عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهارنظرها و رویدادهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"جذب ۱۱۶همت نقدینگی به بازار طلای بورس کالای ایران"،"حجم معاملات گواهی شمش طلا از ۱۰ تن گذشت"،"زعفرانکاران محصولات خود را به انبارهای بورسی تحویل دهند"،"انبارهای بورسی زعفران، مامن امن کشاورزان"،"انبار زعفران ۳ شرکت گشایش می یابد"،"تامین مالی فولاد صنعت صائب تبریز از بستر بورس کالا" و "۳ پذیرش جدید در بورس کالا" اشاره کرد.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱:۰۰

    جذب 116همت نقدینگی به بازار طلای بورس کالای ایران

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، نگاهی به رکوردهای تاریخی بازار طلای بورس کالای ایران نشان می دهد که در حال حاضر ارزش بازار صندوق های طلا از 71 همت عبور کرده و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا نیز به 45 همت رسیده است.

    در این میان به دلیل استقبال گسترده سرمایه گذاران از ابزار مالی مبتنی بر طلا، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی تا کنون از 10.3 تن عبور کرده و ارزش معاملات نیز به حدود 45 همت نزدیک شده است. اقبال سرمایه گذاران باعث شده تا رکورد حجم و ارزش ماهانه گواهی شمش طلا در بورس کالا نیز در مهر ماه امسال جابه جا شود؛ به گونه ای که در اولین ماه پاییز در آماری قابل تامل بیش از 1.8 تن شمش طلا به ارزش 9.8 همت معامله شد؛ پیش از این، بیشترین حجم معاملات ماهانه به مردادماه امسال با دادوستد حدود یک تن طلا اختصاص داشت.

    اما اگر سری به آمارهای بازار جذاب این روزهای کشور بزنیم با اعداد و ارقام جدیدی مواجه می شویم؛ صندوق های طلا که عامه مردم از آن ها استقبال ویژه ای داشته اند با ارزش بازار 71 همتی روبه رو هستند که یک رکورد تاریخی در بورس کالا به شمار می رود. همچنین ارزش معاملات ماهانه صندوق های طلا از 33 همت در مهر ماه عبور کرده و ارزش معاملات روزانه صندوق های طلا در 29 مهر ماه نیز به رکورد تاریخی 3 همت رسید.

    حجم معاملات گواهی شمش طلا از 10 تن گذشت

    در روز 28 مهرماه با معامله بیش از 108 کیلوگرم شمش طلا در بازار گواهی سپرده بورس کالای ایران پ، حجم این معاملات از زمان راه اندازی تاکنون از 10 تن عبور کرد تا رکورد جدیدی در تاریخ این معاملات به ثبت برسد.

    جدیدترین آمار ثبت شده در معاملات گواهی سپرده شمش طلا نشان می دهد که به دلیل استقبال گسترده سرمایه گذاران از این ابزار مالی مبتنی بر طلا، حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از زمان راه اندازی به بیش از 10 تن شمش به ارزش بیش از 42 همت رسید.

    به اعتقاد کارشناسان، دلیل استقبال معامله گران از این بازار به دلیل وجود مزایای متعدد همچون سهولت در معاملات، نداشتن ریسک های سنتی بازار فیزیکی طلا و امکان ورود به بازار طلا با مبالغ پایین است.

    زعفرانکاران محصولات خود را به انبارهای بورسی تحویل دهند

    مدیر عامل شرکت تولیدی زعفران بدیعی به کشاورزان توصیه کرد که زعفران تولیدی خود را به انبارهای استاندارد بورسی تحویل دهند تا بتوانند از مزایای بورس کالا بهره مند شوند.

    احمد بدیعی گفت: همزمان با فصل برداشت زعفران، انبارهای جدید بورس از ابتدای آبان ماه برای تحویل زعفران بازگشایی می شوند لذا به زعفرانکاران توصیه می شود تا محصول خود را به انبارهای بورسی تحویل دهند زیرا انبارهای بورس کالا از استانداردهای لازم برخوردار است و کشاورزان با اطمینان می توانند محصول خود را در جای امنی نگهداری کرده و در زمان مناسب محصول خود را به فروش برسانند.

    وی افزود: از سوی دیگر نگهداری زعفران در انبارهای بورس کالا موجب اطمینان کشاورز از کیفیت محصول شده و موجب می شود تا کشاورز دیگر نگرانی از بابت سرقت زعفران نداشته باشد زیرا زعفران در مکان امنی با استانداردهای لازم از لحاظ دما نگهداری می شود.

    انبارهای بورسی زعفران، مامن امن کشاورزان

    مدیرعامل انبار زعفران وحدت جام همزمان با فصل برداشت زعفران به کشاورزان توصیه کرد که زعفران تولیدی خود را به انبارهای بورسی تحویل دهند تا از مزایایی همچون نقدشوندگی بالا و دریافت یک روزه وجه محصول، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از افت کیفیت و سرقت محصول بهره مند شوند.

