایه، ‌تا اطلاع ثانوی رونق را از این بازار دور نگه می‌دارد.

    مهرداد نعمتی،‌ مدیرعامل کارگزاری بانک سپه گفت: وضعیت فعلی بازار سرمایه طبیعی نیست. انتظار می‌رفت توافق به عنوان یک سیگنال سیاسی مثبت عمل می‌کرد و ارزش معاملات بیشتر می‌شد. باید نقدینگی می‌آمد و معاملات در بازار بیشتر می‌شد. این نقدینگی باید از طریق اوراق با درآمد ثابت و بانک ها تامین می شد و به سمت سهام می‌آمد، اما متاسفانه عدم وقوع این اتاق، امید به آینده را نیز در این بازار تضعیف می‌کند.

    او افزود: پیش بینی من اینست که اگر این این سیگنال قرار بود اثری می‌گذاشت،‌ تا به حال گذاشته بود. پس از این به بعد هم نمی گذارد. اکنون خبر باید در بخش واقعی اقتصاد و بنگاه‌ها باشد. اگر تولید و فروش بنگاه‌ها اکنون در حال افزایش است، ‌پس به زودی میزان نقدینگی در بازار نیز افزایش پیدا می‌کند، ‌اما اگر در بنگاه‌ها هم خبری نیست،‌ نمی‌توان چندان به رونق در این بازار امید داشت. با این حال بازار برای رشد به محرک نیاز دارد.

    نعمتی خاطرنشان کرد: ‌تا انتهای سال جاری، وضعیت بازار سرمایه همین است و این موضوع هم به علت مشکلات بخش واقعی اقتصاد است. وقتی گزارش‌های 3 ماهه شرکت‌ها مشاهده می‌شود،‌ مشخص می‌شود که از سودآوری عقب هستند و در این صورت نمی‌تواند نقدینگی جدیدی برای بازار به همراه داشته باشد.

    برچسب ها