    مجتبی پیام عسگری گفت: سپردن زعفران به انبارهای بورسی، باعث افزایش قدرت نقدشوندگی کشاورزان می شود به طوری که کشاورزان 3 روز بعد از سپردن زعفران تولیدی خود در انبارهای بورسی، می توانند آن را به فروش برسانند و یک روز بعد، وجه خود را دریافت کنند؛ لذا انبارهای بورسی مامن امنی برای کشاورز بوده و به واسطه این رویه، نگرانی بابت از بین رفتن پول و سرمایه کشاورز وجود ندارد.

    این فعال قدیمی بازار زعفران تصریح کرد: از سوی دیگر محصول زعفران در انبارهای بورسی در شرایط کاملا استانداردی نگهداری می شود به طوری که کیفیت محصول حفظ شده و مانند روز اول باقی می ماند؛ همچنین کشاورزان با تحویل محصول تولیدی خود به انبارهای بورسی می توانند با خیالی آسوده محصول خود را در انبار نگهداری کنند و دیگر نگران سرقت محصول ارزشمند خود نباشند؛ بنابراین به کشاورزان توصیه می شود تا زعفران تولیدی خود را به انبارهای بورسی تحویل دهند تا از مزایای این انبارها بهره مند شوند.

    انبار زعفران 3 شرکت گشایش می یابد

    بورس کالای ایران از گشایش انبارهای رشته ای بریده ممتاز(نگین) شرکت زعفران سحرخیز، بهرامن و بدیعی جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی با سررسید 1404 خبر داد.

    مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران اعلام کرد انبارهای محصول زعفران شرکت کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز، شرکت زعفران بهرامن و شرکت کشاورزی تولیدی زعفران بدیعی از روز سه شنبه اول آبان ماه فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است.گفتنی است زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی مربوط به این انبارها، متعاقبأ اعلام می شود.

    راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت 1404

    بورس کالای ایران از راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت 1404 از روز شنبه 5 آبان ماه خبر داد.

    به این ترتیب قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت 1404 از روز شنبه 5 آبان ماه راه اندازی شده و تا تاریخ 29 اردیبهشت 1404 قابل معامله خواهد بود.همچنین زعفران نگینی تحویلی این قرارداد در سررسید، زعفران نگین برداشت سال 1404 در انبارهای جدید خواهد بود.

    تامین مالی فولاد صنعت صائب تبریز از بستر بورس کالا

    در روز 30 مهر ماه عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد شرکت فولاد صنعت صائب تبریز به ارزش هزار میلیارد ریال با موفقیت انجام شد.

    عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد شرکت فولاد صنعت صائب تبریز (سهامی خاص) در نماد «عصائب» به تعداد 366هزار و 984 قرارداد و با قیمت 2،724،910 ریال در هر قرارداد 10 کیلوگرمی از طریق شرکت کارگزاری اوراق بهادار پاداش به منظورتامین سرمایه در گردش شرکت و به ارزش هزار میلیارد ریال با موفقیت انجام شد.

    معاملات ثانویه این اوراق از اول آبان ماه لغایت 30 مهر 1405 ادامه خواهد داشت.

    3 پذیرش جدید در بورس کالا

    در روز 30 مهر خودرو کامیون YUEJIN ، لودر و بیل مکانیکی در جلسه هیات پذیرش در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شدند.

    در یکصد و هفتاد و سومین جلسه هیأت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا که در تاریخ 22 مهر ماه برگزار شد، خودرو کامیون YUEJIN، تولید شرکت خودرو سازان دیزلی آذربایجان، لودر تولید شرکت تیراژه ماشین و بیل مکانیکی تولید شرکت تیراژه ماشین پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران پذیرش شدند.

    دادوستد 15 میلیون و 701 هزار تن محصول در تالار نقره ای

    آمار معاملات بورس کالای ایران در هفتمین ماه از سال 1403 نشان می‌دهد که در این ماه 15 میلیون و 701 هزار و 651 تن انواع کالا به ارزش 175 هزار و 502 میلیارد تومان در بازار فیزیکی دادوستد شد که نسبت به شهریور ماه به ترتیب رشد 46 و 39 درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.

    تالار محصولات صنعتی و معدنی در مهر 1403 میزبان معامله بالغ بر 13 میلیون و 541 هزار و 675 تن انواع کالا به ارزش 121 هزار میلیارد تومان بود.در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز، 2 میلیون و 79 هزار و 104 تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از 51 هزار میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

    از طرفی تالار کشاورزی نیز شاهد معامله 3 تن زعفران است.همچنین 38 هزار و 369 تن انواع محصول به ارزش یک هزار و 256 میلیارد تومان نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۱۰ ماه پیش
        آرشیو